Verslag van de eerste Automotive Collision Talkshow

Automotive Collision Talkshow: ‘Laat de branche vooral in alle rust herstellen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Paul Knapper van Aegon (l) en Toine Beljaars van Bovag (r) te gast in Automotive Collision Talkshow. (Foto: Automotive)

Iedereen in de branche zet de tering naar de nering en is het met elkaar eens dat de schadesector na de ergste dip straks vooral ook de tijd en rust moet krijgen om te herstellen. Dat was de teneur tijdens de eerste online talkshow die Automotive gister organiseerde als alternatief voor een fysiek schade-event. Voor de gelegenheid was een studio gebouwd waar hoofdredacteur Luberto van Buiten kopstukken uit de schadewereld ontving en kijkers konden meedoen via chat of polls.

Bodem bereikt

Eerste gasten waren Fred Slikker, directeur Solera en sidekick Focwa-directeur Femke Teeling. Slikker gaf een korte toelichting op de Audatex calculaties van de afgelopen periode en constateert dat de markt zich bij elke verruiming van de overheidsmaatregelen iets meer stabiliseert. “Aan het begin van de crisis zagen we een forse terugval en zakte de order intake meteen diep naar beneden. Dat lijkt nu te stabiliseren. Het jaar is goed van start gegaan waardoor er bij veel schadeherstellers nog voldoende werkvoorraad was tijdens die eerste coronaweken”, aldus Slikker, die op basis van de cijfers van de laatste weken bemerkt dat de terugval op -25 procent van de normale order intake blijft hangen. 

“Het lijkt alsof we de bodem geraakt hebben”, signaleert ook Teeling, die beaamt dat de werkplaatsen aan het begin van de ‘slimme’ lockdown nog goed gevuld waren, omdat de zaken het eerste kwartaal zo goed liepen. Hoe groot de impact van de crisis op termijn zal zijn is volgens Teeling nog heel moeilijk te voorspellen. Voor Slikker is in ieder geval wel duidelijk dat het aantal schades niet alleen maar terugloopt als gevolg van deze crisis, maar vooral ook door de toenemende complexiteit van schades en moderne technologie.

Uitstel van cao-verhoging 

Eén van de branches die meteen harde klappen kreeg, is de ruitherstelsector. Die werkt met kortere planningen dan carrosserieherstel. “Een sterretje in je voorruit laten mensen vaak meteen dezelfde dag herstellen, dat gebeurt nu niet”, aldus Teeling. Pieter Bikker, directeur Kwik-Fit Zakelijk, meldde dat het relatief goed gaat met het bedrijf, maar dat ruitherstel behoorlijk is geraakt. Volgens Bikker zal ruitherstel, met name door de vereiste investeringen in kennis en equipment alleen maar meer een specialisatie worden en de vraag is dan natuurlijk wie dat na deze crisis nog kan opbrengen. “Door de toenemende complexiteit van ruitherstel wordt specialisme steeds belangrijker. Vanaf 2022 moeten alle nieuwe auto’s zijn voorzien van ADAS-systemen wat meer specialistische herstelkennis vereist. Op korte termijn zal het voor veel bedrijven lastig worden om daarin te investeren”, aldus Bikker.

Tijdens de online talkshow konden de kijkers reageren op polls of hun vragen chatten. Op de vraag of de brancheverenigingen nu genoeg doen voor hun leden, werd positief gereageerd en kwam ook meteen de vraag wat er met de voorgenomen cao-loonsverhoging van 3,5 procent per 1 juli gaat gebeuren. “Daar zijn we op dit moment druk over in gesprek met de bonden. Wij willen vanwege deze crisisomstandigheden graag uitstel en andere afspraken maken. Daar zijn we nog niet uit”, meldt Teeling.

