Prinsjesdag 2022: Kabinet schaft grijskentekenregeling af, onbelaste reiskostenvergoeding stijgt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Met ingang van 2025 verdwijnt, zoals verwacht, de grijskentekenregeling voor ondernemers. Dat meldt het kabinet bij de presentatie van het Belastingplan. Bestelauto’s van voor 2025 mogen wel gewoon bpm-vrij blijven rijden. De bpm wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bestelauto. De bpm bedraagt 66,91 euro per gram CO2-uitstoot. Ook gaat per 2025 de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s omhoog met 15 procent. Door een gelijktijdige verlaging van 4,34 procent blijft daar een verhoging van 10,1 procent van over. Per 2026 gaat deze belasting met nog eens 6,96 procent omhoog.

Ook meldt het kabinet dat de onbelaste reiskostenvergoeding van 0,19 cent per zakelijke kilometer op 1 januari naar 0,21 cent stijgt. Een jaar later komt er nog een cent bij en wordt het 0,22 cent. De verhoging van de vrijstelling werkt niet alleen door naar de reiskostenregeling voor werknemers, maar als ondernemer mag je volgend jaar ook € 0,21 per zakelijke kilometer aftrekken.

De korting op de accijnzen op brandstof blijven vooralsnog bestaan. De geplande verhoging wordt met een half jaar verschoven naar 1 juli 2023.

Bekaaid

De mkb-ondernemer komt er bekaaid af, vindt de Bovag in een eerste reactie op de plannen die vandaag op Prinsjesdag zijn gepresenteerd. De aandacht van het kabinet bij de aanpak van de energie- en inflatiecrisis is te eenzijdig gericht op de burger. Zo zijn er vooralsnog geen gerichte maatregelen of steun om de hoge energielasten voor mkb-ers te dempen, terwijl de verhoging van een aantal ondernemersbelastingen er fors inhakt, zo stelt de brancheorganisatie.

“In het coalitieakkoord werd het mkb nog een hart onder de riem gestoken, maar daar is echter weinig van terug te zien”, stelt Han ten Broeke, voorzitter van Bovag. “De mogelijkheden om te innoveren en te investeren in verduurzaming worden momenteel ernstig belemmerd door de forse lastenverhoging en de hoge energielasten. En het blijkt dat het kabinet daar helaas erg weinig oog voor heeft.”

Volgens de brancheorganisatie zijn er wel signalen dat het kabinet op korte termijn het bedrijfsleven tegemoet wil komen door de energielasten te dempen, maar een een concrete uitwerking ontbreekt vooralsnog. “Dit korte termijn denken is schadelijk voor de BV Nederland. Voor de mkb-ondernemer en voor de vergroeningsambities van de overheid. Wij blijven de komende dagen bij het kabinet hameren op aanpak van de gestegen energielasten. Ook ondernemers moeten hierin tegemoetgekomen worden”, vindt Ten Broeke.

Betaalbaarheid

“De betaalbaarheid van mobiliteit staat steeds meer onder druk”. Dit stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck in reactie op de Prinsjesdagstukken voor 2023. Niet alleen consumenten worden hard getroffen door de sterk gestegen prijzen, ook ondernemers hebben het hierdoor steeds moeilijker. Tot frustratie van veel ondernemers gaan de kosten komende jaren nog verder omhoog, onder meer door het afschaffen van de belastingvrijstelling op een nieuwe conventionele bestelwagen. RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck dringt er bij het kabinet op aan om duurzame mobiliteit voor iedereen betaalbaar te houden.  

“Er zijn voor hen volop duurzame en meer betaalbare alternatieven beschikbaar, maar deze maken onvoldoende onderdeel uit van het kabinetsbeleid.” Van Eijck is kritisch op het wegvallen van de bpm-vrijstelling op bestellers. “Voor veel ondernemers is dit echter nog geen alternatief, waardoor zij straks gemiddeld 11.000 euro meer voor hun bestelwagen kwijt zijn.” 

RAI Vereniging steunt het besluit om de huidige tijdelijke accijnsverlaging voor diesel en benzine te verlengen tot medio 2023. Van Eijck: “Zorg daarnaast voor een permanente accijnsverlaging op schonere hernieuwbare brandstoffen, zoals synthetische benzine. Hierdoor gaan de kosten voor deze brandstoffen omlaag, stimuleer je het gebruik en wordt meer CO2 bespaard.”

Geen gelopen race

De VNA stelt niet verrast te zijn door de plannen. Zo werden er geen wijzigingen voor de bijtelling voorgesteld. VNA-voorzitter Renate Hemerik waarschuwt het kabinet dat elektrificatie van het Nederlandse wagenpark nog allesbehalve een gelopen race is. “Door het voor zakelijke reizigers en consumenten onaantrekkelijker te maken om te kiezen voor een schone auto, raken de duurzaamheidsdoelen buiten zicht. Na 2025 is de bijtellingskorting helemaal verdwenen, zijn de SEPP (particulieren EV’s) en SEBA (bedrijfswagens) subsidieregelingen geëindigd en zal iedereen Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s gaan betalen. Wij roepen het kabinet dan ook op om de elektrische auto fiscaal aantrekkelijk en bereikbaar te houden, ook voor de aankomende jaren.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Prinsjesdag 2022: Kabinet schaft grijskentekenregeling af, onbelaste reiskostenvergoeding stijgt | Automotive Online

