Aegon breekt met Schadegarant en Glasgarant

Redactie Redactie
• Laatste update:

Versneld
Ruim een week geleden meldde Aegon te zijn gestart met een pilot voor een eigen herstelnetwerk, voor verzekerden met de vrije keus waar zij hun schade laten herstellen. Daaraan nemen vijftig herstelbedrijven deel. De verzekeraar gaf toen desgevraagd aan dat voor verzekerden waarbij schadesturing wel onderdeel is van de polis, de constructie met de externe netwerken gewoon zou blijven bestaan. “Sindsdien hebben we echter zoveel positieve reacties gekregen op het initiatief dat we hebben besloten het eigen netwerk versneld landelijk uit te rollen”, aldus woordvoerder Deborah de Laaf.

Efficiency
Volgens De Laaf zijn de deelnemende herstellers zeer tevreden over de efficiënte afhandeling van de schades. Daarnaast hebben zich veel bedrijven gemeld die graag in aanmerking komen voor een plek in het nieuwe Aegon-netwerk. “Voor de reparateur levert dit systeem (Audaflow – red) efficiëntie in de bedrijfsvoering op”, aldus Aegon in de persverklaring. “Er kan bijvoorbeeld binnenkort gecalculeerd worden met een universeel calculatiemodel voor schade aan alle voertuigen. De klant wordt door extra dienstverlening, zoals een haal- en brengservice, optimaal geholpen bij de afwikkeling van de schade.”

Voor Aegon zelf moet het netwerk, naast tevreden klanten, door volledige digitale afhandeling van de schades ook kostenefficiëntie opleveren. Hoe groot die efficiencywinst precies is, kon Laaf nog niet zeggen.

Uitgangspunt is dat er geen tariefsafspraken worden gemaakt op basis van bijvoorbeeld onderdelenmarges of uurtarieven, maar dat medewerkers van het expertisebureau kijken naar de kostenbeheersing in het totale proces.

Aderlating
Aegon wil het netwerk de komende tijd laten groeien naar 250 herstellers. Hierbijn maakt het niet uit of herstellers onderdeel van een keten zijn of niet. “Maar we zijn nu aan het onderzoeken of dat voldoende is voor landelijke dekking”, zegt Laaf. “Mogelijk dat dat er dus nog meer worden.” Vooralsnog werkt de verzekeraar met individuele herstellers en zijn er geen afspraken gemaakt met ketens.

De samenwerking tussen Aegon en Schadegarant en Glasgarant loopt nog tot 31 december 2011. De breuk betekent een zware aderlating voor Schadegarant en Glasgarant: op dit moment loopt ruim 6 procent van de opdrachten via Aegon. De netwerken willen op dit moment nog niet reageren op de beslissing van Aegon.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Aegon breekt met Schadegarant en Glasgarant | Automotive Online

Aegon breekt met Schadegarant en Glasgarant

Redactie Redactie
• Laatste update:

Versneld
Ruim een week geleden meldde Aegon te zijn gestart met een pilot voor een eigen herstelnetwerk, voor verzekerden met de vrije keus waar zij hun schade laten herstellen. Daaraan nemen vijftig herstelbedrijven deel. De verzekeraar gaf toen desgevraagd aan dat voor verzekerden waarbij schadesturing wel onderdeel is van de polis, de constructie met de externe netwerken gewoon zou blijven bestaan. “Sindsdien hebben we echter zoveel positieve reacties gekregen op het initiatief dat we hebben besloten het eigen netwerk versneld landelijk uit te rollen”, aldus woordvoerder Deborah de Laaf.

Efficiency
Volgens De Laaf zijn de deelnemende herstellers zeer tevreden over de efficiënte afhandeling van de schades. Daarnaast hebben zich veel bedrijven gemeld die graag in aanmerking komen voor een plek in het nieuwe Aegon-netwerk. “Voor de reparateur levert dit systeem (Audaflow – red) efficiëntie in de bedrijfsvoering op”, aldus Aegon in de persverklaring. “Er kan bijvoorbeeld binnenkort gecalculeerd worden met een universeel calculatiemodel voor schade aan alle voertuigen. De klant wordt door extra dienstverlening, zoals een haal- en brengservice, optimaal geholpen bij de afwikkeling van de schade.”

Voor Aegon zelf moet het netwerk, naast tevreden klanten, door volledige digitale afhandeling van de schades ook kostenefficiëntie opleveren. Hoe groot die efficiencywinst precies is, kon Laaf nog niet zeggen.

Uitgangspunt is dat er geen tariefsafspraken worden gemaakt op basis van bijvoorbeeld onderdelenmarges of uurtarieven, maar dat medewerkers van het expertisebureau kijken naar de kostenbeheersing in het totale proces.

Aderlating
Aegon wil het netwerk de komende tijd laten groeien naar 250 herstellers. Hierbijn maakt het niet uit of herstellers onderdeel van een keten zijn of niet. “Maar we zijn nu aan het onderzoeken of dat voldoende is voor landelijke dekking”, zegt Laaf. “Mogelijk dat dat er dus nog meer worden.” Vooralsnog werkt de verzekeraar met individuele herstellers en zijn er geen afspraken gemaakt met ketens.

De samenwerking tussen Aegon en Schadegarant en Glasgarant loopt nog tot 31 december 2011. De breuk betekent een zware aderlating voor Schadegarant en Glasgarant: op dit moment loopt ruim 6 procent van de opdrachten via Aegon. De netwerken willen op dit moment nog niet reageren op de beslissing van Aegon.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.