Milieudefensie steunt Utrecht in milieuzone-zaak

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sinds januari van dit jaar is er een milieuzone van kracht die dieselauto’s en -busjes van voor 2001 moet weren uit de stad Utrecht. De eerste maanden kregen de automobilisten alleen een waarschuwing als ze toch de zone binnen reden, maar sinds 1 mei staat er een boete op.

Weinig effect
De Knac heeft hier bezwaar tegen aangetekend. De organisatie is van mening dat een kleine groep autoliefhebbers de dupe wordt van het beleid van de gemeente, dat volgens de Knac ook nog eens weinig effect heeft.

Veel effect
Volgens Milieudefensie heeft het weren van de diesels wel degelijk effect. “Inderdaad, de voertuigen die geweerd worden maken slechts twee procent van het wagenpark in Utrecht uit, maar zij veroorzaken wel dertig procent van de luchtvervuiling, blijkt uit onderzoek van TNO”, zegt Ivo Stumpe, campagneleider bij Milieudefensie. “Deze auto’s stoten namelijk veel roet uit en dat veroorzaakt de luchtvervuiling die gezondheidsklachten oplevert.”

Verloren zaak
Stumpe heeft vertrouwen in een goede afloop van de zaak. “In feite gaat het bezwaarschrift van de Knac over een verkeersbord dat nog moet worden goedgekeurd door de RDW. Die goedkeuring kan elk moment komen. Als de Knac in het gelijk wordt gesteld, zal dat hooguit vertraging opleveren voor het naleven van de milieuzone en verwarring zaaien onder automobilisten. Maar de milieuzone komt er sowieso in Utrecht, en de komende jaren ook in Rotterdam en Amsterdam. Het is voor de Knac op lange termijn in ieder geval een verloren zaak.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Milieudefensie steunt Utrecht in milieuzone-zaak | Automotive Online

Milieudefensie steunt Utrecht in milieuzone-zaak

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sinds januari van dit jaar is er een milieuzone van kracht die dieselauto’s en -busjes van voor 2001 moet weren uit de stad Utrecht. De eerste maanden kregen de automobilisten alleen een waarschuwing als ze toch de zone binnen reden, maar sinds 1 mei staat er een boete op.

Weinig effect
De Knac heeft hier bezwaar tegen aangetekend. De organisatie is van mening dat een kleine groep autoliefhebbers de dupe wordt van het beleid van de gemeente, dat volgens de Knac ook nog eens weinig effect heeft.

Veel effect
Volgens Milieudefensie heeft het weren van de diesels wel degelijk effect. “Inderdaad, de voertuigen die geweerd worden maken slechts twee procent van het wagenpark in Utrecht uit, maar zij veroorzaken wel dertig procent van de luchtvervuiling, blijkt uit onderzoek van TNO”, zegt Ivo Stumpe, campagneleider bij Milieudefensie. “Deze auto’s stoten namelijk veel roet uit en dat veroorzaakt de luchtvervuiling die gezondheidsklachten oplevert.”

Verloren zaak
Stumpe heeft vertrouwen in een goede afloop van de zaak. “In feite gaat het bezwaarschrift van de Knac over een verkeersbord dat nog moet worden goedgekeurd door de RDW. Die goedkeuring kan elk moment komen. Als de Knac in het gelijk wordt gesteld, zal dat hooguit vertraging opleveren voor het naleven van de milieuzone en verwarring zaaien onder automobilisten. Maar de milieuzone komt er sowieso in Utrecht, en de komende jaren ook in Rotterdam en Amsterdam. Het is voor de Knac op lange termijn in ieder geval een verloren zaak.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.