Test de Tester deel 8: Panellid Selman Aypay

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow
Door een hardnekkige foutcode in de computer van de versnellingsbak van een Citroën C3 Pluriel uit 2003 wil de auto niet starten. Selman probeerde met verschillende testers de foutcode te wissen, waaronder met zijn eigen Snap-on Solus Ultra, tevergeefs. Met de Würth lukte het wel. “Deze tester kon de foutcode wissen, alleen kon ik er de actuator die ik had vervangen niet mee inleren. Ook een actuatortest was niet mogelijk.” Bij een Mercedes B-klasse spoorde hij met hulp van de live data een EGR-probleem op. “Spanning of een signaal meten is bij deze auto erg lastig omdat de EGR zo diep zit weggebouwd. Nu kon ik via de live data een afwijking zien.”
Eindoordeel: Een sterke multiplexer, die in dit geval ook een hardnekkige permanente foutcode kon wissen. Mist hier en daar nog wat diepgang.

Bekijk alle reviews van de Würth Wow!

 

Snap-on Modis Ultra
De verwarming in een BMW 3-serie uit 2003 weigerde dienst. Selman greep naar de Snap-On om de actuator aan te sturen. “Door de kachelblower te laten draaien kon ik zien dat de kachelweerstand in orde is, de module was dus defect. Een simpele test die veel onnodig meet- en demontagewerk scheelt.” Met de Modis Ultra zijn de actuatoren in de meeste gevallen individueel te selecteren, maar niet altijd. De actuator kan er niet mee onder bedrijfscondities worden aangestuurd worden en de meetwaarden en terugkoppelparameters kunnen er tijdens de actuatortest niet mee worden weergegeven.
Eindoordeel: Kan redelijk wat meer dan alle universele testers, past prima bij een universele garage.

Bekijk alle reviews van de Snap-On Modis Ultra.

 

Delphi DS 650E
Een Mercedes-Benz C63 AMG uit 2008 kreeg een facelift-pakket, scherpere lampen en led verlichting. “De SAM module was ook vervangen voor die van een 2010 model. Het lukte niet om deze in te leren en te programmeren met de Delphi, maar dat kan vrijwel geen enkele universele tester. Met de dealerapparatuur, een Xentry Developer of Autologic lukt het waarschijnlijk wel. Ik heb de module niet kunnen vinden op de DS650E en het is ook niet gelukt met mijn Snap-on Solus Ultra waarvoor elk jaar updates worden uitgebracht voor SAM modules.”
Eindoordeel: Niet zomaar aan te bevelen vanwege de software; een monteur die nooit een diagnose-apparaat heeft gebruikt of niet bekend is met het besturingssysteem zal in het begin op problemen stuiten.

Delphi-manager Richard van Walstijn laat in reactie op de kritiek van Selman Aypay weten dat het programmeren van de Mercedes module wel gelukt zou zijn met de los te bestellen Pass Thru-interface van Delphi. “Wij hebben de mogelijkheid voor pass thru expres niet geïntegreerd in de tester omdat het downloaden van software via de servers van autofabrikanten vaak veel tijd kost. Dat zou betekenen dat je in de tussentijd je diagnose-apparaat niet voor andere doeleinden kunt gebruiken.” 

Bekijk alle reviews van de Delphi DS 650E.

 

Autocom
Met de Autocom besloot Selman de motorregeleenheid van een Peugeot 106 uit 2008 te benaderen en de meetwaarden op te slaan met de flight recorder. “Uit nieuwsgierigheid heb ik de vliegtuigmodus gebruikt, deze auto had een misfire in een van de cilinders, maar de ecu kon niet uitmaken welke van de vier het was. Ik heb alle belastende sensoren en actuatoren gemonitord. Wanneer de storing zich voordoet, druk je een knop in en worden de meetwaarden bewaard. Naderhand kun je de meetwaarden op je pc terugkijken. Het bleken versleten bougies te zijn.”
Eindoordeel: De vliegtuigmodus en het opslaan van data zijn perfect, maar hij mag wel wat sneller.

Bekijk alle reviews van de Autocom CD+Cars. 

 

Hanatech Multiscan
Selman gebruikte de Hanatech Multiscan onder meer voor het inleren en programmeren van een gasklephuis. “Ik heb een gasklephuis moeten vervangen van een Opel Zafira A. Ik kon het met de Hanatech inleren en de waardes resetten. Verder heb ik een nieuwe lambda-sensor gemonteerd en een luchtmassameter vervangen. Ik kon zelfs het stationaire toerental programmeren.”
Eindoordeel: Perfect voor Aziatische voertuigen, maar biedt ook enige diepgang bij Europese merken.

Bekijk alle reviews van de Hanatech Multiscan.

