‘Verhoging bijtelling EV’s in Belastingplan 2020′

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het Belastingplan 2020 wordt eind september in de Tweede Kamer besproken. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet neemt de in het Klimaatakkoord voorgestelde verhoging van de bijtelling op EV’s op in het Belastingplan 2020, dat morgen op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. Daarmee breekt het Kabinet in op de plannen in Autobrief 2. Dat melden goed geïnformeerde bronnen aan Automotive. De bijtelling op EV’s wordt in de komende jaren verhoogd (volgend jaar van 4% naar 8%), terwijl het verlaagde-bijtellingsplafond wordt verlaagd van 50 duizend naar 45 duizend euro (in Autobrief2 zou de bijtelling volgend jaar ook nog 4% bedragen, met een cap van 50 duizend euro). Deze plannen wekten eerder dit jaar al de woede van de autobranche. Het Belastingplan voor komend jaar wordt eind september behandeld in de Tweede Kamer.

bijtelling plan

De brancheorganisaties zijn fel tegen op de verhoging. “Op zich kunnen we begrip opbrengen voor stapsgewijs verhogen van de bijtelling op EV’s, maar dan pas vanaf 2021, als Autobrief III ingaat”, schreef Bovag na bekendmaking van het Klimaatakkoord. “Dan heeft de branche voldoende tijd zich daar op voor te bereiden. Nu is de situatie zo dat er al volop auto’s besteld zijn voor 2020, op basis van de fiscale regels uit Autobrief II. Daarmee zou het kabinet de branche en diens klanten in een zeer lastig parket brengen.” RAI Vereniging noemde een vervroegde aanpassing van de bijtelling ‘onbestaanbaar’ omdat er volgens de vereniging al zo’n tienduizend ev’s zijn besteld die volgend jaar geleverd gaan worden.”

WLTP

Morgen worden ook de nieuwe bpm-tabellen gepubliceerd. Die gaan gelden vanaf 1 juli 2020, als de WLTP officieel van kracht wordt. In de afgelopen maanden hebben de brancheorganisatie hard geprotesteerd tegen het niet-aanpassen van de tabellen gedurende de overgangsfase. Hoe deze tabellen eruit komen te zien, is nog onbekend.Lees ook onze analyse over het effect van de plannen: ‘Bijtellingvoordeel verdwijnt al in 2021.’

In de uitgelekte delen van de Miljoenennota staat dat er voor volgend jaar rekening gehouden wordt met 2,5 miljard euro aan bpm-inkomsten. In 2018 bedroegen de bpm-inkomsten 2,1 miljard euro. Bovag en RAI Vereniging verwachten dat de totale bpm-inkomsten dit jaar hoger zullen zijn, ondanks de dalende nieuwverkoop.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Verhoging bijtelling EV’s in Belastingplan 2020′ | Automotive Online

‘Verhoging bijtelling EV’s in Belastingplan 2020′

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het Belastingplan 2020 wordt eind september in de Tweede Kamer besproken. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet neemt de in het Klimaatakkoord voorgestelde verhoging van de bijtelling op EV’s op in het Belastingplan 2020, dat morgen op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. Daarmee breekt het Kabinet in op de plannen in Autobrief 2. Dat melden goed geïnformeerde bronnen aan Automotive. De bijtelling op EV’s wordt in de komende jaren verhoogd (volgend jaar van 4% naar 8%), terwijl het verlaagde-bijtellingsplafond wordt verlaagd van 50 duizend naar 45 duizend euro (in Autobrief2 zou de bijtelling volgend jaar ook nog 4% bedragen, met een cap van 50 duizend euro). Deze plannen wekten eerder dit jaar al de woede van de autobranche. Het Belastingplan voor komend jaar wordt eind september behandeld in de Tweede Kamer.

bijtelling plan

De brancheorganisaties zijn fel tegen op de verhoging. “Op zich kunnen we begrip opbrengen voor stapsgewijs verhogen van de bijtelling op EV’s, maar dan pas vanaf 2021, als Autobrief III ingaat”, schreef Bovag na bekendmaking van het Klimaatakkoord. “Dan heeft de branche voldoende tijd zich daar op voor te bereiden. Nu is de situatie zo dat er al volop auto’s besteld zijn voor 2020, op basis van de fiscale regels uit Autobrief II. Daarmee zou het kabinet de branche en diens klanten in een zeer lastig parket brengen.” RAI Vereniging noemde een vervroegde aanpassing van de bijtelling ‘onbestaanbaar’ omdat er volgens de vereniging al zo’n tienduizend ev’s zijn besteld die volgend jaar geleverd gaan worden.”

WLTP

Morgen worden ook de nieuwe bpm-tabellen gepubliceerd. Die gaan gelden vanaf 1 juli 2020, als de WLTP officieel van kracht wordt. In de afgelopen maanden hebben de brancheorganisatie hard geprotesteerd tegen het niet-aanpassen van de tabellen gedurende de overgangsfase. Hoe deze tabellen eruit komen te zien, is nog onbekend.Lees ook onze analyse over het effect van de plannen: ‘Bijtellingvoordeel verdwijnt al in 2021.’

In de uitgelekte delen van de Miljoenennota staat dat er voor volgend jaar rekening gehouden wordt met 2,5 miljard euro aan bpm-inkomsten. In 2018 bedroegen de bpm-inkomsten 2,1 miljard euro. Bovag en RAI Vereniging verwachten dat de totale bpm-inkomsten dit jaar hoger zullen zijn, ondanks de dalende nieuwverkoop.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.