Minister Harbers: ‘Bestuurder blijft regie voeren bij snelheidsbegrenzer’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Volgens minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat blijft de automobilist ook na de invoering van de Intelligent Speed Assistant (ISA) de regie houden over de snelheid van de auto. (Foto: Adac)

Automobilisten blijven ook na de invoering van de Intelligent Speed Assistant (ISA) de regie voeren over de snelheid van de auto. Dat zegt minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat in antwoord op kamervragen van JA21-kamerlid Nicki Pouw-Verweij over de snelheidsbegrenzer die vanaf juli 2024 verplicht is in nieuwe auto’s.

Het Europees Parlement besloot onlangs dat nieuwe auto’s over twee jaar uitgerust moeten worden met een snelheidsbegrenzer die ingrijpt als berijders te hard rijden. Zodoende moeten bestuurders zich beter bewust worden van de toegestane maximumsnelheid en het overschrijden daarvan. De regelgeving is in lijn met een eerder besluit van Brussel, zo zijn vanaf mei dit jaar 30 rijhulpsystemen verplicht in alle nieuwe auto’s.

Regie

Kamerlid Pouw-Verweij wilde daarom weten in welke mate er ingegrepen gaat worden door de zogenoemde snelheidsbegrenzer. Volgens minister Harbers krijgen automobilisten een visueel en/of geluidssignaal van ISA, maar blijven zij te allen tijde de regie houden over de snelheid.

Of de snelheidsbegrenzer goed werkt, is onder meer afhankelijk van de registratie van verkeersborden en/of juiste data in navigatiesystemen, stelt Harbers. “Samen met de industrie is als voorwaarde gesteld dat ISA voor ten minste 90 procent van de tijd de juiste limiet moet hanteren. Het is aan de industrie om te bepalen of zij dit realiseert met camera’s en softwarematige bordenherkenning, een digitale snelhedenkaart of een combinatie daarvan.”

Uit onderzoek van ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, bleek eerder dat snelheidsbegrenzers niet betrouwbaar zijn bij het voorkomen van snelheidsovertredingen.

ISA gaat volgens Harbers geen data verzamelen voor andere doeleinden. Ook is het niet de bedoeling dat berijders beboet worden via data verzameld door het systeem.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Minister Harbers: ‘Bestuurder blijft regie voeren bij snelheidsbegrenzer’ | Automotive Online

Minister Harbers: ‘Bestuurder blijft regie voeren bij snelheidsbegrenzer’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Volgens minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat blijft de automobilist ook na de invoering van de Intelligent Speed Assistant (ISA) de regie houden over de snelheid van de auto. (Foto: Adac)

Automobilisten blijven ook na de invoering van de Intelligent Speed Assistant (ISA) de regie voeren over de snelheid van de auto. Dat zegt minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat in antwoord op kamervragen van JA21-kamerlid Nicki Pouw-Verweij over de snelheidsbegrenzer die vanaf juli 2024 verplicht is in nieuwe auto’s.

Het Europees Parlement besloot onlangs dat nieuwe auto’s over twee jaar uitgerust moeten worden met een snelheidsbegrenzer die ingrijpt als berijders te hard rijden. Zodoende moeten bestuurders zich beter bewust worden van de toegestane maximumsnelheid en het overschrijden daarvan. De regelgeving is in lijn met een eerder besluit van Brussel, zo zijn vanaf mei dit jaar 30 rijhulpsystemen verplicht in alle nieuwe auto’s.

Regie

Kamerlid Pouw-Verweij wilde daarom weten in welke mate er ingegrepen gaat worden door de zogenoemde snelheidsbegrenzer. Volgens minister Harbers krijgen automobilisten een visueel en/of geluidssignaal van ISA, maar blijven zij te allen tijde de regie houden over de snelheid.

Of de snelheidsbegrenzer goed werkt, is onder meer afhankelijk van de registratie van verkeersborden en/of juiste data in navigatiesystemen, stelt Harbers. “Samen met de industrie is als voorwaarde gesteld dat ISA voor ten minste 90 procent van de tijd de juiste limiet moet hanteren. Het is aan de industrie om te bepalen of zij dit realiseert met camera’s en softwarematige bordenherkenning, een digitale snelhedenkaart of een combinatie daarvan.”

Uit onderzoek van ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, bleek eerder dat snelheidsbegrenzers niet betrouwbaar zijn bij het voorkomen van snelheidsovertredingen.

ISA gaat volgens Harbers geen data verzamelen voor andere doeleinden. Ook is het niet de bedoeling dat berijders beboet worden via data verzameld door het systeem.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.