25 Jaar Automotive | De 7 meest spraakmakende faillissementen

25 Jaar Automotive • In de afgelopen 25 jaar gingen talloze bedrijven failliet. We zetten de 7 spraakmakendste op een rij.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

1: Kroymans

In de hoogtijdagen realiseerde de Kroymans Corporation een jaaromzet van 2 miljard euro, met importschappen van onder andere Ferrari, Alfa Romeo, Kia, een enorme retaildivisie, leasemaatschappij Directlease en onderdelenbedrijf Sator (het huidige Fource). De combinatie van de financiële crisis en het verlieslatende Europese importschap van GM-merken Callidac, Corvette en Hummer zorgde in 2008 voor een verlies van ruim 70 miljoen. Een faillissement kon niet worden afgewend. Jaren later zou Kroymans via zijn Ferrari-dealerschap in Hilversum het imperium langzaam weer opbouwen.

2: Care

Care Schadeservice werd in 2006 door eigenaar Athlon verkocht aan investeringsmaatschappij NPM en de toenmalige directie. Op eigen benen werd een groot aantal bedrijven aangekocht, met als grootste wapenfeit de overname van het zes vestigingen tellende ABS (!) Van Leeuwen, in 2012. In de 51 vestigingen die het had was plek voor 140 duizend schades, maar er werden er ‘slechts’ 100 duizend hersteld. Jaren van miljoenenverliezen duwden het bedrijf in 2017 richting faillissement. De Nederlandse boedel kwam terecht bij een aantal Schadenet-ondernemers.

3: Koops Furness

Een betaalachterstand bij truckfabrikant DAF was uiteindelijk de druppel die leidde tot het faillissement van Koops Furness in 2014. Volgens Eric Berkhof was DAF ook het struikelblok voor een overname door zijn bedrijf Van Mossel. Naderhand bleek dat vooral de huurpenningen (het bedrijf huurde zijn panden van grootaandeelhouder Peter Koops) voor een veel te dure huishouding zorgden. Van Mossel startte een groot deel van de bedrijven uiteindelijk door.

4: Buitenhuis Groep

De combinatie van investeringen die hoger uitvielen dan begroot en een snel dalende omzet (van 64 naar 47 miljoen euro) luidde in 2013 het faillissement in van Buitenhuis Automotive, op dat moment een van de grootste leveranciers van occasioninformatie (via Autotaxatie.net). Door het abrupt opzeggen van het contract door de ANWB voor de inruilservice kwam de stabiliteit verder onder druk te staan. Andere marktpartijen verloren daarop het vertrouwen.

5: Pouw Automotive

Pouw Automotive, een grote Peugeot- (Pouw West) en VAG-dealer (Pouw Oost), ging evenals Koops in 2014 failliet. Hoge investeringen en operationele lasten en een tegenvallende verkoop deden het bedrijf de das om. De ambitieuze Jan Pouw verloor alles en durf-investeerder H2 Equity Partners zag zijn investering in rook opgaan. Van Mossel startte het Peugeot-deel door, de VW/Audi-dealerschappen kwamen in handen van Pon en ING (en in 2016 van PGA). Leasepoot Lease Unlimited kwam terecht bij VWPFS.

6: Car Driver Deals

Het bedrijf Car Driver Deals in Maasbracht bood consumenten tegen zeer scherpe tarieven een leaseauto aan. Ze moesten dan wel (een groot deel van) de looptijd vooruitbetalen, zodat CDD met dat geld in het buitenland ‘met fikse korting de juiste auto kon kopen’. In de tussentijd kregen de consumenten een voorloopauto, die CDD weer inhuurde bij lease- en verhuurmaatschappijen; tegen bedragen die hoger lagen dan wat ze zelf inden. De zeepbel knapte toen verhuurders en leasemaatschappijen wegens negatieve publiciteit en betalingsachterstanden auto’s terughaalden. Uiteindelijk bleek het te gaan om een piramideconstructie, want auto’s bleek het bedrijf nauwelijks te bezitten. De circa 2.100 klanten, die in totaal zo’n 17 miljoen euro vooruit zouden hebben betaald, bleven gedupeerd achter.

7: Saab/Spyker

Victor Muller, eigenaar van sportautomerk Spyker, wekt alom verbazing als hij in 2010 het noodlijdende Saab overneemt van GM. Het lukt hem niet om het tij voor het merk te keren; in 2011 gaat het alsnog failliet. Spyker zelf draait dan ook al jaren verlies. In 2014 wordt het, na een surseance, failliet verklaard. Muller gaat in beroep en in 2015 wordt het faillissement teruggedraaid. Volgens de rechter zouden de schuldeisers meer geld beuren bij een surseance dan bij een faillissement. In januari 2021 wordt het bedrijf alsnog failliet verklaard.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • A.W. de Jong

    Beste Luberto, volgens mij heb jij het faillissement van MG/Rover vergeten in deze. Dat had nogal wat consequenties voor dealers, personeel, leveranciers en klanten.

  • Luberto van Buiten

    [quote name=”A.W. de Jong”]Beste Luberto, volgens mij heb jij het faillissement van MG/Rover vergeten in deze. Dat had nogal wat consequenties voor dealers, personeel, leveranciers en klanten.[/quote]
    Hallo Arjen, MG/Rover had zeker niet misstaan in de lijst; we hebben gekozen voor een mix van bedrijven uit diverse hoeken van de branche. Saab/Spyker won het daarbij van MG/Rover. Het was inderdaad wel lastig om het bij 7 te houden.

