Schoonhovens blik | Engelse toestanden

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven

Als er vergelijkingen met de schademarkt in andere landen werden gemaakt, dan was Engeland steevast de vergelijkingsmaatstaf en werd er gewaarschuwd voor ‘Engelse toestanden’ zonder specifiek te benoemen welke toestanden dat dan waren. Ik vraag mij af of ze in Engeland ook over de grens kijken en daar spreken over ‘Nederlandse toestanden’ in de schadebranche nu een grote keten failliet is verklaard, onder een nieuwe eigenaar een doorstart maakt en een individuele ondernemer de strijd aangaat met sturende verzekeraars?

Overeenkomst met Care

De keten in kwestie is Nationwide Accident Repair Services, die flink wat overeenkomst vertoont met CARe Schadeservice. Nationwide, opgericht in 1993, had 125 eigen vestigingen, repareerde 360 duizend voertuigen per jaar en was actief in schadeherstel, ruitreparatie, accident management, claims handling, werkte voor de grote verzekeraars in Engeland en sponsorde een raceteam. Nadat er al enkele weken werd gespeculeerd over het faillissement van Nationwide, hebben de curatoren van PwC overeenstemming bereikt met ReddeNorthgate, die een deel van de activiteiten overnemen. Nationwide gaat onder de nieuwe eigenaar verder met 80 vestigingen met 2.350 medewerkers. Dertig vestigingen worden gesloten en daarmee verliezen 550 medewerkers hun baan. ReddeNorthgate is zelf weer het resultaat van een fusie begin 2020 tussen Redde, actief in accident management & claims handling en Northgate, verhuurder van licht bedrijfswagens in Engeland, Ierland en Spanje. Daar gaat de vergelijking met CARe niet op omdat de activiteiten van CARe grotendeels zijn overgenomen door Schadenet en enkele individuele ondernemers.

Borst natmaken

Het is onbekend of de grote klanten van Nationwide blijven sturen, maar zeker is wel dat men gaat focussen op de kapitaalspositie, de huurovereenkomsten en supply chain management. De leveranciers van Nationwide kunnen hun borst natmaken! Nationwide weer laten draaien wordt nog een hele opgave, want volgens een actieve ondernemer die strijdt tegen sturende verzekeraars zijn de tarieven binnen de gestuurde schadestroom in Engeland ± £ 30,- (± € 33,-) en dat is fors lager dan de tarieven in Nederland, België en Duitsland.

Strijdende ondernemer laat niet na om misstanden via Linkedin te ‘namen en shamen’

Anthony Heard, eigenaar van Braintree Motor Works is die strijdende ondernemer en hij roert de trom voor wat betreft sturing van klanten en de condities waar tegen de schaden van verzekerde voertuigen hersteld moeten worden. Niet alleen de tarieven, maar ook de beperkingen die klanten worden opgelegd als zij kiezen voor een hersteller buiten het netwerk en de kwaliteit van herstel binnen die netwerken hebben zijn aandacht en hij laat het niet na om misstanden via LinkedIn wereldkundig te maken en te ‘namen & shamen’, al kun je vraagtekens zetten bij die strategie.
Om het tij te keren roept hij ondernemers in de branche op zich bij hem aan te sluiten en onder de Braintree paraplu aan een schadenetwerk te bouwen. De slogan van Braintree Motor Works is ‘Approved by the people’ en die vind ik simpel en veelzeggend. Bij de Braintree Motor Works bedrijven is de klant gegarandeerd van kwalitatief herstel, krijgt men de services die bij modern schadeherstel horen en is het tarief voldoende om nog wat te verdienen en te kunnen investeren in de toekomst. Ook dit kennen wij in Nederland al, want Jijbepaalt heeft dezelfde filosofie en ook CVSN en Stichting Eerlijk Schadeherstel streden in het verleden al tegen de gestuurde/gestimuleerde schadestroom. Ik zal de Engelse pers eens in de gaten houden en kijken of men gaat spreken van ‘Dutch states’, Nederlandse toestanden.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Schoonhovens blik | Engelse toestanden | Automotive Online