In gesprek blijven 

Nee, antwoordt 71 procent van de kijkers op de vraag of opdrachtgevers de herstellers nu wel voldoende steunen. Op die vraag antwoordt Louis Wyers van leasemaatschappij ALD dat zijn bedrijf zowel met de berijder als met de contractpartner voortdurend in gesprek wil blijven. “Juist in deze crisistijden willen wij met iedereen in de keten in gesprek blijven en het werk door laten gaan”, aldus Wyers. Volgens Teeling was ALD volgens haar wel een uitzondering, want veel leasemaatschappijen voeren een ander beleid. “Daarom zijn we toen ook meteen met een coronaprotocol gekomen zodat voor iedereen duidelijk is dat er er veilig volgens de RIVM-voorschriften wordt gewerkt in de branche.”

Hart op de tong

Schade-ondernemer Alfred Möller is vooral bang dat als gevolg van deze crisis veel ondernemers nog minder tijd en geld overhouden om te investeren in kennis en opleidingen. “Als we zoveel inleveren aan omzet en rendement, dan zijn er straks te weinig middelen om te investeren. Het is nu echt snorkelen en zorgen dat je als ondernemer goed door deze crisis heen komt”, aldus Möller. Ook de tweede sidekick, Bovag-voorzitter schade Toine Beljaars, is bang dat terugval in de omzet en scherpere kostenbeheersing ertoe zal leiden dat opleidingen op een lager pitje belanden. “Het universele kanaal blijft daar nu vaak al op achter bij het merkkanaal.” Hij constateert dat universele herstellers dingen vaak net zo goed kunnen oplossen als het merkkanaal.

Möller plaatst daarbij meteen de kanttekening dat veel merkerkenningen (en trainingen) inhoudelijk niet altijd zoveel voorstellen. “Zeker, er is een groot verschil in merkerkenningen, ook in het opleidingsniveau”, zo beaamt Beljaars. Möller rekent voor dat 17 procent van het wagenpark in 2025 door allerlei technologie te ingewikkeld is om te repareren en de kennis ontbreekt om die auto’s te herstellen. “Brancheverenigingen moeten daar echt haast mee maken anders hebben we straks te weinig gekwalificeerd mensen. Het gaat wel om de veiligheid van die voertuigen.” Beljaars zegt zich daar zeker van bewust te zijn en zegt het dan ook te betreuren dat de herijking van de branchenorm, die voor juni stond gepland, vertraging oploopt door de coronacrisis. “Juist via de branchenorm kunnen we bijvoorbeeld ook eisen voor permanente educatie aanscherpen”.

Extra kosten die je nu vanwege de crisis moet maken, moet je kunnen doorberekenen

Toine Beljaars, Bovag

Tot slot schoof Paul Knapper, businessmanager schade bij Aegon. Hij reageerde op de opmerking van Beljaars dat de bedrijven maar weinig merken van de solidariteit van opdrachtgevers richting herstellers, behalve dan de coronamaatregelen die Univé en Unigarant onlangs hebben genomen. “Herstellers kunnen bij ons hun kosten voor haal- en brengservice gewoon factureren”, aldus Knapper. “Ook in vervelende periodes proberen we goede partners in business te blijven door te zorgen dat schades worden uitgevoerd en zo snel mogelijk te betalen.”

Sturingsmodel

“Het lijkt mij ook heel redelijk dat extra kosten die je nu moet maken, gewoon in rekening kan brengen”, aldus Beljaars. Op de vraag van Van Buiten of Knapper al iets kan melden over het sturingsmodel voor de komende jaren, moet hij het antwoord schuldig blijven (‘later dit jaar’). “Ik wil iedereen vooral oproepen om de branche vooral ook even de tijd te geven om rustig te herstellen voordat er allerlei nieuwe sturingenmodellen of netwerkwijzigingen worden doorgevoerd”, zo laat Beljaars tot slot weten. Daar kunnen alle gasten in de studio het alleen maar mee eens zijn.