 

Selman Aypay is monteur bij universeel autobedrijf Garage Aypay in Den Haag. Bekijk het profiel van Selman.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de Tester deel 8: Panellid Selman Aypay | Automotive Online

Test de Tester deel 8: Panellid Selman Aypay

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow
Door een hardnekkige foutcode in de computer van de versnellingsbak van een Citroën C3 Pluriel uit 2003 wil de auto niet starten. Selman probeerde met verschillende testers de foutcode te wissen, waaronder met zijn eigen Snap-on Solus Ultra, tevergeefs. Met de Würth lukte het wel. “Deze tester kon de foutcode wissen, alleen kon ik er de actuator die ik had vervangen niet mee inleren. Ook een actuatortest was niet mogelijk.” Bij een Mercedes B-klasse spoorde hij met hulp van de live data een EGR-probleem op. “Spanning of een signaal meten is bij deze auto erg lastig omdat de EGR zo diep zit weggebouwd. Nu kon ik via de live data een afwijking zien.”
Eindoordeel: Een sterke multiplexer, die in dit geval ook een hardnekkige permanente foutcode kon wissen. Mist hier en daar nog wat diepgang.

Bekijk alle reviews van de Würth Wow!

 

Snap-on Modis Ultra
De verwarming in een BMW 3-serie uit 2003 weigerde dienst. Selman greep naar de Snap-On om de actuator aan te sturen. “Door de kachelblower te laten draaien kon ik zien dat de kachelweerstand in orde is, de module was dus defect. Een simpele test die veel onnodig meet- en demontagewerk scheelt.” Met de Modis Ultra zijn de actuatoren in de meeste gevallen individueel te selecteren, maar niet altijd. De actuator kan er niet mee onder bedrijfscondities worden aangestuurd worden en de meetwaarden en terugkoppelparameters kunnen er tijdens de actuatortest niet mee worden weergegeven.
Eindoordeel: Kan redelijk wat meer dan alle universele testers, past prima bij een universele garage.

Bekijk alle reviews van de Snap-On Modis Ultra.

 

Delphi DS 650E
Een Mercedes-Benz C63 AMG uit 2008 kreeg een facelift-pakket, scherpere lampen en led verlichting. “De SAM module was ook vervangen voor die van een 2010 model. Het lukte niet om deze in te leren en te programmeren met de Delphi, maar dat kan vrijwel geen enkele universele tester. Met de dealerapparatuur, een Xentry Developer of Autologic lukt het waarschijnlijk wel. Ik heb de module niet kunnen vinden op de DS650E en het is ook niet gelukt met mijn Snap-on Solus Ultra waarvoor elk jaar updates worden uitgebracht voor SAM modules.”
Eindoordeel: Niet zomaar aan te bevelen vanwege de software; een monteur die nooit een diagnose-apparaat heeft gebruikt of niet bekend is met het besturingssysteem zal in het begin op problemen stuiten.

Delphi-manager Richard van Walstijn laat in reactie op de kritiek van Selman Aypay weten dat het programmeren van de Mercedes module wel gelukt zou zijn met de los te bestellen Pass Thru-interface van Delphi. “Wij hebben de mogelijkheid voor pass thru expres niet geïntegreerd in de tester omdat het downloaden van software via de servers van autofabrikanten vaak veel tijd kost. Dat zou betekenen dat je in de tussentijd je diagnose-apparaat niet voor andere doeleinden kunt gebruiken.” 

Bekijk alle reviews van de Delphi DS 650E.

 

Autocom
Met de Autocom besloot Selman de motorregeleenheid van een Peugeot 106 uit 2008 te benaderen en de meetwaarden op te slaan met de flight recorder. “Uit nieuwsgierigheid heb ik de vliegtuigmodus gebruikt, deze auto had een misfire in een van de cilinders, maar de ecu kon niet uitmaken welke van de vier het was. Ik heb alle belastende sensoren en actuatoren gemonitord. Wanneer de storing zich voordoet, druk je een knop in en worden de meetwaarden bewaard. Naderhand kun je de meetwaarden op je pc terugkijken. Het bleken versleten bougies te zijn.”
Eindoordeel: De vliegtuigmodus en het opslaan van data zijn perfect, maar hij mag wel wat sneller.

Bekijk alle reviews van de Autocom CD+Cars. 

 

Hanatech Multiscan
Selman gebruikte de Hanatech Multiscan onder meer voor het inleren en programmeren van een gasklephuis. “Ik heb een gasklephuis moeten vervangen van een Opel Zafira A. Ik kon het met de Hanatech inleren en de waardes resetten. Verder heb ik een nieuwe lambda-sensor gemonteerd en een luchtmassameter vervangen. Ik kon zelfs het stationaire toerental programmeren.”
Eindoordeel: Perfect voor Aziatische voertuigen, maar biedt ook enige diepgang bij Europese merken.

Bekijk alle reviews van de Hanatech Multiscan.

 

Selman Aypay is monteur bij universeel autobedrijf Garage Aypay in Den Haag. Bekijk het profiel van Selman.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.