EuroNCAP brandt elektrische Renault Zoe volledig af
Testinstantie EuroNCAP is niet te spreken over de elektrische Renault Zoe. Het model, dat recent een facelift onderging, krijgt de kwalificatie slecht (nul sterren). Bij zijn introductie in 2013 kreeg de Zoe wel vijf sterren; inmiddels zijn de eisen flink verzwaard.
De testinstantie stelt dat er weliswaar verbeteringen zijn aangebracht aan de batterij maar dat de nieuwe airbag minder doeltreffend is en alleen de borst beschermt.
De gefacelifte Zoe, die eerder op de tweede plaats stond van Europese EV-verkopen, biedt, volgens EuroNCAP, een slechte bescherming bij aanrijdingen, een slechte bescherming van kwetsbare weggebruikers en het ontbreekt aan technologie om aanrijdingen te voorkomen.
De Dacia Spring doet het niet veel beter in de ogen van de testinstantie. Zo noemt EuroNCAP de prestaties in crashtests ronduit problematisch. Er is een hoog risico op levensbedreigende verwondingen voor de borstkas van de bestuurder en het hoofd van de achterpassagier bij frontale crashtests. Tevens is er een marginale bescherming van de borstkas bij zijdelingse botsingen.
Teleurstellend
Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP, is duidelijk in zijn oordeel. “Renault was ooit synoniem met veiligheid. De Laguna was de eerste auto die vijf sterren kreeg, al in 2001. Maar deze teleurstellende resultaten voor de Zoe en de Dacia Spring tonen aan dat veiligheid nu nevenschade is geworden in de overgang van de groep naar elektrische auto’s.”
Uit de huidige serie tests komen de BMW iX, de Genesis’ G70 en GV70, de Mercedes-EQ EQS, de Nissan Qashqai, de Škoda Fabia en de Volkswagen Caddy naar boven met een beoordeling ‘zeer goed’. De elektrische Fiat 500e en MG’s Marvel R krijgen de beoordeling ‘goed’.