Infuus op afstand

Telematica biedt nieuwe diagnosemogelijkheden

Asim Saglam Asim Saglam
• Laatste update:
Diagnose op afstand biedt oplossingen, maar vergt ook specialisatie. (Foto: Shutterstock)

‘Remote’ in ‘Remote diagnostics’ betekent dat de OBD-poort in het voertuig verlegd wordt naar een positie buiten het voertuig. Vergelijkbaar met een OBD-verlengkabel, waarbij de fysieke bedrading wordt vervangen door internet. De OBD-poort van het voertuig kan zo overal ter wereld benaderd worden zolang er maar een internetverbinding aanwezig is tussen het voertuig en de positie waar de OBD-poort naar toe verlegd is. Dat is het voornaamste verschil met de On Board Diagnostics (OBD), een interface naar de systemen in het voertuig waarmee de toestand van de auto is te bevragen. Opvallend genoeg zijn er nog maar weinig initiatieven die de internetconnectie met het voertuig voor diagnose gebruiken: het Nederlandse Jifeline Networks uit Sleeuwijk haalde met zijn systeem dan ook de finale van de prestigieuze mondiale Automechanika Innovation Awards van 2018.

Geen zoektocht

Wereldwijd zijn er inmiddels veel aanbieders die het hardwareplatform van Jifeline Networks gebruiken. In Nederland zijn dat onder andere ATR remote, Autoniveau, GMTO Connect, Odiso en Tech360. Veel aanbieders hebben een specifieke expertise. ATR remote, onderdeel van ATR Transmissies in Montfoort, richt zich op transmissies en Jifeline Remote Diagnostics op sleutels en trekhaken. Odiso, een samenwerking tussen Autodiagnose.eu en DTS Lopik, ondersteunt bij het diagnosticeren van complexe storingen, waaronder storingen die ook merkdealers niet kunnen oplossen. Deze diensten besparen veel bedrijven een lange zoektocht naar een oplossing, en bij Odiso proberen we met een bijbehorende ‘training-on-the-job’ook de diagnosevaardigheden bij de klant zelf op te vijzelen.

Specialisatie

Ook voor de aanbieders van remote diagnostics is specialisatie dus nodig, omdat het verkrijgen van de voertuigspecifieke informatie, bijvoorbeeld uit de databases van autofabrikanten zelf, veel tijd vergt. Dat is tegelijkertijd de meerwaarde van diagnose op afstand. Universele garagisten lopen bij meer specialistische klussen nog wel eens tegen de soms abominabele informatievoorziening van autofabrikanten aan, tegen de beperkingen van de eigen tester of het ontbreken van de juiste competenties om een complexe storing te diagnosticeren. Bijvoorbeeld bij het inleren van sleutels, het coderen van een trekhaak, bij software-aanpassingen of het laden van het digitale serviceboekje naar de auto.

Vaak wordt de auto dan aangeboden aan een dealer of een specialist; daarbij wordt niet alleen voor de diagnose zelf betaald, ook moet de auto op transport. Met remote diagnostics zijn deze mogelijkheden op afroep beschikbaar. Omdat alle aanbieders gebruikmaken van het hardwareplatform van Jifeline Networks, kunnen de verschillende aanbieders diensten uitwisselen, zodat de garagist aan één aanspreekpunt genoeg heeft en er ook geen verschillende devices nodig zijn.

Een eenmalige investering in een hardwareclient (ongeveer 400 euro), een Android tablet (200 euro) en een acculader met minimaal 70A voedingsondersteuning (700 euro) zijn voldoende. De prijzen van de diensten variëren afhankelijk van de handeling. De meeste aanbieders werken op ad-hocbasis.

Telematica biedt nieuwe diagnosemogelijkheden | Automotive Online
Infuus op afstand

Telematica biedt nieuwe diagnosemogelijkheden

Asim Saglam Asim Saglam
• Laatste update:
Diagnose op afstand biedt oplossingen, maar vergt ook specialisatie. (Foto: Shutterstock)

‘Remote’ in ‘Remote diagnostics’ betekent dat de OBD-poort in het voertuig verlegd wordt naar een positie buiten het voertuig. Vergelijkbaar met een OBD-verlengkabel, waarbij de fysieke bedrading wordt vervangen door internet. De OBD-poort van het voertuig kan zo overal ter wereld benaderd worden zolang er maar een internetverbinding aanwezig is tussen het voertuig en de positie waar de OBD-poort naar toe verlegd is. Dat is het voornaamste verschil met de On Board Diagnostics (OBD), een interface naar de systemen in het voertuig waarmee de toestand van de auto is te bevragen. Opvallend genoeg zijn er nog maar weinig initiatieven die de internetconnectie met het voertuig voor diagnose gebruiken: het Nederlandse Jifeline Networks uit Sleeuwijk haalde met zijn systeem dan ook de finale van de prestigieuze mondiale Automechanika Innovation Awards van 2018.

Geen zoektocht

Wereldwijd zijn er inmiddels veel aanbieders die het hardwareplatform van Jifeline Networks gebruiken. In Nederland zijn dat onder andere ATR remote, Autoniveau, GMTO Connect, Odiso en Tech360. Veel aanbieders hebben een specifieke expertise. ATR remote, onderdeel van ATR Transmissies in Montfoort, richt zich op transmissies en Jifeline Remote Diagnostics op sleutels en trekhaken. Odiso, een samenwerking tussen Autodiagnose.eu en DTS Lopik, ondersteunt bij het diagnosticeren van complexe storingen, waaronder storingen die ook merkdealers niet kunnen oplossen. Deze diensten besparen veel bedrijven een lange zoektocht naar een oplossing, en bij Odiso proberen we met een bijbehorende ‘training-on-the-job’ook de diagnosevaardigheden bij de klant zelf op te vijzelen.

Specialisatie

Ook voor de aanbieders van remote diagnostics is specialisatie dus nodig, omdat het verkrijgen van de voertuigspecifieke informatie, bijvoorbeeld uit de databases van autofabrikanten zelf, veel tijd vergt. Dat is tegelijkertijd de meerwaarde van diagnose op afstand. Universele garagisten lopen bij meer specialistische klussen nog wel eens tegen de soms abominabele informatievoorziening van autofabrikanten aan, tegen de beperkingen van de eigen tester of het ontbreken van de juiste competenties om een complexe storing te diagnosticeren. Bijvoorbeeld bij het inleren van sleutels, het coderen van een trekhaak, bij software-aanpassingen of het laden van het digitale serviceboekje naar de auto.

Vaak wordt de auto dan aangeboden aan een dealer of een specialist; daarbij wordt niet alleen voor de diagnose zelf betaald, ook moet de auto op transport. Met remote diagnostics zijn deze mogelijkheden op afroep beschikbaar. Omdat alle aanbieders gebruikmaken van het hardwareplatform van Jifeline Networks, kunnen de verschillende aanbieders diensten uitwisselen, zodat de garagist aan één aanspreekpunt genoeg heeft en er ook geen verschillende devices nodig zijn.

Een eenmalige investering in een hardwareclient (ongeveer 400 euro), een Android tablet (200 euro) en een acculader met minimaal 70A voedingsondersteuning (700 euro) zijn voldoende. De prijzen van de diensten variëren afhankelijk van de handeling. De meeste aanbieders werken op ad-hocbasis.