Renault brengt 48 volts hybride op de markt
Hybrides die nu op de markt zijn, maken gebruik van hoogspanningstechniek van 400 tot 600 volt. De voordelen van de 48 volts hybrid assistant zijn volgens Continental dat hij goedkoper te produceren is en het verbruik en dus de uitstoot van de verbrandingsmotor verder kan terugdringen. De nieuwe Renaults verbruiken 3,5 liter diesel per 100 kilometer en stoten 92 gram CO2 per kilometer uit.
Volgens Continental kan het verbruik van een met hybrid assistant uitgeruste auto tot 21 procent lager uitvallen dan bij zo`n zelfde auto met een normale verbrandingsmotor met enkel een start-stop systeem. Dit op basis van een praktijktest in stadsverkeer.
De 48 volts inductie elektromotor heeft een vermogen van 6 kilowatt en functioneert tevens als startmotor en dynamo. Verder neemt de unit evenveel plaats in als een normale dynamo en maakt hij gebruik van het koelsysteem van de verbrandingsmotor. De overbrenging vindt plaats via een aandrijfriem op de krukas.
Primeur
De Renault Scénic met hybrid assistant is volgens Continental de eerste productie personenauto met een 48 volts-systeem. Naar verwachting zullen op termijn alle personenauto’s, ook niet-hybrides, overschakelen van 12 volt op 48 volt. Dit vanwege het toenemende aantal stroomverbruikers aan boord van een auto en omdat componenten voor 48 volt lichter kunnen worden uitgevoerd. Continental verwacht dat in 2025 een op de vijf auto’s op de wereld een 48 volts systeem heeft.