RDW kentekencheck toont nu ook fijnstofuitstoot diesels

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Statische test van uitlaatgasemissie (foto: Shutterstock)

De RDW heeft de online kentekencheck voor dieselvoertuigen uitgebreid met gegevens omtrent de uitstoot van fijnstof, CO2, de emissieklasse en de aanwezigheid van een roetfilter. Voor alle dieselauto’s zijn deze gegevens dit najaar volledig gevuld. Ook zijn enkele gegevens gewijzigd als gevolg van de WLTP-typegoedkeuringstest, meldt de RDW.Lees hier: Enkel de aanwezigheid van een roetfilter is in Nederland apk-eis. In België wordt inmiddels ook gekeken naar de werking van het filter.

Bij het bepalen van de emissieklasse wordt de Euronorm aangehouden. Deze stond eerder nog niet in de kentekencheck vermeld. De uitstoot wordt gespecificeerd in de nieuwe categorie ‘uitstoot deeltjes’. Daarbij wordt de massa van het aantal deeltjes per gereden kilometer of per kWh als maat gebruikt. Een uitstoot van meer dan 5 mg/km of 10 mg/kWh wordt over het algemeen als vervuilend beschouwd, stelt de RDW.

Bij het weergeven van de CO2-uitstoot worden nu de waarden weergegeven volgens de WLTP. Voorheen gaf de RDW bij de kentekencheck de (vaak lagere) waarden van de NEDC-test.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

RDW kentekencheck toont nu ook fijnstofuitstoot diesels | Automotive Online

RDW kentekencheck toont nu ook fijnstofuitstoot diesels

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Statische test van uitlaatgasemissie (foto: Shutterstock)

De RDW heeft de online kentekencheck voor dieselvoertuigen uitgebreid met gegevens omtrent de uitstoot van fijnstof, CO2, de emissieklasse en de aanwezigheid van een roetfilter. Voor alle dieselauto’s zijn deze gegevens dit najaar volledig gevuld. Ook zijn enkele gegevens gewijzigd als gevolg van de WLTP-typegoedkeuringstest, meldt de RDW.Lees hier: Enkel de aanwezigheid van een roetfilter is in Nederland apk-eis. In België wordt inmiddels ook gekeken naar de werking van het filter.

Bij het bepalen van de emissieklasse wordt de Euronorm aangehouden. Deze stond eerder nog niet in de kentekencheck vermeld. De uitstoot wordt gespecificeerd in de nieuwe categorie ‘uitstoot deeltjes’. Daarbij wordt de massa van het aantal deeltjes per gereden kilometer of per kWh als maat gebruikt. Een uitstoot van meer dan 5 mg/km of 10 mg/kWh wordt over het algemeen als vervuilend beschouwd, stelt de RDW.

Bij het weergeven van de CO2-uitstoot worden nu de waarden weergegeven volgens de WLTP. Voorheen gaf de RDW bij de kentekencheck de (vaak lagere) waarden van de NEDC-test.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.