Vader Edward en zoon Tom van Autobedrijf Dunnewind

Familiezaken | Bij Autobedrijf Dunnewind hoeven ze elkaar alleen maar aan te kijken

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Beeld: Gerard van Bree

Hoe en wanneer ben je in het familiebedrijf gekomen?

Edward: “In 1982, in het bedrijf van mijn vader. Hij was gestart in 1963 met twee motorfietsen. Later kwamen er Kevers, toen nog meer Kevers. In 1988 vond hij dat ik wat meer moest gaan doen en hebben we er een Daihatsu-dealerschap bij genomen. Dat ging ik runnen, in het pand ernaast. Die dingen verkochten zichzelf. Na twee jaar werd het te groot en hebben we de boel samengevoegd.”
Tom: “Ik werk hier sinds juli vorig jaar, na verschillende stages bij onder meer Opel- en Renault-dealers. Wat ik daar doe, kan ik thuis ook, dacht ik. Hier heb ik toekomst, er is werk zat, en ‘universeel’ bevalt me beter dan ‘dealer’.”

Werken jullie vaak direct samen?

Edward: “Ja, met name op de inkoop. Veel dingen kan Tom ook al zelfstandig: verkoop, het aansturen van de werkplaats, regelen dat de auto’s schoon zijn, planning van huurauto’s…”
Tom: “Bij de inkoop van duurdere auto’s of grotere partijen schatten we ’t vaak vooraf samen even in. Meestal zitten we op dezelfde lijn. Maar als ik bij een mogelijke kans een beter gevoel heb dan hij, blokkeert hij ’t niet.”

Waarin lijken jullie op elkaar?

Edward: “In veel dingen. Tom heeft ook een hekel aan school. Wij zijn geen gladde verkopers. We houden van duidelijkheid, van auto’s en techniek. En van eerlijk advies.”
Tom: “Ook uiterlijk lijk ik op m’n vader. Alleen heb ik nog haar – dat heb ik van mijn moeder, haha.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Edward: “Tom kan makkelijker de rust bewaren. Als ik met een klant praat en er komt nog een klant binnen, of er gebeurt wat in de werkplaats, dan word ik daar snel onrustig van.”
Tom: “Mijn vader is begripvol, maar kan ook heel zakelijk zijn, op de juiste momenten. Ik kan veel van ‘m leren.”

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Edward: “Tom is de jonge generatie: veel handiger met het hele internetgebeuren. Goeie foto’s maken, een vlot verhaaltje erbij typen… En ik bewonder zijn klantvriendelijkheid.”
Tom: “Mijn vader weet van elk merk en type de kwaaltjes en aandachtspunten. Aan de andere kant: met sommige klanten schakel ik beter dan hij.”

Botst het wel eens?

Edward: “Dat hebben we nog niet meegemaakt. Ik had dat met mijn vader ook niet.”
Tom: “Vroeger thuis wel, als ik niet gemotiveerd werkte voor school. Maar op het werk nooit. En ik woon nog steeds thuis trouwens.”

Naam: Edward Dunnewind (52)
Functie: directeur-eigenaar
Opleiding: Eerste monteur, avondopleiding patroons- en middenstandsdiploma.
Aantal jaren werkervaring: ‘Toch wel 35 jaar. Op mijn zestiende in ’t bedrijf aan de slag gegaan, zoals nu een BBL-leerling doet. Vier dagen werken, een dag school.’

Naam: Tom Dunnewind (21)
Functie: allround, van inkoop/verkoop tot werkplaats en verhuur
Opleiding: IVA Driebergen (niet afgemaakt); stages bij diverse autobedrijven, merkdealer en universeel. (‘Ik leer graag, maar het liefst in de praktijk.’)
Aantal jaren werkervaring: ‘Vanaf mijn zestiende ongeveer, zo’n vijf jaar nu.’

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Edward: “Niks. Vaak hoeven we elkaar alleen maar aan te kijken om te weten wat de ander bedoelt. Tom is al heel volwassen. Daar kan ik trots op zijn.”
Tom: “Wel zouden we vaker samen moeten nadenken over de veranderingen in de markt – met elektrische auto’s en diesels en zo. Door de drukte komt dat er vaak niet van.”

Wat is je grootste ambitie?

Edward: “Gewoon blijven staan waar we nu staan. Ik ben hartstikke tevreden. Maar misschien wil Tom straks wel een merkdealer worden met tien vestigingen…”
Tom: “Nee hoor. Als ik met dit bedrijf veel mensen blij kan maken met mooie auto’s, lijkt me dat al prachtig. Ja, ook hier en daar ook iets speciaals, zoals nu de Aston Martin DB9 van Bram Moszkowicz. En merkdealer worden? Ik zeg nooit nooit. Maar voor nu: uitgesloten!”

En overdracht, straks?

Edward: “Dat zou wat mij betreft over een paar jaar al mogen beginnen. Als Tom zo’n 25 is, en dan geleidelijk in een jaar of vijf. Maar dat heeft geen haast. Het werk is misschien wel mijn grootste hobby.”
Tom: “Op termijn wil ik zeker de zaak overnemen, daarvoor ben ik hier. Maar ik ben nog jong, er zit geen deadline aan.”

AUTOBEDRIJF DUNNEWIND

Autobedrijf Dunnewind is een middelgroot universeel autobedrijf met showroom, werkplaats, carwash, tankstation en autoverhuur. Het bedrijf heeft gemiddeld zo’n 100 auto’s op voorraad, de verhuurvloot telt zo’n 50 personen- en bedrijfsauto’s.
Vestigingsplaats: Ommen / Opgericht in: 1963 / Aantal medewerkers: 11 / Website: www.dunnewind.nl.

