VW gaat meer onderdelen 3D-printen

Volkswagen • De autofabrikant heeft hiertoe een tweede printsysteem aangeschaft van het Eindhovense bedrijf Additive Industries.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen breidt zijn 3D-printmogelijkheden uit door de aanschaf van een tweede Metalfab-printsysteem van Additive Industries uit Eindhoven. Dat meldt Volkswagen in een persbericht.

VW kiest voor het Metalfab-systeem vanwege de hoge automatiseringsgraad. Sterker nog, het 3D-printsysteem is zo ontwikkeld dat Volkswagen volledig automatisch onderdelen kan fabriceren.

Minder materialen

Additive Industries levert met de 3D-printer momenteel een zogenoemde nozzle voor de VW Tiguan. Het bedrijf stelt dat zij daarmee een kostenreductie van 650 procent realiseren. Dat komt onder andere door ‘drastisch verminderd materiaalgebruik’.

Binnen de automotive werken onder andere Volkswagen, BMW en het Alfa Romeo Sauber F1 Team al met de Metalfab-printer. De 3D- printtechnologie maakt het mogelijk om complexe componenten in één keer, en dus zonder separate montage en deelnaden, te printen. Dat vertelde medeoprichter Daan Kerstens van Additive Industries in 2019.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

VW gaat meer onderdelen 3D-printen | Automotive Online

VW gaat meer onderdelen 3D-printen

Volkswagen • De autofabrikant heeft hiertoe een tweede printsysteem aangeschaft van het Eindhovense bedrijf Additive Industries.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen breidt zijn 3D-printmogelijkheden uit door de aanschaf van een tweede Metalfab-printsysteem van Additive Industries uit Eindhoven. Dat meldt Volkswagen in een persbericht.

VW kiest voor het Metalfab-systeem vanwege de hoge automatiseringsgraad. Sterker nog, het 3D-printsysteem is zo ontwikkeld dat Volkswagen volledig automatisch onderdelen kan fabriceren.

Minder materialen

Additive Industries levert met de 3D-printer momenteel een zogenoemde nozzle voor de VW Tiguan. Het bedrijf stelt dat zij daarmee een kostenreductie van 650 procent realiseren. Dat komt onder andere door ‘drastisch verminderd materiaalgebruik’.

Binnen de automotive werken onder andere Volkswagen, BMW en het Alfa Romeo Sauber F1 Team al met de Metalfab-printer. De 3D- printtechnologie maakt het mogelijk om complexe componenten in één keer, en dus zonder separate montage en deelnaden, te printen. Dat vertelde medeoprichter Daan Kerstens van Additive Industries in 2019.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.