Schadenet kan met overname de branche een dienst bewijzen

Analyse Care: overnemen en saneren

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Schadenet als eigenaar van Care. Dat had tot een paar dagen geleden niemand verwacht. De meeste hadden hun geld gezet op Carglass-moeder Belron, dat immers vorig jaar al de – winstgevende – Belgische tak van het schadebedrijf had gekocht. Belron was ook tot het laatste moment in de markt. Waar die gesprekken op stuk zijn gelopen, is niet bekend. Vervolgens kaapten enkele Schadenet-bedrijven de failliete boedel weg voor de neus van andere geïnteresseerden, zoals Stern.

Zuur

Mede doordat sommige vestigingen niet honderd procent eigendom van Care zijn, is nog niet duidelijk wat er precies met welke Care-vestiging gaat gebeuren. Het is al wel zeker dat Care ophoudt te bestaan. De Schadenet-leden zijn momenteel druk bezig om de vestigingen te verdelen. Van Mossel meldt op zijn site dat er vijf worden toegevoegd. Als je de adressenlijsten van Care en Schadenet op elkaar legt, is te zien dat de vestigingen voor zeker de helft overlappen. Dat zou dus betekenen dat de andere helft moet worden gesloten, of wordt samengevoegd in bestaande vestigingen omdat verwacht wordt dat een deel van het volume van de betreffende Care-vestiging bij het belendende Schadenet-bedrijf terecht komt. Het mooiste voor de markt zou zijn als de overige vestigingen worden gesloten – hoe zuur uiteraard ook voor de mensen die daar werkzaam waren. Maar als er een moment is om de branche te saneren, is het wel nu. Zo heeft VAG-dealer Bourguignon zijn Care-vestiging, waar hij al 50 procent eigenaar van was, overgenomen, samen met een Stokvis-schadevestiging verderop in de straat. Die twee worden nu samengevoegd de Care-vestiging.

Ongeveer de helft van de vestigingen zal worden gesloten dan wel samengevoegd met bestaande Schadenet-vestigingen.

Care heeft in de afgelopen jaren zakelijke omzet gekocht, voornamelijk bij leasemaatschappijen, waar de druk op de marges naar verluidt nog hoger is dan in de verzekeringsmarkt. In de eerste jaren werden er nog winsten geschreven, maar die namen af naarmate de druk in de markt door de zakelijke opdrachtgevers werd opgevoerd. Daarbovenop komt dat Care in de loop van de jaren veel bedrijven heeft gekocht, waar veel goodwill voor betaald is die zwaar op de balans drukte.

Veel opdrachtgevers deden zaken met zowel Schadenet als Care, dus een groot deel van de omzet van Care zal ongetwijfeld bij Schadenet terecht komen. Maar de opschudding zit niet alleen aan de kant van de opdrachtgevers en het herstelbedrijf zelf: het is ook de vraag wat dit betekent voor Partsplan. Dit onderdelenplatform werd vorig jaar gekocht door Schadenet, ABS, AAS, Care en ASN; Schadenet stapte er eind vorig jaar uit, en nu is Care dus ook weg. De vraag is of de overige partners er nu nog heil in zien om het platform zelf overeind te houden en door te ontwikkelen, helemaal nu concurrent Part-One is opgegaan in het internationale Partslink24 en op die manier een enorme sprong voorwaarts maakt.

Lak

Ook bij lakkenfabrikant Akzonobel zal er momenteel druk worden vergaderd. Het bedrijf is sinds twee jaar leverancier van Care in Nederland, met het merk Lesonal. In België beleverde het Care ook, met Sikkens. Schadenet heeft echter een andere preferred supplier: Axalta. Het is de vraag of het daarnaast ook Lesonal in de portfolio zal willen opnemen. Voor non-paint had Care dezelfde leverancier als Schadenet: Metalak.

Als het restant van de vestigingen wordt gesloten en ontmanteld, ontneemt dat ongetwijfeld veel kapers de lust om de betreffende leeggehaalde gebouwen te huren (Care had geen eigen panden) om er een nieuw schadebedrijf in te vestigingen, met alle verdere investeringen van dien. Maar de grote spelers, die hun eigen netwerk ook graag uitgebreid zien, durven wellicht wel de buidel te trekken. Het zal dus nog wel even duren voordat is te overzien in hoeverre deze overname leidt tot de zo gewenste sanering in de branche. In ieder geval worden er nu ongeveer 100 duizend schades per jaar verdeeld onder minder bedrijven dan in 2016.

 Van Riva naar Care

Care Autoschade werd in 1989 opgezet door Riva, het tegenwoordige Athlon. De naam Care Autoschade werd in 1992 ingevoerd. Het filiaalbedrijf werd opgezet om de schades van de eigen leasemaatschappij Athlon af te wikkelen. In de groeiperiode werden hier diverse andere zakelijke opdrachtgevers aan toegevoegd, hoofdzakelijk in de lease, aangevuld met verzekeraars. In de begin jaren schreef het bedrijf winst, maar toen de markt verder onder druk kwam te staan, ving de hoge boom veel wind. In 2006 verkocht toenmalig eigenaar Athlon het bedrijf aan investeerder NPM Capital en directie, bestaande uit Ton van Dalen en Johan van Klinken. Het NPM-belang werd later doorverkocht aan investeringsmaatschappij AAC Capital. In 2013 werd Van Klinken opgevolgd door Kees-Jan Bus. Twee jaar later nam Rabobank alle aandelen over van Van Klinken, Van Dalen en AAC. Bouwe van Wijk werd eind 2015 naar voren geschoven als directeur. Het voornaamste doel: het veiligstellen van de financiering door het bedrijf “toekomstklaar te reorganiseren”.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Analyse Care: overnemen en saneren | Automotive Online
Schadenet kan met overname de branche een dienst bewijzen

Analyse Care: overnemen en saneren

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Schadenet als eigenaar van Care. Dat had tot een paar dagen geleden niemand verwacht. De meeste hadden hun geld gezet op Carglass-moeder Belron, dat immers vorig jaar al de – winstgevende – Belgische tak van het schadebedrijf had gekocht. Belron was ook tot het laatste moment in de markt. Waar die gesprekken op stuk zijn gelopen, is niet bekend. Vervolgens kaapten enkele Schadenet-bedrijven de failliete boedel weg voor de neus van andere geïnteresseerden, zoals Stern.

