RDW lanceert meldpunt datadiscriminatie
De Rijksdienst voor het wegverkeer heeft sinds 1 september een meldpunt voor klachten over OBD- en RMI, waaronder de toegang tot de benodigde data. Dat meldt RDW aan Automotive. Het melden van klachten over onveilige voertuigen gaat vanaf nu ook via dit meldpunt. “Dit specifieke meldpunt bestaat sinds de invoering van de Nieuwe Kaderverordening (nieuwe typegoedkeuringsregeling, red). Het kunnen melden over onveilige voertuigen is overigens al 10 jaar mogelijk bij de RDW. De mogelijkheden over het melden voor OBD en RMI, is er nu bij gekomen”, meldt communicatieadviseur Bijou Boom van RDW.
Volgens Jeroen van de Braak, sectiemanager RAI Aftermarket, is dit een goede stap. “Autofabrikanten zijn wettelijk verplicht om hun voertuig,- RMI- en diagnosedata beschikbaar te stellen aan derden zoals universele autobedrijven. Via pass-thru kunnen autobedrijven via hun diagnosetool verbinding leggen met de fabrieksdata. In de praktijk wordt de toegang echter nog wel eens bemoeilijkt of vertraagd.”
Zo staat in de wet dat binnen zes maanden na de typegoedkeuring van een model, de RMI (repair and maintanance) data beschikbaar moet zijn. “We zien dat dit toch nog langer duurt. Dealers worden natuurlijk vooraf geïnformeerd over de beschikbaarheid, het universele kanaal pas later. Een universeel moet tussen een paar dagen en enkele weken wachten op goedkeuring als er toegang wordt gevraagd. Wordt het wachtwoord gewijzigd, dan kan het gebeuren dat je opnieuw lang moet wachten”, zegt Jeroen van de Braak, sectiemanager RAI Aftermarket.