25 Jaar Automotive | De 7 meest spraakmakende faillissementen | Automotive Online

25 Jaar Automotive | De 7 meest spraakmakende faillissementen

25 Jaar Automotive • In de afgelopen 25 jaar gingen talloze bedrijven failliet. We zetten de 7 spraakmakendste op een rij.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

1: Kroymans

In de hoogtijdagen realiseerde de Kroymans Corporation een jaaromzet van 2 miljard euro, met importschappen van onder andere Ferrari, Alfa Romeo, Kia, een enorme retaildivisie, leasemaatschappij Directlease en onderdelenbedrijf Sator (het huidige Fource). De combinatie van de financiële crisis en het verlieslatende Europese importschap van GM-merken Callidac, Corvette en Hummer zorgde in 2008 voor een verlies van ruim 70 miljoen. Een faillissement kon niet worden afgewend. Jaren later zou Kroymans via zijn Ferrari-dealerschap in Hilversum het imperium langzaam weer opbouwen.

2: Care

Care Schadeservice werd in 2006 door eigenaar Athlon verkocht aan investeringsmaatschappij NPM en de toenmalige directie. Op eigen benen werd een groot aantal bedrijven aangekocht, met als grootste wapenfeit de overname van het zes vestigingen tellende ABS (!) Van Leeuwen, in 2012. In de 51 vestigingen die het had was plek voor 140 duizend schades, maar er werden er ‘slechts’ 100 duizend hersteld. Jaren van miljoenenverliezen duwden het bedrijf in 2017 richting faillissement. De Nederlandse boedel kwam terecht bij een aantal Schadenet-ondernemers.

3: Koops Furness

Een betaalachterstand bij truckfabrikant DAF was uiteindelijk de druppel die leidde tot het faillissement van Koops Furness in 2014. Volgens Eric Berkhof was DAF ook het struikelblok voor een overname door zijn bedrijf Van Mossel. Naderhand bleek dat vooral de huurpenningen (het bedrijf huurde zijn panden van grootaandeelhouder Peter Koops) voor een veel te dure huishouding zorgden. Van Mossel startte een groot deel van de bedrijven uiteindelijk door.

4: Buitenhuis Groep

De combinatie van investeringen die hoger uitvielen dan begroot en een snel dalende omzet (van 64 naar 47 miljoen euro) luidde in 2013 het faillissement in van Buitenhuis Automotive, op dat moment een van de grootste leveranciers van occasioninformatie (via Autotaxatie.net). Door het abrupt opzeggen van het contract door de ANWB voor de inruilservice kwam de stabiliteit verder onder druk te staan. Andere marktpartijen verloren daarop het vertrouwen.

5: Pouw Automotive

Pouw Automotive, een grote Peugeot- (Pouw West) en VAG-dealer (Pouw Oost), ging evenals Koops in 2014 failliet. Hoge investeringen en operationele lasten en een tegenvallende verkoop deden het bedrijf de das om. De ambitieuze Jan Pouw verloor alles en durf-investeerder H2 Equity Partners zag zijn investering in rook opgaan. Van Mossel startte het Peugeot-deel door, de VW/Audi-dealerschappen kwamen in handen van Pon en ING (en in 2016 van PGA). Leasepoot Lease Unlimited kwam terecht bij VWPFS.

6: Car Driver Deals

Het bedrijf Car Driver Deals in Maasbracht bood consumenten tegen zeer scherpe tarieven een leaseauto aan. Ze moesten dan wel (een groot deel van) de looptijd vooruitbetalen, zodat CDD met dat geld in het buitenland ‘met fikse korting de juiste auto kon kopen’. In de tussentijd kregen de consumenten een voorloopauto, die CDD weer inhuurde bij lease- en verhuurmaatschappijen; tegen bedragen die hoger lagen dan wat ze zelf inden. De zeepbel knapte toen verhuurders en leasemaatschappijen wegens negatieve publiciteit en betalingsachterstanden auto’s terughaalden. Uiteindelijk bleek het te gaan om een piramideconstructie, want auto’s bleek het bedrijf nauwelijks te bezitten. De circa 2.100 klanten, die in totaal zo’n 17 miljoen euro vooruit zouden hebben betaald, bleven gedupeerd achter.

7: Saab/Spyker

Victor Muller, eigenaar van sportautomerk Spyker, wekt alom verbazing als hij in 2010 het noodlijdende Saab overneemt van GM. Het lukt hem niet om het tij voor het merk te keren; in 2011 gaat het alsnog failliet. Spyker zelf draait dan ook al jaren verlies. In 2014 wordt het, na een surseance, failliet verklaard. Muller gaat in beroep en in 2015 wordt het faillissement teruggedraaid. Volgens de rechter zouden de schuldeisers meer geld beuren bij een surseance dan bij een faillissement. In januari 2021 wordt het bedrijf alsnog failliet verklaard.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • A.W. de Jong

    Beste Luberto, volgens mij heb jij het faillissement van MG/Rover vergeten in deze. Dat had nogal wat consequenties voor dealers, personeel, leveranciers en klanten.

  • Luberto van Buiten

    [quote name=”A.W. de Jong”]Beste Luberto, volgens mij heb jij het faillissement van MG/Rover vergeten in deze. Dat had nogal wat consequenties voor dealers, personeel, leveranciers en klanten.[/quote]
    Hallo Arjen, MG/Rover had zeker niet misstaan in de lijst; we hebben gekozen voor een mix van bedrijven uit diverse hoeken van de branche. Saab/Spyker won het daarbij van MG/Rover. Het was inderdaad wel lastig om het bij 7 te houden.