Euro NCAP beoordeelt rijhulpsystemen Polestar en Ioniq 5 als matig

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Euro NCAP is niet enthousiast over de highway assist van Polestar (foto: Polestar)

De rijhulpsystemen van de Hyundai Ioniq 5 en de Polestar 2 krijgen de kwalificatie ‘matig’ van testinstantie Euro NCAP. Dat blijkt uit een nieuwe reeks tests van de functie highway assist. Het Europese instituut heeft vooral gekeken naar het evenwicht tussen de technische competenties van het rijhulpsysteem en de mate waarin de bestuurder alert moet blijven.

Een belangrijke kanttekening bij het ADAS-systeem van Volvo-dochter Polestar is het ontbreken van een camera die de concentratie van de bestuurder in de gaten houdt. Het systeem reageert op de snelweg wel als andere auto’s vaart minderen, maar niet als een auto stilstaat, aldus Euro NCAP. In een S-bocht blijft de auto alleen bij lagere snelheden netjes op de eigen rijbaan. De Hyundai Ioniq 5 presteert vergelijkbaar, maar blijft wel bij alle snelheden netjes op de rijbaan, ook in een S-bocht.

‘Zeer goed’ voor BMW iX3

Uit de huidige serie tests komt de BMW iX3 als enige naar voren met de beoordeling ‘zeer goed’. De elektrische X3 heeft iets andere systemen aan boord dan de versie met verbrandingsmotor en rijdt daardoor veiliger, oordeelt Euro NCAP. De Cupra Fermentor en Ford Mustang Mach-E komen als ‘goed’ uit de test. De Opel Mokka E en de Toyota Yaris bungelen onderaan de test. Het systeem is elementair. ‘Entry level’, oordeelt Euro NCAPLees hier: moet de werking van rijhulpsystemen (ADAS) in de apk worden opgenomen?

Vorig jaar behaalde ook de Autopilot van Tesla een matige beoordeling, bij een dergelijke serie tests.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Euro NCAP beoordeelt rijhulpsystemen Polestar en Ioniq 5 als matig | Automotive Online

Euro NCAP beoordeelt rijhulpsystemen Polestar en Ioniq 5 als matig

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Euro NCAP is niet enthousiast over de highway assist van Polestar (foto: Polestar)

De rijhulpsystemen van de Hyundai Ioniq 5 en de Polestar 2 krijgen de kwalificatie ‘matig’ van testinstantie Euro NCAP. Dat blijkt uit een nieuwe reeks tests van de functie highway assist. Het Europese instituut heeft vooral gekeken naar het evenwicht tussen de technische competenties van het rijhulpsysteem en de mate waarin de bestuurder alert moet blijven.

Een belangrijke kanttekening bij het ADAS-systeem van Volvo-dochter Polestar is het ontbreken van een camera die de concentratie van de bestuurder in de gaten houdt. Het systeem reageert op de snelweg wel als andere auto’s vaart minderen, maar niet als een auto stilstaat, aldus Euro NCAP. In een S-bocht blijft de auto alleen bij lagere snelheden netjes op de eigen rijbaan. De Hyundai Ioniq 5 presteert vergelijkbaar, maar blijft wel bij alle snelheden netjes op de rijbaan, ook in een S-bocht.

‘Zeer goed’ voor BMW iX3

Uit de huidige serie tests komt de BMW iX3 als enige naar voren met de beoordeling ‘zeer goed’. De elektrische X3 heeft iets andere systemen aan boord dan de versie met verbrandingsmotor en rijdt daardoor veiliger, oordeelt Euro NCAP. De Cupra Fermentor en Ford Mustang Mach-E komen als ‘goed’ uit de test. De Opel Mokka E en de Toyota Yaris bungelen onderaan de test. Het systeem is elementair. ‘Entry level’, oordeelt Euro NCAPLees hier: moet de werking van rijhulpsystemen (ADAS) in de apk worden opgenomen?

Vorig jaar behaalde ook de Autopilot van Tesla een matige beoordeling, bij een dergelijke serie tests.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.