Prinsjesdag 2022: Kabinet schaft grijskentekenregeling af, onbelaste reiskostenvergoeding stijgt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Met ingang van 2025 verdwijnt, zoals verwacht, de grijskentekenregeling voor ondernemers. Dat meldt het kabinet bij de presentatie van het Belastingplan. Bestelauto’s van voor 2025 mogen wel gewoon bpm-vrij blijven rijden. De bpm wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bestelauto. De bpm bedraagt 66,91 euro per gram CO2-uitstoot. Ook gaat per 2025 de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s omhoog met 15 procent. Door een gelijktijdige verlaging van 4,34 procent blijft daar een verhoging van 10,1 procent van over. Per 2026 gaat deze belasting met nog eens 6,96 procent omhoog.

Ook meldt het kabinet dat de onbelaste reiskostenvergoeding van 0,19 cent per zakelijke kilometer op 1 januari naar 0,21 cent stijgt. Een jaar later komt er nog een cent bij en wordt het 0,22 cent. De verhoging van de vrijstelling werkt niet alleen door naar de reiskostenregeling voor werknemers, maar als ondernemer mag je volgend jaar ook € 0,21 per zakelijke kilometer aftrekken.

De korting op de accijnzen op brandstof blijven vooralsnog bestaan. De geplande verhoging wordt met een half jaar verschoven naar 1 juli 2023.

Bekaaid

De mkb-ondernemer komt er bekaaid af, vindt de Bovag in een eerste reactie op de plannen die vandaag op Prinsjesdag zijn gepresenteerd. De aandacht van het kabinet bij de aanpak van de energie- en inflatiecrisis is te eenzijdig gericht op de burger. Zo zijn er vooralsnog geen gerichte maatregelen of steun om de hoge energielasten voor mkb-ers te dempen, terwijl de verhoging van een aantal ondernemersbelastingen er fors inhakt, zo stelt de brancheorganisatie.

“In het coalitieakkoord werd het mkb nog een hart onder de riem gestoken, maar daar is echter weinig van terug te zien”, stelt Han ten Broeke, voorzitter van Bovag. “De mogelijkheden om te innoveren en te investeren in verduurzaming worden momenteel ernstig belemmerd door de forse lastenverhoging en de hoge energielasten. En het blijkt dat het kabinet daar helaas erg weinig oog voor heeft.”

Volgens de brancheorganisatie zijn er wel signalen dat het kabinet op korte termijn het bedrijfsleven tegemoet wil komen door de energielasten te dempen, maar een een concrete uitwerking ontbreekt vooralsnog. “Dit korte termijn denken is schadelijk voor de BV Nederland. Voor de mkb-ondernemer en voor de vergroeningsambities van de overheid. Wij blijven de komende dagen bij het kabinet hameren op aanpak van de gestegen energielasten. Ook ondernemers moeten hierin tegemoetgekomen worden”, vindt Ten Broeke.

Betaalbaarheid

“De betaalbaarheid van mobiliteit staat steeds meer onder druk”. Dit stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck in reactie op de Prinsjesdagstukken voor 2023. Niet alleen consumenten worden hard getroffen door de sterk gestegen prijzen, ook ondernemers hebben het hierdoor steeds moeilijker. Tot frustratie van veel ondernemers gaan de kosten komende jaren nog verder omhoog, onder meer door het afschaffen van de belastingvrijstelling op een nieuwe conventionele bestelwagen. RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck dringt er bij het kabinet op aan om duurzame mobiliteit voor iedereen betaalbaar te houden.  

“Er zijn voor hen volop duurzame en meer betaalbare alternatieven beschikbaar, maar deze maken onvoldoende onderdeel uit van het kabinetsbeleid.” Van Eijck is kritisch op het wegvallen van de bpm-vrijstelling op bestellers. “Voor veel ondernemers is dit echter nog geen alternatief, waardoor zij straks gemiddeld 11.000 euro meer voor hun bestelwagen kwijt zijn.” 

RAI Vereniging steunt het besluit om de huidige tijdelijke accijnsverlaging voor diesel en benzine te verlengen tot medio 2023. Van Eijck: “Zorg daarnaast voor een permanente accijnsverlaging op schonere hernieuwbare brandstoffen, zoals synthetische benzine. Hierdoor gaan de kosten voor deze brandstoffen omlaag, stimuleer je het gebruik en wordt meer CO2 bespaard.”

Geen gelopen race

De VNA stelt niet verrast te zijn door de plannen. Zo werden er geen wijzigingen voor de bijtelling voorgesteld. VNA-voorzitter Renate Hemerik waarschuwt het kabinet dat elektrificatie van het Nederlandse wagenpark nog allesbehalve een gelopen race is. “Door het voor zakelijke reizigers en consumenten onaantrekkelijker te maken om te kiezen voor een schone auto, raken de duurzaamheidsdoelen buiten zicht. Na 2025 is de bijtellingskorting helemaal verdwenen, zijn de SEPP (particulieren EV’s) en SEBA (bedrijfswagens) subsidieregelingen geëindigd en zal iedereen Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s gaan betalen. Wij roepen het kabinet dan ook op om de elektrische auto fiscaal aantrekkelijk en bereikbaar te houden, ook voor de aankomende jaren.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.