BMW roept 1,6 miljoen diesels terug wegens koelprobleem EGR
Het koelsysteem van de EGR kan gaan lekken bij een aantal BMW dieselmodellen, gebouwd van augustus 2010 tot augustus 2017. Het gaat om een deel van de auto’s met de 20D en 30D motor. Wereldwijd betreft het in totaal 1,6 miljoen auto’s, meldt BMW. Het bedrijf riep afgelopen zomer al 480 duizend auto’s terug naar werkplaats voor hetzelfde probleem. In Nederland ging het toen om 6.526 auto’s. Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat een terugroepactie voor meer diesels nodig is.
BMW schrijft dat bij sommige auto’s glycol koelvloeistof uit de EGR kan lekken. Als er dan ook een ophoping van roetdeeltjes aanwezig is, kunnen deze gaan gloeien. In extreme gevallen kan dit leiden tot het deels smelten van het inlaatspruitstuk en zelfs tot brand, meldt BMW.
Bij de terugroepactie wordt in de werkplaats de EGR-module getest. In geval van een storing worden de benodigde onderdelen vervangen.
Andrew Mason, woordvoerder van BMW Nederland, vertelt aan Automotive dat het gaat om een deel van de tussen augustus 2010 en augustus 2017 geproduceerde diesels met 20D en 30D motor. Dat zijn auto’s uit de serie 3, 4, 5, 6, 7, X3, X4, X5 en X6. “Eigenaren van de 20D die een auto hebben waar het betreffende probleem kan voorkomen, krijgen nu al bericht, die van de 30D volgen daarna. Naast de eerdere terugroepactie worden nu nog 20.921 BMW’s teruggeroepen naar de werkplaats”, vertelt Mason, die benadrukt dat de kans op brand echt minimaal is.