Prinsjesdag: Kabinet breekt Autobrief 2 definitief open

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Er zijn dat jaar weinig verrassends in het koffertje. (Foto: Hollandse Hoogte)

Vrijwel alle fiscale afspraken uit het Klimaatakkoord worden in het vandaag gepresenteerde Belastingplan direct in de wet opgenomen. Dit nieuws kwam gisteren al naar buiten, maar werd vandaag op Prinsjesdag officieel bevestigd.

Voor de autobranche betekent dit onder andere dat er wordt gebroken met de Autobrief 2, die eigenlijk tot 2021 zou gelden: in deze autobrief zou de bijtelling volgend jaar op 4% blijven staan, met een plafond van 50 duizend euro. De bijtelling wordt nu, op basis van het Klimaatakkoord, opgeschroefd naar 8 procent in 2020, met een lage bijtellingsplafond van 45 duizend. In 2021 wordt dit plafond 40 duizend euro en wordt de bijtelling tot deze cataloguswaarde 12 procent. Op langere termijn ontstaat zo dus wel een voordeel: in Autobrief 2 zou er al in 2021 een einde komen aan het bijtellingsvoordeel voor EV’s, in het Klimaatakkoord wordt dit voordeel geleidelijker afgebouwd. Tot 2025 betalen kopers en eigenaren van elektrische auto’s geen bpm en motorrijtuigenbelasting.

De belasting op aardgas gaat geleidelijk omhoog, terwijl de belasting op elektriciteit juist omlaag gaat. Daarmee wordt de overstap naar duurzame verwarmingsopties aantrekkelijker, denkt de regering. Bij de presentatie van het Klimaatakkoord zeiden groengasbedrijven te verwachten dat dit de doodsteek wordt voor deze brandstof.

Ook werden de nieuwe bpm-tabellen, die ingaan juli 2020, gepresenteerd. Het kabinet heeft deze aangepast aan de verwachte effecten van de invoering van de WLTP, waarbij de gemeten uitstoot hoger zal liggen. Brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging hebben nog vragen uitstaan bij het ministerie over de tabellen. Tot die vragen beantwoord zijn, kunnen beide organisatie niet inhoudelijk reageren.

‘Nul verkeersslachtoffers’

Verder werd bekend gemaakt dat er 2,6 miljard euro uit het Infrastructuurfonds apart wordt gezet om het onderhoud aan wegen, het spoor en de waterwegen veilig te stellen. “Het gaat goed met de economie. En dat merken we. Het wordt steeds drukker onderweg. Dat stelt hoge eisen aan onze infrastructuur”, zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Verkeersveiligheid is topprioriteit voor de minister. “Het streven is helder: nul verkeersslachtoffers.” Gemeenten en provincies krijgen dan ook verbetervoorstellen aangeleverd, met name voor rotondes en kruispunten. En er komt er een speciale taskforce ‘verkeersveiligheidsdata’ om wegbeheerders te voorzien van data en informatie over onveilige situaties. Er zal volgend jaar bijna 3 miljard euro worden geïnvesteerd in het beheer en onderhoud van wegen. Daarbij heeft de minister 100 miljoen euro uitgetrokken om de files op korte termijn aan te pakken. Dit geld wordt besteed aan de inzet van bergers en weginspecteurs bij snelwegen en een nieuwe generatie verkeerslichten die zorgen dat het verkeer in de spits beter doorrijdt.

Om het vervoer te verduurzamen stimuleert het kabinet de aanschaf van een elektrische auto en worden er de komende jaren 1,8 miljoen laadpunten gebouwd. Ook komt er meer ruimte voor de fiets en een nieuwe leaseregeling. 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.