Bekijk hier de Automotive Collision Talkshow.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Automotive Collision Talkshow: ‘Laat de branche vooral in alle rust herstellen’ | Automotive Online
Verslag van de eerste Automotive Collision Talkshow

Automotive Collision Talkshow: ‘Laat de branche vooral in alle rust herstellen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Paul Knapper van Aegon (l) en Toine Beljaars van Bovag (r) te gast in Automotive Collision Talkshow. (Foto: Automotive)

Iedereen in de branche zet de tering naar de nering en is het met elkaar eens dat de schadesector na de ergste dip straks vooral ook de tijd en rust moet krijgen om te herstellen. Dat was de teneur tijdens de eerste online talkshow die Automotive gister organiseerde als alternatief voor een fysiek schade-event. Voor de gelegenheid was een studio gebouwd waar hoofdredacteur Luberto van Buiten kopstukken uit de schadewereld ontving en kijkers konden meedoen via chat of polls.

Bodem bereikt

Eerste gasten waren Fred Slikker, directeur Solera en sidekick Focwa-directeur Femke Teeling. Slikker gaf een korte toelichting op de Audatex calculaties van de afgelopen periode en constateert dat de markt zich bij elke verruiming van de overheidsmaatregelen iets meer stabiliseert. “Aan het begin van de crisis zagen we een forse terugval en zakte de order intake meteen diep naar beneden. Dat lijkt nu te stabiliseren. Het jaar is goed van start gegaan waardoor er bij veel schadeherstellers nog voldoende werkvoorraad was tijdens die eerste coronaweken”, aldus Slikker, die op basis van de cijfers van de laatste weken bemerkt dat de terugval op -25 procent van de normale order intake blijft hangen. 

“Het lijkt alsof we de bodem geraakt hebben”, signaleert ook Teeling, die beaamt dat de werkplaatsen aan het begin van de ‘slimme’ lockdown nog goed gevuld waren, omdat de zaken het eerste kwartaal zo goed liepen. Hoe groot de impact van de crisis op termijn zal zijn is volgens Teeling nog heel moeilijk te voorspellen. Voor Slikker is in ieder geval wel duidelijk dat het aantal schades niet alleen maar terugloopt als gevolg van deze crisis, maar vooral ook door de toenemende complexiteit van schades en moderne technologie.

Uitstel van cao-verhoging 

Eén van de branches die meteen harde klappen kreeg, is de ruitherstelsector. Die werkt met kortere planningen dan carrosserieherstel. “Een sterretje in je voorruit laten mensen vaak meteen dezelfde dag herstellen, dat gebeurt nu niet”, aldus Teeling. Pieter Bikker, directeur Kwik-Fit Zakelijk, meldde dat het relatief goed gaat met het bedrijf, maar dat ruitherstel behoorlijk is geraakt. Volgens Bikker zal ruitherstel, met name door de vereiste investeringen in kennis en equipment alleen maar meer een specialisatie worden en de vraag is dan natuurlijk wie dat na deze crisis nog kan opbrengen. “Door de toenemende complexiteit van ruitherstel wordt specialisme steeds belangrijker. Vanaf 2022 moeten alle nieuwe auto’s zijn voorzien van ADAS-systemen wat meer specialistische herstelkennis vereist. Op korte termijn zal het voor veel bedrijven lastig worden om daarin te investeren”, aldus Bikker.

Tijdens de online talkshow konden de kijkers reageren op polls of hun vragen chatten. Op de vraag of de brancheverenigingen nu genoeg doen voor hun leden, werd positief gereageerd en kwam ook meteen de vraag wat er met de voorgenomen cao-loonsverhoging van 3,5 procent per 1 juli gaat gebeuren. “Daar zijn we op dit moment druk over in gesprek met de bonden. Wij willen vanwege deze crisisomstandigheden graag uitstel en andere afspraken maken. Daar zijn we nog niet uit”, meldt Teeling.

