Schadegarant start met online schadeaanmelding

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Experience biedt ook voordelen voor de verzekeraar en schadehersteller", aldus Frank van Donk, directeur Schadegarant.

Schadegarant lanceert een nieuwe service: Experience. Hiermee kunnen verzekerden online hun schade aanmelden, een afspraak inplannen voor herstel en de voortgang volgen. Dat kondigt Schadegarant vandaag aan. “Klanten zijn gewend aan handige websites en apps die je in een paar klikken naar het gewenste resultaat brengen. Experience sluit hier perfect op aan”, aldus Frank van Donk, directeur Schadegarant.

Voordelen

“Waar we voorheen pas in actie konden komen nadat de schade gemeld was, staan we met Experience al aan het begin van het hersteltraject klaar voor de klant. Daar profiteert niet alleen de verzekerde van. Het biedt ook voordelen voor de verzekeraar en de schadehersteller”, aldus Van Donk. “Door dit platform als voorportaal aan ons bestaande proces toe te voegen verwachten wij dat de schadeafwikkeling bij verzekeraars en gevolmachtigde agenten vereenvoudigt. Bovendien maakt Experience het makkelijker om verzekerden naar ons herstelnetwerk te verwijzen.” Afgelopen najaar publiceerde Schadegarant het position paper onder de titel Botsing tussen kwaliteit en kosten, waar de stichting waarschuwde voor een gebrek aan kennis in de branche.

Direct inplannen

Via Exchange, het schadeafwikkelingsplatform van Schadegarant, is Experience gekoppeld met de systemen van de verzekeraars en gevolmachtigde agenten die deelnemen aan Schadegarant. De organisatie verwacht dat een optimale uitwisseling van data veel efficiency in de processen zal opleveren. De informatie wordt door Schadegarant namelijk direct gekoppeld aan een Exchange dossier. Als er een herstelbedrijf is gekozen, ontvangt dat bedrijf een notificatie dat er een nieuw dossier klaarstaat zodat herstelbedrijven direct het herstelwerk kunnen inplannen. Via de dochterstichting Glasgarant zijn ook de ruitherstelbedrijven aan Experience gekoppeld. Eerder dit jaar meldde Schadegarant de samenwerking met Openclaims, waarbij het zijn schade-afhandelingsplatform koppelde aan het platform van Openclaims. 

Via Experience kunnen verzekerden eenvoudig, bijvoorbeeld via hun smartphone, zelf hun schade aanmelden en kunnen ze ook makkelijk foto’s toevoegen. Na het kiezen van een schadebedrijf zal het bedrijf binnen een werkdag contact opnemen om een afspraak te maken. Verzekerden worden vervolgens via de mail op de hoogte gehouden van de status. Bij de stichting Schadegarant zijn 12 verzekeraars met verschillende labels aangesloten, waaronder Ohra, Nationale Nederland en ASR.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Schadegarant start met online schadeaanmelding | Automotive Online

Schadegarant start met online schadeaanmelding

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Experience biedt ook voordelen voor de verzekeraar en schadehersteller", aldus Frank van Donk, directeur Schadegarant.

Schadegarant lanceert een nieuwe service: Experience. Hiermee kunnen verzekerden online hun schade aanmelden, een afspraak inplannen voor herstel en de voortgang volgen. Dat kondigt Schadegarant vandaag aan. “Klanten zijn gewend aan handige websites en apps die je in een paar klikken naar het gewenste resultaat brengen. Experience sluit hier perfect op aan”, aldus Frank van Donk, directeur Schadegarant.

Voordelen

“Waar we voorheen pas in actie konden komen nadat de schade gemeld was, staan we met Experience al aan het begin van het hersteltraject klaar voor de klant. Daar profiteert niet alleen de verzekerde van. Het biedt ook voordelen voor de verzekeraar en de schadehersteller”, aldus Van Donk. “Door dit platform als voorportaal aan ons bestaande proces toe te voegen verwachten wij dat de schadeafwikkeling bij verzekeraars en gevolmachtigde agenten vereenvoudigt. Bovendien maakt Experience het makkelijker om verzekerden naar ons herstelnetwerk te verwijzen.” Afgelopen najaar publiceerde Schadegarant het position paper onder de titel Botsing tussen kwaliteit en kosten, waar de stichting waarschuwde voor een gebrek aan kennis in de branche.

Direct inplannen

Via Exchange, het schadeafwikkelingsplatform van Schadegarant, is Experience gekoppeld met de systemen van de verzekeraars en gevolmachtigde agenten die deelnemen aan Schadegarant. De organisatie verwacht dat een optimale uitwisseling van data veel efficiency in de processen zal opleveren. De informatie wordt door Schadegarant namelijk direct gekoppeld aan een Exchange dossier. Als er een herstelbedrijf is gekozen, ontvangt dat bedrijf een notificatie dat er een nieuw dossier klaarstaat zodat herstelbedrijven direct het herstelwerk kunnen inplannen. Via de dochterstichting Glasgarant zijn ook de ruitherstelbedrijven aan Experience gekoppeld. Eerder dit jaar meldde Schadegarant de samenwerking met Openclaims, waarbij het zijn schade-afhandelingsplatform koppelde aan het platform van Openclaims. 

Via Experience kunnen verzekerden eenvoudig, bijvoorbeeld via hun smartphone, zelf hun schade aanmelden en kunnen ze ook makkelijk foto’s toevoegen. Na het kiezen van een schadebedrijf zal het bedrijf binnen een werkdag contact opnemen om een afspraak te maken. Verzekerden worden vervolgens via de mail op de hoogte gehouden van de status. Bij de stichting Schadegarant zijn 12 verzekeraars met verschillende labels aangesloten, waaronder Ohra, Nationale Nederland en ASR.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.