EuroNCAP teleurgesteld in Ford Ka+ en Fiat 500

Redactie Redactie
• Laatste update:

Crashtestinstantie EuroNCAP testte daarnaast recent de Audi Q5, de Land Rover Discovery, de Toyota C-HR en de Citroën C3. De eerste drie kregen vijf sterren, de Citroën krijgt er vier.

Volgens EuroNCAP secretaris-generaal Michiel van Ratingen presteren de Q5 en C-HR goed op alle punten. “De Discovery haalde het maximaal haalbaar aantal sterren echter maar met de hakken over de sloot. Tijdens de frontale botsing simulatie ontplofte de bestuurdersairbag met te weinig druk en in de simulatie van de zijdelingse aanrijding ging het bestuurdersportier vanzelf open.”

Bezuinigen op veiligheid

EuroNCAP testte de recent gefacelifte Fiat 500 volgens de laatste veiligheidsregels en vergeleek de prestaties met twee nieuwkomers in het segment; de volledig nieuwe Citroën C3 en nieuwe goedkope Ford Ka+. “Om aantrekkelijke betaalbare auto’s te produceren komen fabrikanten in de verleiding om de nadruk op het uiterlijk en design te leggen en bezuinigen ze op veiligheid”, aldus Van Ratingen.

In de Fiat 500 en Ford Ka+ zitten volgens Van Ratingen bijvoorbeeld geen gordelspanners en ontspanners terwijl deze vandaag de dag in de meeste auto’s wel standaard aanwezig zijn. In de frontale crashtest beschermt de in 2015 geïntroduceerde Fiat 500 de bestuurder en achter-passagier onvoldoende. De 500 en Ka+ remmen ook niet vanzelf, terwijl deze technologie op bijna 50 procent van de auto’s in dit segment wel standaard aanwezig is.

Wachten op nieuwe 500

De 500 is volgens Van Ratingen nu een oude auto en de verbeteringen van Fiat verbergen dat niet. “Consumenten kunnen beter wachten op de volledig nieuwe 500 en hopen dat Fiat deze auto net als tien jaar geleden dezelfde veiligheidstechnologie krijgt als de concurrentie.” Van Ratingen spaart ook de nieuwe Ford Ka+ niet.

“De veiligheidstechnologie in de Ka+ is middelmatig en mist veiligheidssystemen die de meeste concurrenten wel hebben.” Als voorbeeld noemt van Ratingen autonoom remmende systemen. “Citroën laat zien dat dit in het segment met kleine auto’s kan.”

De Citroën C3 kreeg op een haar na niet de maximale vijf sterren. De kleine Fransoos kwam iets tekort op het gebied van voetgangersveiligheid.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

EuroNCAP teleurgesteld in Ford Ka+ en Fiat 500 | Automotive Online

EuroNCAP teleurgesteld in Ford Ka+ en Fiat 500

Redactie Redactie
• Laatste update:

Crashtestinstantie EuroNCAP testte daarnaast recent de Audi Q5, de Land Rover Discovery, de Toyota C-HR en de Citroën C3. De eerste drie kregen vijf sterren, de Citroën krijgt er vier.

Volgens EuroNCAP secretaris-generaal Michiel van Ratingen presteren de Q5 en C-HR goed op alle punten. “De Discovery haalde het maximaal haalbaar aantal sterren echter maar met de hakken over de sloot. Tijdens de frontale botsing simulatie ontplofte de bestuurdersairbag met te weinig druk en in de simulatie van de zijdelingse aanrijding ging het bestuurdersportier vanzelf open.”

Bezuinigen op veiligheid

EuroNCAP testte de recent gefacelifte Fiat 500 volgens de laatste veiligheidsregels en vergeleek de prestaties met twee nieuwkomers in het segment; de volledig nieuwe Citroën C3 en nieuwe goedkope Ford Ka+. “Om aantrekkelijke betaalbare auto’s te produceren komen fabrikanten in de verleiding om de nadruk op het uiterlijk en design te leggen en bezuinigen ze op veiligheid”, aldus Van Ratingen.

In de Fiat 500 en Ford Ka+ zitten volgens Van Ratingen bijvoorbeeld geen gordelspanners en ontspanners terwijl deze vandaag de dag in de meeste auto’s wel standaard aanwezig zijn. In de frontale crashtest beschermt de in 2015 geïntroduceerde Fiat 500 de bestuurder en achter-passagier onvoldoende. De 500 en Ka+ remmen ook niet vanzelf, terwijl deze technologie op bijna 50 procent van de auto’s in dit segment wel standaard aanwezig is.

Wachten op nieuwe 500

De 500 is volgens Van Ratingen nu een oude auto en de verbeteringen van Fiat verbergen dat niet. “Consumenten kunnen beter wachten op de volledig nieuwe 500 en hopen dat Fiat deze auto net als tien jaar geleden dezelfde veiligheidstechnologie krijgt als de concurrentie.” Van Ratingen spaart ook de nieuwe Ford Ka+ niet.

“De veiligheidstechnologie in de Ka+ is middelmatig en mist veiligheidssystemen die de meeste concurrenten wel hebben.” Als voorbeeld noemt van Ratingen autonoom remmende systemen. “Citroën laat zien dat dit in het segment met kleine auto’s kan.”

De Citroën C3 kreeg op een haar na niet de maximale vijf sterren. De kleine Fransoos kwam iets tekort op het gebied van voetgangersveiligheid.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.