Kiwa-SCM en CCV bundelen krachten tegen keyless entry autodiefstal

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Peter van Tuijl (Carlectra), Henk van Vliet (Kiwa-SCM), Huibjan Braafhart (Clifford Electronics Benelux) en Marijn Snoek (Fleetaccess). (Foto: Kiwa-SCM)

Kiwa-SCM heeft vrijdag de eerste drie goedkeuringen uitgereikt aan leveranciers van systemen die diefstal van auto’s voorzien van keyless entry en/of keyless start moet bemoeilijken. Het gaat om de aftermarketsystemen van Clifford Electronics Benelux, Fleetaccess en Carlectra. Dat maakt de keurmerkinstantie van voertuigbeveiliging bekend in een persbericht.

De vereisten voor de goedkeuring zijn opgesteld door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) en worden getoetst door Kiwa. De partijen werken hiermee samen in de strijd tegen autodiefstal door middel van Relay Attack. Eerder maakte Kiwa-SCM bekend dat een kwart van de auto’s met keyless entry gevoelig zijn voor diefstal.

Bij diefstal door Relay Attack wordt het signaal dat een keyless auto naar de smart key stuurt door een dief onderschept en versterkt doorgestuurd. Hierdoor kan het portier worden geopend en de motor worden gestart. “In Nederland zijn momenteel zo’n 892 duizend personenauto’s voorzien van een keyless-systeem”, zegt Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM. “Daarvan is naar schatting 20 procent voorzien van een veilig systeem. Dan houd je een groep van zo’n 700 duizend voertuigen over die een potentieel doelwit is voor Relay Attack-diefstal. Naast de startonderbreker en alarmsystemen met eigen autorisatie kunnen nu dus ook nieuwe oplossingen gekeurd worden.”

9 miljoen euro

Volgens het CCV werd in 2019 80 miljoen euro aan schade geleden door autodiefstal. Hierbij ging het overigens niet altijd om diefstal van (of onderdelen van) voertuigen met een keyless-systeem. Vooral Volkswagens Polo en Golf zijn kwetsbaar voor diefstal. Deze auto’s waren goed voor een schadebedrag van 9 miljoen euro. Bovenaan stond echter de Toyota RAV 4 met een schadebedrag van 4,6 miljoen euro door diefstal. Dat juist deze auto het populairst is bij autodieven is volgens Van Vliet niet verrassend. “Alle auto’s van dit type zijn voorzien van een keyless-systeem.” De autodiefstal daalde in het afgelopen half jaar met 9,3 procent.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Kiwa-SCM en CCV bundelen krachten tegen keyless entry autodiefstal | Automotive Online

Kiwa-SCM en CCV bundelen krachten tegen keyless entry autodiefstal

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Peter van Tuijl (Carlectra), Henk van Vliet (Kiwa-SCM), Huibjan Braafhart (Clifford Electronics Benelux) en Marijn Snoek (Fleetaccess). (Foto: Kiwa-SCM)

Kiwa-SCM heeft vrijdag de eerste drie goedkeuringen uitgereikt aan leveranciers van systemen die diefstal van auto’s voorzien van keyless entry en/of keyless start moet bemoeilijken. Het gaat om de aftermarketsystemen van Clifford Electronics Benelux, Fleetaccess en Carlectra. Dat maakt de keurmerkinstantie van voertuigbeveiliging bekend in een persbericht.

De vereisten voor de goedkeuring zijn opgesteld door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) en worden getoetst door Kiwa. De partijen werken hiermee samen in de strijd tegen autodiefstal door middel van Relay Attack. Eerder maakte Kiwa-SCM bekend dat een kwart van de auto’s met keyless entry gevoelig zijn voor diefstal.

Bij diefstal door Relay Attack wordt het signaal dat een keyless auto naar de smart key stuurt door een dief onderschept en versterkt doorgestuurd. Hierdoor kan het portier worden geopend en de motor worden gestart. “In Nederland zijn momenteel zo’n 892 duizend personenauto’s voorzien van een keyless-systeem”, zegt Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM. “Daarvan is naar schatting 20 procent voorzien van een veilig systeem. Dan houd je een groep van zo’n 700 duizend voertuigen over die een potentieel doelwit is voor Relay Attack-diefstal. Naast de startonderbreker en alarmsystemen met eigen autorisatie kunnen nu dus ook nieuwe oplossingen gekeurd worden.”

9 miljoen euro

Volgens het CCV werd in 2019 80 miljoen euro aan schade geleden door autodiefstal. Hierbij ging het overigens niet altijd om diefstal van (of onderdelen van) voertuigen met een keyless-systeem. Vooral Volkswagens Polo en Golf zijn kwetsbaar voor diefstal. Deze auto’s waren goed voor een schadebedrag van 9 miljoen euro. Bovenaan stond echter de Toyota RAV 4 met een schadebedrag van 4,6 miljoen euro door diefstal. Dat juist deze auto het populairst is bij autodieven is volgens Van Vliet niet verrassend. “Alle auto’s van dit type zijn voorzien van een keyless-systeem.” De autodiefstal daalde in het afgelopen half jaar met 9,3 procent.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.