Familiezaken | Bij Autobedrijf Dunnewind hoeven ze elkaar alleen maar aan te kijken | Automotive Online
Vader Edward en zoon Tom van Autobedrijf Dunnewind

Familiezaken | Bij Autobedrijf Dunnewind hoeven ze elkaar alleen maar aan te kijken

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Beeld: Gerard van Bree

Hoe en wanneer ben je in het familiebedrijf gekomen?

Edward: “In 1982, in het bedrijf van mijn vader. Hij was gestart in 1963 met twee motorfietsen. Later kwamen er Kevers, toen nog meer Kevers. In 1988 vond hij dat ik wat meer moest gaan doen en hebben we er een Daihatsu-dealerschap bij genomen. Dat ging ik runnen, in het pand ernaast. Die dingen verkochten zichzelf. Na twee jaar werd het te groot en hebben we de boel samengevoegd.”
Tom: “Ik werk hier sinds juli vorig jaar, na verschillende stages bij onder meer Opel- en Renault-dealers. Wat ik daar doe, kan ik thuis ook, dacht ik. Hier heb ik toekomst, er is werk zat, en ‘universeel’ bevalt me beter dan ‘dealer’.”

Werken jullie vaak direct samen?

Edward: “Ja, met name op de inkoop. Veel dingen kan Tom ook al zelfstandig: verkoop, het aansturen van de werkplaats, regelen dat de auto’s schoon zijn, planning van huurauto’s…”
Tom: “Bij de inkoop van duurdere auto’s of grotere partijen schatten we ’t vaak vooraf samen even in. Meestal zitten we op dezelfde lijn. Maar als ik bij een mogelijke kans een beter gevoel heb dan hij, blokkeert hij ’t niet.”

Waarin lijken jullie op elkaar?

Edward: “In veel dingen. Tom heeft ook een hekel aan school. Wij zijn geen gladde verkopers. We houden van duidelijkheid, van auto’s en techniek. En van eerlijk advies.”
Tom: “Ook uiterlijk lijk ik op m’n vader. Alleen heb ik nog haar – dat heb ik van mijn moeder, haha.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Edward: “Tom kan makkelijker de rust bewaren. Als ik met een klant praat en er komt nog een klant binnen, of er gebeurt wat in de werkplaats, dan word ik daar snel onrustig van.”
Tom: “Mijn vader is begripvol, maar kan ook heel zakelijk zijn, op de juiste momenten. Ik kan veel van ‘m leren.”

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Edward: “Tom is de jonge generatie: veel handiger met het hele internetgebeuren. Goeie foto’s maken, een vlot verhaaltje erbij typen… En ik bewonder zijn klantvriendelijkheid.”
Tom: “Mijn vader weet van elk merk en type de kwaaltjes en aandachtspunten. Aan de andere kant: met sommige klanten schakel ik beter dan hij.”

Botst het wel eens?

Edward: “Dat hebben we nog niet meegemaakt. Ik had dat met mijn vader ook niet.”
Tom: “Vroeger thuis wel, als ik niet gemotiveerd werkte voor school. Maar op het werk nooit. En ik woon nog steeds thuis trouwens.”

Naam: Edward Dunnewind (52)
Functie: directeur-eigenaar
Opleiding: Eerste monteur, avondopleiding patroons- en middenstandsdiploma.
Aantal jaren werkervaring: ‘Toch wel 35 jaar. Op mijn zestiende in ’t bedrijf aan de slag gegaan, zoals nu een BBL-leerling doet. Vier dagen werken, een dag school.’

Naam: Tom Dunnewind (21)
Functie: allround, van inkoop/verkoop tot werkplaats en verhuur
Opleiding: IVA Driebergen (niet afgemaakt); stages bij diverse autobedrijven, merkdealer en universeel. (‘Ik leer graag, maar het liefst in de praktijk.’)
Aantal jaren werkervaring: ‘Vanaf mijn zestiende ongeveer, zo’n vijf jaar nu.’

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Edward: “Niks. Vaak hoeven we elkaar alleen maar aan te kijken om te weten wat de ander bedoelt. Tom is al heel volwassen. Daar kan ik trots op zijn.”
Tom: “Wel zouden we vaker samen moeten nadenken over de veranderingen in de markt – met elektrische auto’s en diesels en zo. Door de drukte komt dat er vaak niet van.”

Wat is je grootste ambitie?

Edward: “Gewoon blijven staan waar we nu staan. Ik ben hartstikke tevreden. Maar misschien wil Tom straks wel een merkdealer worden met tien vestigingen…”
Tom: “Nee hoor. Als ik met dit bedrijf veel mensen blij kan maken met mooie auto’s, lijkt me dat al prachtig. Ja, ook hier en daar ook iets speciaals, zoals nu de Aston Martin DB9 van Bram Moszkowicz. En merkdealer worden? Ik zeg nooit nooit. Maar voor nu: uitgesloten!”

En overdracht, straks?

Edward: “Dat zou wat mij betreft over een paar jaar al mogen beginnen. Als Tom zo’n 25 is, en dan geleidelijk in een jaar of vijf. Maar dat heeft geen haast. Het werk is misschien wel mijn grootste hobby.”
Tom: “Op termijn wil ik zeker de zaak overnemen, daarvoor ben ik hier. Maar ik ben nog jong, er zit geen deadline aan.”

AUTOBEDRIJF DUNNEWIND

Autobedrijf Dunnewind is een middelgroot universeel autobedrijf met showroom, werkplaats, carwash, tankstation en autoverhuur. Het bedrijf heeft gemiddeld zo’n 100 auto’s op voorraad, de verhuurvloot telt zo’n 50 personen- en bedrijfsauto’s.
Vestigingsplaats: Ommen / Opgericht in: 1963 / Aantal medewerkers: 11 / Website: www.dunnewind.nl.