Schoonhovens blik | Engelse toestanden

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven

Als er vergelijkingen met de schademarkt in andere landen werden gemaakt, dan was Engeland steevast de vergelijkingsmaatstaf en werd er gewaarschuwd voor ‘Engelse toestanden’ zonder specifiek te benoemen welke toestanden dat dan waren. Ik vraag mij af of ze in Engeland ook over de grens kijken en daar spreken over ‘Nederlandse toestanden’ in de schadebranche nu een grote keten failliet is verklaard, onder een nieuwe eigenaar een doorstart maakt en een individuele ondernemer de strijd aangaat met sturende verzekeraars?

Overeenkomst met Care

De keten in kwestie is Nationwide Accident Repair Services, die flink wat overeenkomst vertoont met CARe Schadeservice. Nationwide, opgericht in 1993, had 125 eigen vestigingen, repareerde 360 duizend voertuigen per jaar en was actief in schadeherstel, ruitreparatie, accident management, claims handling, werkte voor de grote verzekeraars in Engeland en sponsorde een raceteam. Nadat er al enkele weken werd gespeculeerd over het faillissement van Nationwide, hebben de curatoren van PwC overeenstemming bereikt met ReddeNorthgate, die een deel van de activiteiten overnemen. Nationwide gaat onder de nieuwe eigenaar verder met 80 vestigingen met 2.350 medewerkers. Dertig vestigingen worden gesloten en daarmee verliezen 550 medewerkers hun baan. ReddeNorthgate is zelf weer het resultaat van een fusie begin 2020 tussen Redde, actief in accident management & claims handling en Northgate, verhuurder van licht bedrijfswagens in Engeland, Ierland en Spanje. Daar gaat de vergelijking met CARe niet op omdat de activiteiten van CARe grotendeels zijn overgenomen door Schadenet en enkele individuele ondernemers.

Borst natmaken

Het is onbekend of de grote klanten van Nationwide blijven sturen, maar zeker is wel dat men gaat focussen op de kapitaalspositie, de huurovereenkomsten en supply chain management. De leveranciers van Nationwide kunnen hun borst natmaken! Nationwide weer laten draaien wordt nog een hele opgave, want volgens een actieve ondernemer die strijdt tegen sturende verzekeraars zijn de tarieven binnen de gestuurde schadestroom in Engeland ± £ 30,- (± € 33,-) en dat is fors lager dan de tarieven in Nederland, België en Duitsland.

Strijdende ondernemer laat niet na om misstanden via Linkedin te ‘namen en shamen’

Anthony Heard, eigenaar van Braintree Motor Works is die strijdende ondernemer en hij roert de trom voor wat betreft sturing van klanten en de condities waar tegen de schaden van verzekerde voertuigen hersteld moeten worden. Niet alleen de tarieven, maar ook de beperkingen die klanten worden opgelegd als zij kiezen voor een hersteller buiten het netwerk en de kwaliteit van herstel binnen die netwerken hebben zijn aandacht en hij laat het niet na om misstanden via LinkedIn wereldkundig te maken en te ‘namen & shamen’, al kun je vraagtekens zetten bij die strategie.
Om het tij te keren roept hij ondernemers in de branche op zich bij hem aan te sluiten en onder de Braintree paraplu aan een schadenetwerk te bouwen. De slogan van Braintree Motor Works is ‘Approved by the people’ en die vind ik simpel en veelzeggend. Bij de Braintree Motor Works bedrijven is de klant gegarandeerd van kwalitatief herstel, krijgt men de services die bij modern schadeherstel horen en is het tarief voldoende om nog wat te verdienen en te kunnen investeren in de toekomst. Ook dit kennen wij in Nederland al, want Jijbepaalt heeft dezelfde filosofie en ook CVSN en Stichting Eerlijk Schadeherstel streden in het verleden al tegen de gestuurde/gestimuleerde schadestroom. Ik zal de Engelse pers eens in de gaten houden en kijken of men gaat spreken van ‘Dutch states’, Nederlandse toestanden.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy