Garagisten en berijders sceptisch over telematicaoplossingen

Thema ICT&Datamanagement | Waarom de universele markt niet aansluit op de connected car

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De dongel lijkt de perfecte oplossing: een kastje in de OBD-poort dat de data uitleest en verzend naar belanghebbenden. (Foto: Shutterstock)

Onderdelenleverancier Bosch zette vorige maand zijn dongelproject in de koelkast. Niet om technische redenen, zo meldde het bedrijf, maar omdat de universele garagisten en hun klanten de telematicavoorziening niet omarmden. Eerder al sneuvelden soortgelijke projecten van andere aanbieders. De dongel is een soort tussenoplossing waarbij telematicatoepassingen ook voor het universele kanaal beschikbaar komen. Autofabrikanten en dealers hebben dankzij ingebouwde connectivity-toepassingen veel meer grip op de consument: die kan op afstand worden verteld dat er een storing moet worden verholpen of dat de remmen versleten zijn – waarbij de consument via zijn mobiel direct een afspraak bij de dealer kan inplannen. Nu rijden er nog altijd 7 miljoen auto’s die niet zo connected zijn. De dongel leek de perfecte oplossing: een kastje in de OBD-poort dat de data uitleest en verzend naar belanghebbenden, waaronder de berijder en zijn autobedrijf.

Geschiedenis

Autobedrijven haalden hun schouders er echter over op. Zonde, zegt Rohald Boer, business manager bij NXTApps, dat ict-applicaties bouwt en betrokken is bij een telematicaproject in de autobranche (zie kader ‘Crossyn-dongel). “Natuurlijk kun je de voertuiggegevens ook in de werkplaats ophalen met diagnose-apparatuur, maar dan weet je alleen de stand van dat moment. Een dongel kan met terugwerkende kracht de storingsgeschiedenis van de auto bekijken. Op het moment dat bijvoorbeeld de remvoering versleten is, krijgt de dongel foutcodes daarvan door. Daarnaast krijg de dongel ook de status door van bijvoorbeeld koelvloeistof, kilometerstand en accuspanning (de dongel heeft een eigen accu, red).”

Consumenten krijgen er een big brother gevoel van

Deze zogenoemde Parameter ID’s (PID’s) worden elke vijf seconden uitgelezen. De data worden in gegevenspakketjes verstuurd naar het datacenter van Motiv en daar verwerkt tot bruikbare gegevens voor de consument en/of het autobedrijf. Dit leidt volgens Boer niet tot een information overload: per maand zal dit per auto ongeveer twee MB aan informatie zijn. “Door op verschillende tijdstippen data te versturen kan de geschiedenis van de auto in kaart worden gebracht. Zo kan de monteur uren of dagen terugkijken. Dat werkt veel efficiënter dan bij een diagnose in de werkplaats. Dan moet je in veel gevallen testen uitvoeren om te zien waar een storing vandaan komt, terwijl de geschiedenis van de storing wellicht al uitwijst waar het probleem ligt.”

Preventief

Belangrijker is dat de dongel preventief werkt, vindt Boer. “Hij kan de locatie van het voertuig bepalen en de accuspanning van de auto ook meten als de auto uitstaat. Hij geeft tijdig een signaal als de accuspanning te snel terugloopt – op het moment dat op de auto zelf het acculampje brandt, ben je al te laat.” En hij brengt nog een voordeel aan het licht: namelijk dat de dongel op afstand kan worden uitgelezen. Dus ook of de accu kapot is en de auto naar de werkplaats moet, of dat hij alleen opnieuw moet worden opgeladen. “De connected auto weet precies wanneer onderhoud nodig is. Zo kan het autobedrijf de werklast beter plannen en zorgen dat de onderdelen op voorraad zijn. Je kunt zo niet alleen de kwaliteit van dienstverlening vergroten, maar ook het aantal effectieve uren per monteur.”

