Nederlandse auto-industrie lijdt 5% productieverlies door Brexit

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat de auto-industrie bovengemiddeld hard geraakt wordt door een Brexit, had internationaal onderzoeksbureau Euler Hermes eerder ook al berekend.

De Britten stemmen 23 juni in een referendum over een uittrede uit de EU. Als er wordt gekozen voor een zogenoemde Brexit, zal het naar verwachting nog twee jaar duren voordat het VK daadwerkelijk uit de EU is. Er worden dan waarschijnlijk nieuwe handelsovereenkomsten gesloten. De CPB verwacht dat deze onderhandelingen ook jaren in beslag zullen nemen.

WTO-scenario
In zijn berekening gaat het CPB uit van een scenario waarbij het VK terugvalt op de standaard WTO-regeling, waarbij het VK aan de hogere, externe EU-tarieven moet voldoen.

In totaal zou Nederland een productieverlies van 0,6 procent lijden. Omdat de Nederlandse auto(onderdelen)-industrie sterk verbonden is met het VK, zijn de gevolgen ingrijpender dan voor andere sectoren. Het CPB drukt dit uit in een percentage*. Voor heel Nederland is deze verbondenheid 4,3 procent, bij de motorvoertuigen- en onderdelensector is dit 26,8 procent. Alleen de chemie- en kunststofsector is sterker verbonden met het VK (34,5 procent).

In 2030 kunnen de kosten van een Brexit voor Nederland oplopen tot 1,2 procent van het bbp (bruto binnenlands product), wat neerkomt op zo’n 10 miljard euro. Lees hier het hele rapport met de berekening van het CPB. 

*Verbondenheid met het VK = (sectorale import van en export naar het VK) /  (2*bbp in die sector)