Ondernemersorganisaties: Schaf bpm-vrijstelling bestelauto niet af

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Gebruik van de bestelbus zou fors duurder worden. (Foto: Shutterstock)

De vrijstelling van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) moet van kracht blijven voor bestelwagens van ondernemers. Deze oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland met steun van zeven andere ondernemersorganisaties, waaronder Bovag, aan het kabinet. “In de dagelijkse praktijk betekent het wegvallen van de bpm-vrijstelling voor ondernemers dat de netto adviesprijs van een bestelwagen op fossiele brandstof met zo’n 38 procent stijgt, wat neerkomt op een gemiddeld ruim 11 duizend euro hogere aanschafprijs,” aldus de Bovag.

Geleidelijk afschaffen

De organisaties zien in de plannen niet alleen een onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwen ook voor de negatieve effecten op de verduurzaming van het bestelwagenpark. VNO-NCW en MKB-Nederland willen met het kabinet in gesprek over een betere aanpak om de klimaatdoelstelling te behalen.

Het kabinet wil de vrijstelling van bpm-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen. Momenteel wordt deze belasting niet op bestelwagens geïnd omdat ondernemers deze nodig hebben voor hun bedrijfsvoering. Het kabinet verwacht met de maatregel tussen 2024 en 2030 in totaal 2,2 miljard euro ‘op te halen’ en de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen.

“Ondernemers zijn voor hun werk afhankelijk van hun bestelwagens en elektrische modellen zijn de komende jaren in veel gevallen nog geen reëel alternatief”, zegt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland. “De noodzaak tot verduurzamen spreekt voor zich, maar op deze manier lukt dat niet.”

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Ondernemersorganisaties: Schaf bpm-vrijstelling bestelauto niet af | Automotive Online

Ondernemersorganisaties: Schaf bpm-vrijstelling bestelauto niet af

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Gebruik van de bestelbus zou fors duurder worden. (Foto: Shutterstock)

De vrijstelling van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) moet van kracht blijven voor bestelwagens van ondernemers. Deze oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland met steun van zeven andere ondernemersorganisaties, waaronder Bovag, aan het kabinet. “In de dagelijkse praktijk betekent het wegvallen van de bpm-vrijstelling voor ondernemers dat de netto adviesprijs van een bestelwagen op fossiele brandstof met zo’n 38 procent stijgt, wat neerkomt op een gemiddeld ruim 11 duizend euro hogere aanschafprijs,” aldus de Bovag.

Geleidelijk afschaffen

De organisaties zien in de plannen niet alleen een onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwen ook voor de negatieve effecten op de verduurzaming van het bestelwagenpark. VNO-NCW en MKB-Nederland willen met het kabinet in gesprek over een betere aanpak om de klimaatdoelstelling te behalen.

Het kabinet wil de vrijstelling van bpm-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen. Momenteel wordt deze belasting niet op bestelwagens geïnd omdat ondernemers deze nodig hebben voor hun bedrijfsvoering. Het kabinet verwacht met de maatregel tussen 2024 en 2030 in totaal 2,2 miljard euro ‘op te halen’ en de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen.

“Ondernemers zijn voor hun werk afhankelijk van hun bestelwagens en elektrische modellen zijn de komende jaren in veel gevallen nog geen reëel alternatief”, zegt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland. “De noodzaak tot verduurzamen spreekt voor zich, maar op deze manier lukt dat niet.”

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.