Belgische schadebranche vreest sturingsmodel Axa

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Belgische autobranche ziet niets in de komst van Fixico. (Foto Shutterstock)

De Belgische brancheorganisaties Traxio en Febelcar hebben hun vrees uitgesproken voor de komst van online platforms voor schadeherstel. In België presenteerde het platform Carfixer zich tijdens de Autotechnica en afgelopen maandag is Fixico in België gestart met een samenwerking met verzekeraar Axa. Via beide platforms kunnen particulieren offertes aanvragen voor het herstel van een schade en dan de beste deal uitkiezen. Traxio en Febelcar zijn bang dat dit leidt tot ‘een sterk verlaagde prijs’, die zou ten koste gaan van vakmanschap, duurzaamheid en kwaliteit. 

“Met de digitalisatie via platformen wordt de indruk gewekt dat de gemiddelde bestekkosten voor koetswerkherstellingen nog verder met gemiddeld dertig procent lager kunnen, los van de fee van tien procent voor het gebruiken van het platform”, zo is te lezen in een persbericht van Traxio.

Dit lage prijsniveau zou haaks staan op de professionalisering in de Belgische schadeherstelbranche. Traxio stelt dat de schadeherstelbedrijven die zich hiertoe laten verleiden wellicht in een negatieve spiraal terecht komen. “De discussie zal al snel opnieuw gaan over de broodnodige ‘rentabiliteit’ en kostensturing.”

Verbaasd

“Wij zijn zeer verbaasd over deze berichtgeving van Traxio en Febelcar. Er is geen enkel overleg met ons geweest en de aannames die ze doen, kloppen niet”, zegt Derk Roodhuyzen de Vries, oprichter van Fixico. “Inmiddels hebben 250 bedrijven zich aangemeld en daarvan hebben wij geen klachten ontvangen. Wij geven schadebedrijven de kans om zich online te differentiëren, dat gaat niet alleen op prijs maar ook op beschikbaarheid en service. Wij dicteren de prijzen niet, wij voegen alleen waarde toe.”

Roodhuyzen de Vries snapt het kwaliteitsargument sowieso niet. “Wij werken alleen met bedrijven die met de door de brancheorganisaties voorgeschreven labels werken. Door de mogelijkheid om reviews te plaatsen verhogen wij juist de kwaliteit, want alles komt online te staan.” Tot slot vinden zowel Fixico als Axa dat Traxio en Febelcar één punt over het hoofd zien. “Het gaat er niet om wat de branche-organisatie vindt, het gaat erom wat de consument wil. En die wil meer transparantie en keuzemogelijkheden”, aldus Roodhuyzen de Vries.

Lees meer op Autoschadeportaal.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Belgische schadebranche vreest sturingsmodel Axa | Automotive Online

Belgische schadebranche vreest sturingsmodel Axa

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Belgische autobranche ziet niets in de komst van Fixico. (Foto Shutterstock)

De Belgische brancheorganisaties Traxio en Febelcar hebben hun vrees uitgesproken voor de komst van online platforms voor schadeherstel. In België presenteerde het platform Carfixer zich tijdens de Autotechnica en afgelopen maandag is Fixico in België gestart met een samenwerking met verzekeraar Axa. Via beide platforms kunnen particulieren offertes aanvragen voor het herstel van een schade en dan de beste deal uitkiezen. Traxio en Febelcar zijn bang dat dit leidt tot ‘een sterk verlaagde prijs’, die zou ten koste gaan van vakmanschap, duurzaamheid en kwaliteit. 

“Met de digitalisatie via platformen wordt de indruk gewekt dat de gemiddelde bestekkosten voor koetswerkherstellingen nog verder met gemiddeld dertig procent lager kunnen, los van de fee van tien procent voor het gebruiken van het platform”, zo is te lezen in een persbericht van Traxio.

Dit lage prijsniveau zou haaks staan op de professionalisering in de Belgische schadeherstelbranche. Traxio stelt dat de schadeherstelbedrijven die zich hiertoe laten verleiden wellicht in een negatieve spiraal terecht komen. “De discussie zal al snel opnieuw gaan over de broodnodige ‘rentabiliteit’ en kostensturing.”

Verbaasd

“Wij zijn zeer verbaasd over deze berichtgeving van Traxio en Febelcar. Er is geen enkel overleg met ons geweest en de aannames die ze doen, kloppen niet”, zegt Derk Roodhuyzen de Vries, oprichter van Fixico. “Inmiddels hebben 250 bedrijven zich aangemeld en daarvan hebben wij geen klachten ontvangen. Wij geven schadebedrijven de kans om zich online te differentiëren, dat gaat niet alleen op prijs maar ook op beschikbaarheid en service. Wij dicteren de prijzen niet, wij voegen alleen waarde toe.”

Roodhuyzen de Vries snapt het kwaliteitsargument sowieso niet. “Wij werken alleen met bedrijven die met de door de brancheorganisaties voorgeschreven labels werken. Door de mogelijkheid om reviews te plaatsen verhogen wij juist de kwaliteit, want alles komt online te staan.” Tot slot vinden zowel Fixico als Axa dat Traxio en Febelcar één punt over het hoofd zien. “Het gaat er niet om wat de branche-organisatie vindt, het gaat erom wat de consument wil. En die wil meer transparantie en keuzemogelijkheden”, aldus Roodhuyzen de Vries.

Lees meer op Autoschadeportaal.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.