Wat is er bekend over R134a en R1234yf?
Wat gebeurt er met R134a?
Toch zal R134a nog decennia lang op de markt blijven omdat het nog steeds wordt gebruikt in de huidige modellen die nu rondrijden. R134a is verboden in nieuwe auto’s, geproduceerd vanaf 2017.
Wat u moet weten over servicestations met R1234yf
Steeds weer zien we dat er aircoservicestations worden aangeboden die niet voldoen aan de technische eisen voor het gebruik met R1234yf.
Wat bieden wij u zodat u WEL veilig kunt werken?
- Volautomatische zelftest
- Servicekoppeling met doderuimteventilatie
- Duidelijk herkenbare serviceapparatuur
- Olieafscheider voor gasidentifier
- Geïntegreerde koudemiddelanalyse / veilig en soepel procesverloop
- Low Emission
- Externe inschakelvertraging
- Externe ventilatie voorkomt ophoping van koudemiddel in geval van lekkage
- Eenvoudig te onderhouden speciaal filter
- Aansluiting voor externe koudemiddelterugwinning
- Voorkom kostbaar koudemiddelverlies
- Eén leverancier voor alles
Conventionele aircoservicestations kunnen tot 100 gram koudemiddel per keer verliezen via de vacuümpomp en tijdens het terugwinnen van de olie. Maar dat is niet het geval bij de Low Emission servicestations van WAECO, deze hebben een koudemiddelverlies van bijna nul procent!
Het WAECO Low Emission-concept toegelicht
Zonder Low Emission
Indien het aircoservicestation niet is uitgerust met de Low Emission-techniek, wordt de airco niet volledig geleegd. Dit komt omdat de compressor van de service-unit is niet in staat het systeem volledig te ledigen. Er blijft koudemiddel met een druk van 500 millibar (absolute druk) achter in de airco. Tijdens de vacumeerfase zonder Low Emission wordt het resterende koudemiddel afgevoerd via de uitlaatzijde van de vacuümpomp, afhankelijk van het apparaat tussen de 1 en 10%. De volgende essentiële stap in het gehele proces is de olieafvoer. Bij het concept zonder Low Emmision komt het koudemiddel dat nodig is voor het aftappen van de gebruikte olie terecht in het milieu via de ventilatieopeningen in het oliereservoir voor gebruikte olie. Dat is dus iedere keer dat er olie afgetapt wordt 40 tot 100 gram, afhankelijk van het apparaat.
Met Low Emission
Al bij de eerste fase wordt duidelijk waar de kracht ligt van Low Emission. Bij de afvoer van het koudemiddel wordt in geval van Low Emission, door de samenwerking tussen de compressor en de vacuümpomp het systeem nagenoeg 100% geleegd en gaat er geen koudemiddel verloren.
Ook bij de olieafvoer laat de techniek achter het Low Emission-concept zich gelden. Het koudemiddel dat nodig is voor het aftappen van de gebruikte olie wordt via de vacuümpomp uit het hermetisch gesloten gebruikte-oliereservoir gezogen en via de compressor naar de interne tank gevoerd. Ook hierbij gaat er geen koudemiddel verloren!
Goed voor het milieu, goed voor uw portomonnee
Ga voor uitgebreide informatie en de instructievideo’s naar:
http://www.airconservice.nl/low-emission/