‘Twee van de zes grote verzekeraars zullen verdwijnen’

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
'Alle verzekeraars vechten om dezelfde taartpunt.'

Verzekeraars zijn eigenlijk te klein, te veel op kosten gericht en ontwikkelen te traag, stelt Deloitte in het rapport Staying ahead of the game over de verzekeringsmarkt. In totaal zijn tien experts gevraagd naar hun mening. Onder hen Aegon-directeur Marco Keim, president-commissaris Jan Nooitgedagt van Vivat (Reaal), Delta Lloyd-bestuurslid Ingrid de Graaf, hoofd groepsstrategie Duncan Russell van Nationale-Nederlanden en voormalig Achmea-bestuurslid Danny van der Eijk. Ook zijn directieleden van koepelorganisatie Verbond van Verzekeraars en toezichthouder DNB ondervraagd. Van de tien verwachten er acht dat er binnen een paar jaar twee grote verzekeringsconcerns gaan verdwijnen.

Deeleconomie

Negen van de tien vinden dat Nederlandse verzekeraars niet zijn voorbereid op de toekomst. “Verzekeraars moeten een keuze maken. Ze willen alles doen, maar ze hebben daarvoor niet genoeg schaalgrootte”, stelt president-commissaris van Vivat Jan Nooitgedagt. “Ook de time- to-market voor nieuwe producten is veel te lang.” De cultuur in de verzekeringssector is gericht op het voorkomen van fouten en niet op innovatie, vindt Danny van der Eijk. Ingrid de Graaf verwoordt het anders: “Verzekeraars zijn nu alleen maar bezig met het stelen van puntjes uit dezelfde taart.”

Deloitte schetst de verzekeringsmarkt, die zich de afgelopen jaren meer op schadeverzekeringen is gaan richten. Die branche is minder geraakt door nieuwe regelgeving, maar wel sterk beïnvloed door digitalisering: de online verkoop van verzekeringen is omhooggeschoten en vergelijkingssites zijn populair. Door sterke prijsconcurrentie is de omzet gedaald en het resultaat in de schadeverzekeringsmarkt sterk onder druk komen te staan.In Automotive Management 9 leest u een analyse over de verzekeringsmarkt.

Volgens Deloitte zorgt de deeleconomie, met initiatieven als Snappcar, voor nieuwe verzekeringsvormen, zoals ‘on-demand’-polissen zonder vastgestelde looptijd of opzegtermijn. “De kern van dit concept is dat je een verzekering aan en uit kunt zetten, onafhankelijk van tijd en plaats”, schrijft Deloitte. Dit soort verzekeringen worden in toenemende mate gesloten via de mobiele telefoon. En dat peer 2 peer-deelconcepten aanslaan, blijkt uit cijfers over 2014. Snappcar – waar Allianz als verzekeraar bij betrokken is – was toen al bekend bij 1,3 miljoen Nederlanders en werd gebruikt door 66 duizend consumenten. Volgens Deloitte gaat de markt voor peer 2 peer-diensten de komende jaren vertwintigvoudigen.

Digitalisering en robotisering zullen zorgen voor sterke kostenreducties. Op autoverzekeringsgebied zijn de toepassingen al een tijdje zichtbaar in diverse rijgedragpolissen. Ook cyberrisico’s worden relevanter, zoals het hacken van auto’s op afstand. “Deze risico’s begrijpen wordt essentieel omdat historische risico-ontwikkelingen volledig kunnen worden doorbroken als onvoorziene cybergerelateerde kwetsbaarheden tot massaclaims kunnen leiden.”

Vier strategieën

Deloitte ziet vier mogelijke strategieën voor verzekeraars om aan de ondergang te ontsnappen. De eerste is jezelf als platform neerzetten met een sterk merk, service als prioriteit en samenwerking met andere partijen. Ten tweede kunnen partijen met een flexibele ICT-structuur en efficiënte processen zichzelf opwerpen als dienstverlener voor andere verzekeraars. De derde strategie is die van de innovatiegedreven groei en terugtrekking uit verzadigde markten met standaardproducten; de vierde strategie is gericht op innovatiegedreven efficiency, waarbij tegen lage kosten wordt gewerkt.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.