De universele markt zal als een goed geolied peloton de jacht op het gedemarreerde merkkanaal moeten aangaan, wil het op lange termijn kans maken om de data-strijd te winnen. Dat was de boodschap op het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Gereserveerd

De genoemde voordelen zouden garagebedrijven toch moeten overtuigen van het nut van telematicadongels, maar de praktijk is dus weerbarstiger. “De garage en de consument zijn gereserveerd. Veel consumenten hebben bij de gedachte van informatie delen een big brother-gevoel en willen helemaal geen dongel”, denkt Tjep Fennema, salesdirector bij onderdelenleverancier Fource, dat zelf ook een dongelproject zag sneuvelen. “Wij hebben ook een dongel ontwikkeld en garages gevraagd om op die manier te investeren in hun klanten, maar die autobedrijven bleken ook sceptisch. De garage ziet onvoldoende in dat deze manier van connectie met de klant belangrijk is.”

Crossyn-dongel

Ontwikkelaar en beveiliger van (mobiele) applicaties NXTApps, onderdeel van ict-securityspecialist Motiv, is een partnership aangegaan met Crossyn Automotive, een analyseplatform voor data uit auto’s waarin onder andere Bovag participeert. NXTApps en Crossyn verwerken de data uit de verbonden voertuigen om ze toegankelijk te maken voor gebruikers, via bijvoorbeeld mobiele telefoons en tablets. Hierbij worden de data uit het motormanagementsysteem verstuurd naar het datacenter van Motiv/NXTApps, dat er voor zorgt dat de data veilig worden verstuurd.

Pilot

Niet alleen autofabrikanten vergroten dankzij deze terughoudendheid hun voorsprong, ook andere spelers zien kansen. Zo startte de ANWB Wegenwacht in 2015 met onderdelenleverancier Delphi een pilot. Delphi besloot daarna echter te stoppen met de ontwikkeling van een aftermarket-oplossing. Het verwachtte dat de ontwikkelingen in telematica zo snel zouden gaan, dat de kosten van de dongel – die wordt gezien als tussenoplossing totdat alle auto’s voorzien zijn van ingebouwde systemen – niet terugverdiend zouden worden. De ANWB ging wel verder: het richtte in 2017 met de Britse, Oostenrijkse en Australische zusterclubs de joint-venture Intelematics Europe op.

Via telematica is er meer zicht op de onderhoudshistorie

In Nederland gebruiken nu circa 10 duizend consumenten de dongel en de Wegenwacht is van plan om vanaf volgend jaar ook een zakelijke telematicadienst op de markt te zetten. Volgens Bas Jansen, programmamanager ANWB Connected, is de Wegenwacht-dongel vooral bedoeld om pech te voorkomen, brandstof te besparen en automatisch af te melden bij een lopende parkeertransactie. De pechhulpdienst deelt de voertuiginformatie, zoals de foutcodes, nu echter nog niet met garagebedrijven. Dat wordt wel overwogen: zo is de het bedrijf in gesprek met PSA, om klanten-met-dongel 50 euro korting te geven als ze voor hun reparatie naar de PSA-dealer gaan. Deze dealers krijgen dan, met toestemming van de klanten, toegang tot de voertuiginformatie uit die dongel.

Informatietekort

Carprof Valentijn in Zaltbommel heeft ook ervaring met de ANWB-dongel, vertelt eigenaar Adrie Valentijn. “Je kunt wel de ritregistraties en het rijgedrag zien, maar wij kunnen niet de foutcodes lezen. En juist die zijn belangrijk. Wij willen storingen onderscheppen en een klant kunnen bellen dat we van afstand de foutcode krijgen, die eventueel resetten of  ze naar de dichtstbijzijnde Carprof-garage kunnen rijden”, zegt hij. “Ook autofabrikanten spijkeren hun voertuigsysteem nog stevig dicht. Auto’s vanaf 2018 hebben standaard connectiviteitstoepassingen waarmee met de fabrikant en de dealers wordt gecommuniceerd. Wij willen ook in die systemen kunnen kijken, om deze auto’s wel te kunnen blijven servicen. Oudere auto’s kunnen prima uitgerust worden met een dongel, maar die bieden niet dezelfde informatie en mogelijkheden als de ingebouwde systemen van fabrikanten. Zodra er een universeel systeem komt dat diezelfde data uitserveert, ben ik de eerste die er mee aan de slag gaat.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Thema ICT&Datamanagement | Waarom de universele markt niet aansluit op de connected car | Automotive Online
Garagisten en berijders sceptisch over telematicaoplossingen

