Rekenkamer: Vernieuwing autobelastingstelsel noodzakelijk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Diverse autobelastingen schieten hun doel voorbij. (Foto: Shutterstock)

De Rekenkamer adviseert staatssecretaris van Financiën Menno Snel om de bijzondere regelingen in de autobelastingen te evalueren en te heroverwegen. Dat meldt het overheidsorgaan vandaag naar aanleiding van een onderzoek naar in hoeverre de autobelastingen bijdragen aan hun hoofddoelen, het verbeteren van de luchtkwaliteit en zorgen voor een stabiele inkomstenstroom. Als voorbeeld noemt de Rekenkamer de youngtimerregeling: “De regeling maakt privégebruik van oudere (diesel)auto’s van de zaak met een lage dagwaarde aantrekkelijk, terwijl het gebruik van deze auto’s uit oogpunt van luchtkwaliteits- en klimaatdoelen juist onwenselijk is.”

Andere motivering

“In de meeste gevallen hebben ze een andere motivering en vormen ze een inbreuk op de hoofddoelen van de autobelastingen”, aldus de Rekenkamer. “We concluderen dat het overgrote deel van de bijzondere regelingen niet recent is geëvalueerd. Daardoor is het de vraag of er een bewuste afweging is gemaakt tussen de bijzondere regelingen en de hoofddoelen van de autobelastingen, en of de motivering voor deze regelingen nog actueel is.”Het rapport van de Rekenkamer is te vinden in de Automotive Kennisbank.

Er zijn momenteel ruim 50 regelingen voor vrijstelling, teruggave en kortingen in de autobelastingen, onder andere voor oldtimers en taxi’s. In totaal is hiermee een bedrag gemoeid van ongeveer 2 miljard euro, aldus de Rekenkamer. Jaarlijks haalt de overheid rond de 20 miljard aan autogerelateerde belastingen op.

Heroverweging

In een reactie laat staatssecretaris Snel weten dat het kabinet eveneens van mening is dat een deel van de bijzondere regelingen in aanmerking komt voor heroverweging. “De Algemene Rekenkamer geeft terecht aan dat een aantal bijzondere regelingen zowel tegen het opbrengstendoel als tegen het luchtkwaliteits-en klimaatdoel van de autobelastingen kunnen inwerken. Daarnaast kunnen deze bijzondere regelingen leiden tot ongelijke belastingdruk tussen burgers en bedrijven en maken ze het stelsel complexer. Dit kabinet heeft mede om die reden al een aantal bijzondere regelingen afgebouwd. Zo wordt de korting op de mrb voor bestelauto’s voor ondernemers de komende jaren verlaagd en wordt de bpm-teruggaaf voor taxi’s afgeschaft.”

Alles over de bpm op het Remarketing Network

Vakblad Automotive lanceert op 3 december een nieuw evenement: Automotive Remarketing Network. Dit evenement is de opvolger van Impex Day, het jaarlijkse seminar over import en export. Er is voor verbreding gekozen omdat de occasionmarkt zich steeds meer internationaal ontwikkelt. Import en export zijn geen niches meer maar een logisch onderdeel van een goede occasionstrategie. Daarnaast werd bij de bezoekers van Impex Day de roep steeds luider om ook geïnformeerd te worden over precaire zaken als het voorkomen van fraude en witwassen, en over algemenere trends zoals online retail. Ook de autobelastingen (bpm) worden besproken, in de vorm van een paneldiscussie.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Rekenkamer: Vernieuwing autobelastingstelsel noodzakelijk | Automotive Online

Rekenkamer: Vernieuwing autobelastingstelsel noodzakelijk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Diverse autobelastingen schieten hun doel voorbij. (Foto: Shutterstock)

De Rekenkamer adviseert staatssecretaris van Financiën Menno Snel om de bijzondere regelingen in de autobelastingen te evalueren en te heroverwegen. Dat meldt het overheidsorgaan vandaag naar aanleiding van een onderzoek naar in hoeverre de autobelastingen bijdragen aan hun hoofddoelen, het verbeteren van de luchtkwaliteit en zorgen voor een stabiele inkomstenstroom. Als voorbeeld noemt de Rekenkamer de youngtimerregeling: “De regeling maakt privégebruik van oudere (diesel)auto’s van de zaak met een lage dagwaarde aantrekkelijk, terwijl het gebruik van deze auto’s uit oogpunt van luchtkwaliteits- en klimaatdoelen juist onwenselijk is.”

Andere motivering

“In de meeste gevallen hebben ze een andere motivering en vormen ze een inbreuk op de hoofddoelen van de autobelastingen”, aldus de Rekenkamer. “We concluderen dat het overgrote deel van de bijzondere regelingen niet recent is geëvalueerd. Daardoor is het de vraag of er een bewuste afweging is gemaakt tussen de bijzondere regelingen en de hoofddoelen van de autobelastingen, en of de motivering voor deze regelingen nog actueel is.”Het rapport van de Rekenkamer is te vinden in de Automotive Kennisbank.

Er zijn momenteel ruim 50 regelingen voor vrijstelling, teruggave en kortingen in de autobelastingen, onder andere voor oldtimers en taxi’s. In totaal is hiermee een bedrag gemoeid van ongeveer 2 miljard euro, aldus de Rekenkamer. Jaarlijks haalt de overheid rond de 20 miljard aan autogerelateerde belastingen op.

Heroverweging

In een reactie laat staatssecretaris Snel weten dat het kabinet eveneens van mening is dat een deel van de bijzondere regelingen in aanmerking komt voor heroverweging. “De Algemene Rekenkamer geeft terecht aan dat een aantal bijzondere regelingen zowel tegen het opbrengstendoel als tegen het luchtkwaliteits-en klimaatdoel van de autobelastingen kunnen inwerken. Daarnaast kunnen deze bijzondere regelingen leiden tot ongelijke belastingdruk tussen burgers en bedrijven en maken ze het stelsel complexer. Dit kabinet heeft mede om die reden al een aantal bijzondere regelingen afgebouwd. Zo wordt de korting op de mrb voor bestelauto’s voor ondernemers de komende jaren verlaagd en wordt de bpm-teruggaaf voor taxi’s afgeschaft.”

Alles over de bpm op het Remarketing Network

Vakblad Automotive lanceert op 3 december een nieuw evenement: Automotive Remarketing Network. Dit evenement is de opvolger van Impex Day, het jaarlijkse seminar over import en export. Er is voor verbreding gekozen omdat de occasionmarkt zich steeds meer internationaal ontwikkelt. Import en export zijn geen niches meer maar een logisch onderdeel van een goede occasionstrategie. Daarnaast werd bij de bezoekers van Impex Day de roep steeds luider om ook geïnformeerd te worden over precaire zaken als het voorkomen van fraude en witwassen, en over algemenere trends zoals online retail. Ook de autobelastingen (bpm) worden besproken, in de vorm van een paneldiscussie.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.