In gesprek blijven 

Nee, antwoordt 71 procent van de kijkers op de vraag of opdrachtgevers de herstellers nu wel voldoende steunen. Op die vraag antwoordt Louis Wyers van leasemaatschappij ALD dat zijn bedrijf zowel met de berijder als met de contractpartner voortdurend in gesprek wil blijven. “Juist in deze crisistijden willen wij met iedereen in de keten in gesprek blijven en het werk door laten gaan”, aldus Wyers. Volgens Teeling was ALD volgens haar wel een uitzondering, want veel leasemaatschappijen voeren een ander beleid. “Daarom zijn we toen ook meteen met een coronaprotocol gekomen zodat voor iedereen duidelijk is dat er er veilig volgens de RIVM-voorschriften wordt gewerkt in de branche.”

Hart op de tong

Schade-ondernemer Alfred Möller is vooral bang dat als gevolg van deze crisis veel ondernemers nog minder tijd en geld overhouden om te investeren in kennis en opleidingen. “Als we zoveel inleveren aan omzet en rendement, dan zijn er straks te weinig middelen om te investeren. Het is nu echt snorkelen en zorgen dat je als ondernemer goed door deze crisis heen komt”, aldus Möller. Ook de tweede sidekick, Bovag-voorzitter schade Toine Beljaars, is bang dat terugval in de omzet en scherpere kostenbeheersing ertoe zal leiden dat opleidingen op een lager pitje belanden. “Het universele kanaal blijft daar nu vaak al op achter bij het merkkanaal.” Hij constateert dat universele herstellers dingen vaak net zo goed kunnen oplossen als het merkkanaal.

Möller plaatst daarbij meteen de kanttekening dat veel merkerkenningen (en trainingen) inhoudelijk niet altijd zoveel voorstellen. “Zeker, er is een groot verschil in merkerkenningen, ook in het opleidingsniveau”, zo beaamt Beljaars. Möller rekent voor dat 17 procent van het wagenpark in 2025 door allerlei technologie te ingewikkeld is om te repareren en de kennis ontbreekt om die auto’s te herstellen. “Brancheverenigingen moeten daar echt haast mee maken anders hebben we straks te weinig gekwalificeerd mensen. Het gaat wel om de veiligheid van die voertuigen.” Beljaars zegt zich daar zeker van bewust te zijn en zegt het dan ook te betreuren dat de herijking van de branchenorm, die voor juni stond gepland, vertraging oploopt door de coronacrisis. “Juist via de branchenorm kunnen we bijvoorbeeld ook eisen voor permanente educatie aanscherpen”.

Extra kosten die je nu vanwege de crisis moet maken, moet je kunnen doorberekenen

Toine Beljaars, Bovag

Tot slot schoof Paul Knapper, businessmanager schade bij Aegon. Hij reageerde op de opmerking van Beljaars dat de bedrijven maar weinig merken van de solidariteit van opdrachtgevers richting herstellers, behalve dan de coronamaatregelen die Univé en Unigarant onlangs hebben genomen. “Herstellers kunnen bij ons hun kosten voor haal- en brengservice gewoon factureren”, aldus Knapper. “Ook in vervelende periodes proberen we goede partners in business te blijven door te zorgen dat schades worden uitgevoerd en zo snel mogelijk te betalen.”

Sturingsmodel

“Het lijkt mij ook heel redelijk dat extra kosten die je nu moet maken, gewoon in rekening kan brengen”, aldus Beljaars. Op de vraag van Van Buiten of Knapper al iets kan melden over het sturingsmodel voor de komende jaren, moet hij het antwoord schuldig blijven (‘later dit jaar’). “Ik wil iedereen vooral oproepen om de branche vooral ook even de tijd te geven om rustig te herstellen voordat er allerlei nieuwe sturingenmodellen of netwerkwijzigingen worden doorgevoerd”, zo laat Beljaars tot slot weten. Daar kunnen alle gasten in de studio het alleen maar mee eens zijn.

Bekijk hier de Automotive Collision Talkshow.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.