Thema ICT&Datamanagement | Waarom de universele markt niet aansluit op de connected car

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De dongel lijkt de perfecte oplossing: een kastje in de OBD-poort dat de data uitleest en verzend naar belanghebbenden. (Foto: Shutterstock)

Onderdelenleverancier Bosch zette vorige maand zijn dongelproject in de koelkast. Niet om technische redenen, zo meldde het bedrijf, maar omdat de universele garagisten en hun klanten de telematicavoorziening niet omarmden. Eerder al sneuvelden soortgelijke projecten van andere aanbieders. De dongel is een soort tussenoplossing waarbij telematicatoepassingen ook voor het universele kanaal beschikbaar komen. Autofabrikanten en dealers hebben dankzij ingebouwde connectivity-toepassingen veel meer grip op de consument: die kan op afstand worden verteld dat er een storing moet worden verholpen of dat de remmen versleten zijn – waarbij de consument via zijn mobiel direct een afspraak bij de dealer kan inplannen. Nu rijden er nog altijd 7 miljoen auto’s die niet zo connected zijn. De dongel leek de perfecte oplossing: een kastje in de OBD-poort dat de data uitleest en verzend naar belanghebbenden, waaronder de berijder en zijn autobedrijf.

Geschiedenis

Autobedrijven haalden hun schouders er echter over op. Zonde, zegt Rohald Boer, business manager bij NXTApps, dat ict-applicaties bouwt en betrokken is bij een telematicaproject in de autobranche (zie kader ‘Crossyn-dongel). “Natuurlijk kun je de voertuiggegevens ook in de werkplaats ophalen met diagnose-apparatuur, maar dan weet je alleen de stand van dat moment. Een dongel kan met terugwerkende kracht de storingsgeschiedenis van de auto bekijken. Op het moment dat bijvoorbeeld de remvoering versleten is, krijgt de dongel foutcodes daarvan door. Daarnaast krijg de dongel ook de status door van bijvoorbeeld koelvloeistof, kilometerstand en accuspanning (de dongel heeft een eigen accu, red).”

Consumenten krijgen er een big brother gevoel van

Deze zogenoemde Parameter ID’s (PID’s) worden elke vijf seconden uitgelezen. De data worden in gegevenspakketjes verstuurd naar het datacenter van Motiv en daar verwerkt tot bruikbare gegevens voor de consument en/of het autobedrijf. Dit leidt volgens Boer niet tot een information overload: per maand zal dit per auto ongeveer twee MB aan informatie zijn. “Door op verschillende tijdstippen data te versturen kan de geschiedenis van de auto in kaart worden gebracht. Zo kan de monteur uren of dagen terugkijken. Dat werkt veel efficiënter dan bij een diagnose in de werkplaats. Dan moet je in veel gevallen testen uitvoeren om te zien waar een storing vandaan komt, terwijl de geschiedenis van de storing wellicht al uitwijst waar het probleem ligt.”

Preventief

Belangrijker is dat de dongel preventief werkt, vindt Boer. “Hij kan de locatie van het voertuig bepalen en de accuspanning van de auto ook meten als de auto uitstaat. Hij geeft tijdig een signaal als de accuspanning te snel terugloopt – op het moment dat op de auto zelf het acculampje brandt, ben je al te laat.” En hij brengt nog een voordeel aan het licht: namelijk dat de dongel op afstand kan worden uitgelezen. Dus ook of de accu kapot is en de auto naar de werkplaats moet, of dat hij alleen opnieuw moet worden opgeladen. “De connected auto weet precies wanneer onderhoud nodig is. Zo kan het autobedrijf de werklast beter plannen en zorgen dat de onderdelen op voorraad zijn. Je kunt zo niet alleen de kwaliteit van dienstverlening vergroten, maar ook het aantal effectieve uren per monteur.”

