Spaanse ‘dealerwet’: auto onverkoopbaar, geld terug

Redactie Redactie
• Laatste update:

De wet, die afgelopen dinsdag door de Spaanse overheid werd aangekondigd, stelt dat dealers nieuwe auto`s die na drie maanden nog niet verkocht zijn, mogen retourneren aan de fabrikant, die daarbij de volledige koopsom moet terugstorten. In sommige gevallen kunnen de fabrikanten ook nog worden belast voor de directe en indirecte kosten die dealers hebben gemaakt in hun verkooppogingen.

Fabrikanten: weg werkgelegenheid
“Deze nieuwe wet geeft ons aanleiding om reeds geplande en afgesproken investeringsplannen te heroverwegen”, zegt voorzitter Francisco Javer Garcia Sanz van het Spaanse overkoepelende orgaan van de autofabrikanten Anfac. “Degenen die deze wet hebben bedacht, maken een grote fout en die moeten ze corrigeren. Zo niet, dan zijn ze zelf verantwoordelijk voor het gebrek aan investeringen en het daaruit voortvloeiende verlies aan werkgelegenheid.”

Dealers: hoera, werkgelegenheid!
De Spaanse dealervereniging Faconauto stelt juist dat de nieuwe wet 150 duizend banen redt. “Autobedrijven zijn niet langer afhankelijk van de grillen van de industrie en het gemak waarmee autofabrikanten veranderingen aanbrengen in contracten”, aldus Faconauto. “Ze konden zelfs eenzijdig overeenkomsten opzeggen, zonder de autobedrijven hiervoor te hoeven compenseren.”

De nieuwe wet maakt deel uit van een reeks maatregelen die de Spaanse regering heeft genomen om de Spaanse economie een impuls te geven. De auto-industrie in Spanje is verantwoordelijk voor 6 procent van het bruto nationaal inkomen (bni), dat in 2007 circa €1.400 miljard bedroeg.

Spaanse ‘dealerwet’: auto onverkoopbaar, geld terug | Automotive Online

Spaanse ‘dealerwet’: auto onverkoopbaar, geld terug

Redactie Redactie
• Laatste update:

De wet, die afgelopen dinsdag door de Spaanse overheid werd aangekondigd, stelt dat dealers nieuwe auto`s die na drie maanden nog niet verkocht zijn, mogen retourneren aan de fabrikant, die daarbij de volledige koopsom moet terugstorten. In sommige gevallen kunnen de fabrikanten ook nog worden belast voor de directe en indirecte kosten die dealers hebben gemaakt in hun verkooppogingen.

Fabrikanten: weg werkgelegenheid
“Deze nieuwe wet geeft ons aanleiding om reeds geplande en afgesproken investeringsplannen te heroverwegen”, zegt voorzitter Francisco Javer Garcia Sanz van het Spaanse overkoepelende orgaan van de autofabrikanten Anfac. “Degenen die deze wet hebben bedacht, maken een grote fout en die moeten ze corrigeren. Zo niet, dan zijn ze zelf verantwoordelijk voor het gebrek aan investeringen en het daaruit voortvloeiende verlies aan werkgelegenheid.”

Dealers: hoera, werkgelegenheid!
De Spaanse dealervereniging Faconauto stelt juist dat de nieuwe wet 150 duizend banen redt. “Autobedrijven zijn niet langer afhankelijk van de grillen van de industrie en het gemak waarmee autofabrikanten veranderingen aanbrengen in contracten”, aldus Faconauto. “Ze konden zelfs eenzijdig overeenkomsten opzeggen, zonder de autobedrijven hiervoor te hoeven compenseren.”

De nieuwe wet maakt deel uit van een reeks maatregelen die de Spaanse regering heeft genomen om de Spaanse economie een impuls te geven. De auto-industrie in Spanje is verantwoordelijk voor 6 procent van het bruto nationaal inkomen (bni), dat in 2007 circa €1.400 miljard bedroeg.