‘Fabrikanten sluiten de keten rond schadeherstel’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Met 'business plan in u00e9u00e9n dag' wil Bovag zijn leden helpen, vertelt Frank Ruygrok, branchemanager schadeherstel Bovag.

Kunnen we nog wat verdienen? Hoe zijn we aan het repareren? En, met wie doen we dat? Allemaal vragen die door herstellers werden gesteld tijdens de ledenbijeenkomst van Bovag Schadeherstel, gisteren in Bunnik.

Tijdens de bijeenkomst presenteerde René Seyger, senior partner van Roland Berger, de resultaten van het onderzoek ‘Toekomstvisie Schadeherstel 2030’. Naar verwachting neemt de schade-omzet met 30 procent af (nu in totaal 1,3 miljard, in 2030 geschat op 800 miljoen euro), schades worden duurder (stijging van gemiddeld 1,2 procent per jaar) en het aantal schadegevallen neemt af. Het goede nieuws is volgens Bovag wel dat herstellers nu nog de tijd hebben om goed voor te sorteren op al dit onheil. “We verwachten dat het tot 2024-2025 nog stabiel blijft, maar daarna wordt de teruggang echt voelbaar en de overcapaciteit wordt groter”, aldus Seyger.

Invloed

Ook verwacht Seyger dus dat de macht en invloed van zowel autofabrikanten als verzekeraars en leasemaatschappijen toeneemt. “Merken gaan de keten steeds meer sluiten. De fabrieken moeten vol en merken willen over de hele keten heen zelf het contact houden met de klant, van onderhoud tot schadeherstel. Dat wordt alleen maar makkelijker door de toename van techniek. Merkerkend herstel wordt alleen maar belangrijker. Bij verzekeraar staan de rendementen ook onder druk en dus blijven ze scherp onderhandelen over de prijs. Bij leasemaatschappijen is het de kunst alle kosten uit het proces te krijgen en draait alles om efficiency en volumes.”

Lees het verslag van de bijeenkomst op Automotive Management.Lees het verslag van de bijeenkomst op Automotive Management.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Fabrikanten sluiten de keten rond schadeherstel’ | Automotive Online

‘Fabrikanten sluiten de keten rond schadeherstel’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Met 'business plan in u00e9u00e9n dag' wil Bovag zijn leden helpen, vertelt Frank Ruygrok, branchemanager schadeherstel Bovag.

Kunnen we nog wat verdienen? Hoe zijn we aan het repareren? En, met wie doen we dat? Allemaal vragen die door herstellers werden gesteld tijdens de ledenbijeenkomst van Bovag Schadeherstel, gisteren in Bunnik.

Tijdens de bijeenkomst presenteerde René Seyger, senior partner van Roland Berger, de resultaten van het onderzoek ‘Toekomstvisie Schadeherstel 2030’. Naar verwachting neemt de schade-omzet met 30 procent af (nu in totaal 1,3 miljard, in 2030 geschat op 800 miljoen euro), schades worden duurder (stijging van gemiddeld 1,2 procent per jaar) en het aantal schadegevallen neemt af. Het goede nieuws is volgens Bovag wel dat herstellers nu nog de tijd hebben om goed voor te sorteren op al dit onheil. “We verwachten dat het tot 2024-2025 nog stabiel blijft, maar daarna wordt de teruggang echt voelbaar en de overcapaciteit wordt groter”, aldus Seyger.

Invloed

Ook verwacht Seyger dus dat de macht en invloed van zowel autofabrikanten als verzekeraars en leasemaatschappijen toeneemt. “Merken gaan de keten steeds meer sluiten. De fabrieken moeten vol en merken willen over de hele keten heen zelf het contact houden met de klant, van onderhoud tot schadeherstel. Dat wordt alleen maar makkelijker door de toename van techniek. Merkerkend herstel wordt alleen maar belangrijker. Bij verzekeraar staan de rendementen ook onder druk en dus blijven ze scherp onderhandelen over de prijs. Bij leasemaatschappijen is het de kunst alle kosten uit het proces te krijgen en draait alles om efficiency en volumes.”

Lees het verslag van de bijeenkomst op Automotive Management.Lees het verslag van de bijeenkomst op Automotive Management.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.