Bovag en RAI: bpm door WLTP soms meer dan verdubbeld
Bovag en RAI Vereniging roepen Kamerleden op om kritische vragen te stellen aan de staatssecretaris omtrent de bpm-tabellen. Twee weken terug kondigde staatssecretaris Snel aan dat hij geen aanleiding ziet de bpm-tabellen aan te passen als gevolg van de komst van de nieuwe typegoedkeuringstest WLTP. Hij baseerde zich op onderzoek van TNO en meldde dat de eventuele verhogingen te maken hebben met nieuwe en zwaardere automodellen.
Bovag en RAI zijn het daar absoluut niet mee eens. Zij schrijven in de brief van vandaag aan de Tweede Kamer dat zij groot voorstander zijn van de nieuwe typegoedkeuringstest WLTP. Waar de brancheverenigingen tegen ageren, is de hogere bpm die daar het gevolg van is, zodat auto’s over de hele linie duurder worden. Om hun standpunt te onderbouwen, komen zij met concrete voorbeelden van de bpm bij een aantal auto’s, waarbij zij benadrukken dat deze niet groter of zwaarder zijn geworden, of anderszins gewijzigd.
Bron: Bovag en RAI Vereniging
Bovag en RAI halen in de brief voormalig staatssecretaris Wiebes aan, die de Tweede Kamer in 2016 beloofde dat nieuwe auto’s met invoering van de nieuwe meetmethode niet duurder zullen worden. Dat is nu volgens de berekeningen wel het geval. Bij de brief zit een lijst gevoegd met berekeningen van de vijftig automodellen die in het eerste halfjaar van 2018 het meest werden verkocht. Bij elf modellen daalt de bpm licht (tot 8 procent, of 500 euro) of blijft deze gelijk. De andere 39 modellen geven een stijgende bpm te zien, maar hier merken Bovag en RAI op dat dit ook kan komen door een zwaardere variant van hetzelfde model.
De brief geeft nog een interessante tabel. Beide belangenverenigingen herinneren de staatssecretaris aan een eerder beleidsvoornemen om de bpm geleidelijk af te bouwen in de periode tot en met 2020. Toch is de gemiddelde bpm per auto in Nederland de afgelopen jaren juist omhoog gegaan.
Bron: Bovag en RAI Vereniging
Bovag en RAI schrijven de stijging toe aan het afschaffen van de verlaagde bijtelling voor de zakelijke automobilist, waardoor die gemiddeld genomen iets onzuiniger is gaan rijden. Een andere oorzaak is dat de strenge jaarlijkse aanscherping van de CO2-grenswaardes niet worden gehaald. Bovag en RAI vinden dit niet in lijn met de afspraak om de bpm stapsgewijs te verlagen.