‘Twee van de zes grote verzekeraars zullen verdwijnen’ | Automotive Online

‘Twee van de zes grote verzekeraars zullen verdwijnen’

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
'Alle verzekeraars vechten om dezelfde taartpunt.'

Verzekeraars zijn eigenlijk te klein, te veel op kosten gericht en ontwikkelen te traag, stelt Deloitte in het rapport Staying ahead of the game over de verzekeringsmarkt. In totaal zijn tien experts gevraagd naar hun mening. Onder hen Aegon-directeur Marco Keim, president-commissaris Jan Nooitgedagt van Vivat (Reaal), Delta Lloyd-bestuurslid Ingrid de Graaf, hoofd groepsstrategie Duncan Russell van Nationale-Nederlanden en voormalig Achmea-bestuurslid Danny van der Eijk. Ook zijn directieleden van koepelorganisatie Verbond van Verzekeraars en toezichthouder DNB ondervraagd. Van de tien verwachten er acht dat er binnen een paar jaar twee grote verzekeringsconcerns gaan verdwijnen.

Deeleconomie

Negen van de tien vinden dat Nederlandse verzekeraars niet zijn voorbereid op de toekomst. “Verzekeraars moeten een keuze maken. Ze willen alles doen, maar ze hebben daarvoor niet genoeg schaalgrootte”, stelt president-commissaris van Vivat Jan Nooitgedagt. “Ook de time- to-market voor nieuwe producten is veel te lang.” De cultuur in de verzekeringssector is gericht op het voorkomen van fouten en niet op innovatie, vindt Danny van der Eijk. Ingrid de Graaf verwoordt het anders: “Verzekeraars zijn nu alleen maar bezig met het stelen van puntjes uit dezelfde taart.”

Deloitte schetst de verzekeringsmarkt, die zich de afgelopen jaren meer op schadeverzekeringen is gaan richten. Die branche is minder geraakt door nieuwe regelgeving, maar wel sterk beïnvloed door digitalisering: de online verkoop van verzekeringen is omhooggeschoten en vergelijkingssites zijn populair. Door sterke prijsconcurrentie is de omzet gedaald en het resultaat in de schadeverzekeringsmarkt sterk onder druk komen te staan.In Automotive Management 9 leest u een analyse over de verzekeringsmarkt.

Volgens Deloitte zorgt de deeleconomie, met initiatieven als Snappcar, voor nieuwe verzekeringsvormen, zoals ‘on-demand’-polissen zonder vastgestelde looptijd of opzegtermijn. “De kern van dit concept is dat je een verzekering aan en uit kunt zetten, onafhankelijk van tijd en plaats”, schrijft Deloitte. Dit soort verzekeringen worden in toenemende mate gesloten via de mobiele telefoon. En dat peer 2 peer-deelconcepten aanslaan, blijkt uit cijfers over 2014. Snappcar – waar Allianz als verzekeraar bij betrokken is – was toen al bekend bij 1,3 miljoen Nederlanders en werd gebruikt door 66 duizend consumenten. Volgens Deloitte gaat de markt voor peer 2 peer-diensten de komende jaren vertwintigvoudigen.

Digitalisering en robotisering zullen zorgen voor sterke kostenreducties. Op autoverzekeringsgebied zijn de toepassingen al een tijdje zichtbaar in diverse rijgedragpolissen. Ook cyberrisico’s worden relevanter, zoals het hacken van auto’s op afstand. “Deze risico’s begrijpen wordt essentieel omdat historische risico-ontwikkelingen volledig kunnen worden doorbroken als onvoorziene cybergerelateerde kwetsbaarheden tot massaclaims kunnen leiden.”

Vier strategieën

Deloitte ziet vier mogelijke strategieën voor verzekeraars om aan de ondergang te ontsnappen. De eerste is jezelf als platform neerzetten met een sterk merk, service als prioriteit en samenwerking met andere partijen. Ten tweede kunnen partijen met een flexibele ICT-structuur en efficiënte processen zichzelf opwerpen als dienstverlener voor andere verzekeraars. De derde strategie is die van de innovatiegedreven groei en terugtrekking uit verzadigde markten met standaardproducten; de vierde strategie is gericht op innovatiegedreven efficiency, waarbij tegen lage kosten wordt gewerkt.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.