Zuur

Mede doordat sommige vestigingen niet honderd procent eigendom van Care zijn, is nog niet duidelijk wat er precies met welke Care-vestiging gaat gebeuren. Het is al wel zeker dat Care ophoudt te bestaan. De Schadenet-leden zijn momenteel druk bezig om de vestigingen te verdelen. Van Mossel meldt op zijn site dat er vijf worden toegevoegd. Als je de adressenlijsten van Care en Schadenet op elkaar legt, is te zien dat de vestigingen voor zeker de helft overlappen. Dat zou dus betekenen dat de andere helft moet worden gesloten, of wordt samengevoegd in bestaande vestigingen omdat verwacht wordt dat een deel van het volume van de betreffende Care-vestiging bij het belendende Schadenet-bedrijf terecht komt. Het mooiste voor de markt zou zijn als de overige vestigingen worden gesloten – hoe zuur uiteraard ook voor de mensen die daar werkzaam waren. Maar als er een moment is om de branche te saneren, is het wel nu. Zo heeft VAG-dealer Bourguignon zijn Care-vestiging, waar hij al 50 procent eigenaar van was, overgenomen, samen met een Stokvis-schadevestiging verderop in de straat. Die twee worden nu samengevoegd de Care-vestiging.

Ongeveer de helft van de vestigingen zal worden gesloten dan wel samengevoegd met bestaande Schadenet-vestigingen.

Care heeft in de afgelopen jaren zakelijke omzet gekocht, voornamelijk bij leasemaatschappijen, waar de druk op de marges naar verluidt nog hoger is dan in de verzekeringsmarkt. In de eerste jaren werden er nog winsten geschreven, maar die namen af naarmate de druk in de markt door de zakelijke opdrachtgevers werd opgevoerd. Daarbovenop komt dat Care in de loop van de jaren veel bedrijven heeft gekocht, waar veel goodwill voor betaald is die zwaar op de balans drukte.

Veel opdrachtgevers deden zaken met zowel Schadenet als Care, dus een groot deel van de omzet van Care zal ongetwijfeld bij Schadenet terecht komen. Maar de opschudding zit niet alleen aan de kant van de opdrachtgevers en het herstelbedrijf zelf: het is ook de vraag wat dit betekent voor Partsplan. Dit onderdelenplatform werd vorig jaar gekocht door Schadenet, ABS, AAS, Care en ASN; Schadenet stapte er eind vorig jaar uit, en nu is Care dus ook weg. De vraag is of de overige partners er nu nog heil in zien om het platform zelf overeind te houden en door te ontwikkelen, helemaal nu concurrent Part-One is opgegaan in het internationale Partslink24 en op die manier een enorme sprong voorwaarts maakt.

Lak

Ook bij lakkenfabrikant Akzonobel zal er momenteel druk worden vergaderd. Het bedrijf is sinds twee jaar leverancier van Care in Nederland, met het merk Lesonal. In België beleverde het Care ook, met Sikkens. Schadenet heeft echter een andere preferred supplier: Axalta. Het is de vraag of het daarnaast ook Lesonal in de portfolio zal willen opnemen. Voor non-paint had Care dezelfde leverancier als Schadenet: Metalak.

Als het restant van de vestigingen wordt gesloten en ontmanteld, ontneemt dat ongetwijfeld veel kapers de lust om de betreffende leeggehaalde gebouwen te huren (Care had geen eigen panden) om er een nieuw schadebedrijf in te vestigingen, met alle verdere investeringen van dien. Maar de grote spelers, die hun eigen netwerk ook graag uitgebreid zien, durven wellicht wel de buidel te trekken. Het zal dus nog wel even duren voordat is te overzien in hoeverre deze overname leidt tot de zo gewenste sanering in de branche. In ieder geval worden er nu ongeveer 100 duizend schades per jaar verdeeld onder minder bedrijven dan in 2016.

 Van Riva naar Care

Care Autoschade werd in 1989 opgezet door Riva, het tegenwoordige Athlon. De naam Care Autoschade werd in 1992 ingevoerd. Het filiaalbedrijf werd opgezet om de schades van de eigen leasemaatschappij Athlon af te wikkelen. In de groeiperiode werden hier diverse andere zakelijke opdrachtgevers aan toegevoegd, hoofdzakelijk in de lease, aangevuld met verzekeraars. In de begin jaren schreef het bedrijf winst, maar toen de markt verder onder druk kwam te staan, ving de hoge boom veel wind. In 2006 verkocht toenmalig eigenaar Athlon het bedrijf aan investeerder NPM Capital en directie, bestaande uit Ton van Dalen en Johan van Klinken. Het NPM-belang werd later doorverkocht aan investeringsmaatschappij AAC Capital. In 2013 werd Van Klinken opgevolgd door Kees-Jan Bus. Twee jaar later nam Rabobank alle aandelen over van Van Klinken, Van Dalen en AAC. Bouwe van Wijk werd eind 2015 naar voren geschoven als directeur. Het voornaamste doel: het veiligstellen van de financiering door het bedrijf “toekomstklaar te reorganiseren”.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.