De universele markt zal als een goed geolied peloton de jacht op het gedemarreerde merkkanaal moeten aangaan, wil het op lange termijn kans maken om de data-strijd te winnen. Dat was de boodschap op het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Gereserveerd

De genoemde voordelen zouden garagebedrijven toch moeten overtuigen van het nut van telematicadongels, maar de praktijk is dus weerbarstiger. “De garage en de consument zijn gereserveerd. Veel consumenten hebben bij de gedachte van informatie delen een big brother-gevoel en willen helemaal geen dongel”, denkt Tjep Fennema, salesdirector bij onderdelenleverancier Fource, dat zelf ook een dongelproject zag sneuvelen. “Wij hebben ook een dongel ontwikkeld en garages gevraagd om op die manier te investeren in hun klanten, maar die autobedrijven bleken ook sceptisch. De garage ziet onvoldoende in dat deze manier van connectie met de klant belangrijk is.”

Crossyn-dongel

Ontwikkelaar en beveiliger van (mobiele) applicaties NXTApps, onderdeel van ict-securityspecialist Motiv, is een partnership aangegaan met Crossyn Automotive, een analyseplatform voor data uit auto’s waarin onder andere Bovag participeert. NXTApps en Crossyn verwerken de data uit de verbonden voertuigen om ze toegankelijk te maken voor gebruikers, via bijvoorbeeld mobiele telefoons en tablets. Hierbij worden de data uit het motormanagementsysteem verstuurd naar het datacenter van Motiv/NXTApps, dat er voor zorgt dat de data veilig worden verstuurd.

Pilot

Niet alleen autofabrikanten vergroten dankzij deze terughoudendheid hun voorsprong, ook andere spelers zien kansen. Zo startte de ANWB Wegenwacht in 2015 met onderdelenleverancier Delphi een pilot. Delphi besloot daarna echter te stoppen met de ontwikkeling van een aftermarket-oplossing. Het verwachtte dat de ontwikkelingen in telematica zo snel zouden gaan, dat de kosten van de dongel – die wordt gezien als tussenoplossing totdat alle auto’s voorzien zijn van ingebouwde systemen – niet terugverdiend zouden worden. De ANWB ging wel verder: het richtte in 2017 met de Britse, Oostenrijkse en Australische zusterclubs de joint-venture Intelematics Europe op.

Via telematica is er meer zicht op de onderhoudshistorie

In Nederland gebruiken nu circa 10 duizend consumenten de dongel en de Wegenwacht is van plan om vanaf volgend jaar ook een zakelijke telematicadienst op de markt te zetten. Volgens Bas Jansen, programmamanager ANWB Connected, is de Wegenwacht-dongel vooral bedoeld om pech te voorkomen, brandstof te besparen en automatisch af te melden bij een lopende parkeertransactie. De pechhulpdienst deelt de voertuiginformatie, zoals de foutcodes, nu echter nog niet met garagebedrijven. Dat wordt wel overwogen: zo is de het bedrijf in gesprek met PSA, om klanten-met-dongel 50 euro korting te geven als ze voor hun reparatie naar de PSA-dealer gaan. Deze dealers krijgen dan, met toestemming van de klanten, toegang tot de voertuiginformatie uit die dongel.

Informatietekort

Carprof Valentijn in Zaltbommel heeft ook ervaring met de ANWB-dongel, vertelt eigenaar Adrie Valentijn. “Je kunt wel de ritregistraties en het rijgedrag zien, maar wij kunnen niet de foutcodes lezen. En juist die zijn belangrijk. Wij willen storingen onderscheppen en een klant kunnen bellen dat we van afstand de foutcode krijgen, die eventueel resetten of  ze naar de dichtstbijzijnde Carprof-garage kunnen rijden”, zegt hij. “Ook autofabrikanten spijkeren hun voertuigsysteem nog stevig dicht. Auto’s vanaf 2018 hebben standaard connectiviteitstoepassingen waarmee met de fabrikant en de dealers wordt gecommuniceerd. Wij willen ook in die systemen kunnen kijken, om deze auto’s wel te kunnen blijven servicen. Oudere auto’s kunnen prima uitgerust worden met een dongel, maar die bieden niet dezelfde informatie en mogelijkheden als de ingebouwde systemen van fabrikanten. Zodra er een universeel systeem komt dat diezelfde data uitserveert, ben ik de eerste die er mee aan de slag gaat.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.