Bovag: Onderhoud elektrische auto bijna 200 euro goedkoper

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Een EV was in 2021 goedkoper in onderhoud. (Foto: Shutterstock)

Over 2021 is er gemiddeld 529 euro per personenauto uitgegeven aan onderhoud en reparaties. Bij een elektrische auto was dit bedrag lager: 340 euro. Dit melden Bovag en RAI Vereniging in hun Aftersales Monitor 2021. Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope. Volgens Bovag zijn de cijfers niet te vergelijken met eerdere jaren, omdat de onderzoeksopzet daarvoor te veel is gewijzigd.

De aftersalesomzet in de autobranche bedroeg in 2021 3,7 miljard euro. Die werd verdeeld over bijna twaalf miljoen onderhoudsmomenten, wat een gemiddeld bedrag per onderhoudsmoment opleverde van 313 euro. Bij EV’s, die gemiddeld genomen een stuk jonger zijn dan de gemiddelde leeftijd van het park, was dat 193 euro.

Eerder berekende Leaseplan al dat de total cost of ownership van een EV in elk segment goedkoper is dan een traditionele verbrandingsmotor.

EV’s vaker in garage

Verreweg de belangrijkste reden (28%) voor garagebezoek is volgens Bovag/RAI de apk inclusief beurt, gevolgd door ‘onderhoudsbeurt’ (19%) en ’tussentijdse reparatie’ (17%). Een auto kwam in 2021 gemiddeld 1,7 keer in de werkplaats. Een elektrische auto bezocht net iets vaker dan gemiddeld een garage: 1,76 keer.

Bovag stelt dat “dit er waarschijnlijk mee te maken heeft dat EV’s relatief jong zijn, veelal zakelijk gereden worden en dus vaker dan gemiddeld naar de garage gaan voor een zomer-winterbandenwissel. Bij auto’s tot 4 jaar oud is de bandenwissel in 10 procent van de gevallen de reden voor garagebezoek. Vanaf 4 jaar halveert dat grofweg.”

De belangrijkste cijfers uit de monitor:

redenen garagebezoek bovag aftersalesmonitor 2022

onderhoudsmomenten per leeftijdsklasse auto bovag aftersalesmonitor 2022

omzet per type brandstof aftersalesmonitor 2022

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Bovag: Onderhoud elektrische auto bijna 200 euro goedkoper | Automotive Online

Bovag: Onderhoud elektrische auto bijna 200 euro goedkoper

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Een EV was in 2021 goedkoper in onderhoud. (Foto: Shutterstock)

Over 2021 is er gemiddeld 529 euro per personenauto uitgegeven aan onderhoud en reparaties. Bij een elektrische auto was dit bedrag lager: 340 euro. Dit melden Bovag en RAI Vereniging in hun Aftersales Monitor 2021. Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope. Volgens Bovag zijn de cijfers niet te vergelijken met eerdere jaren, omdat de onderzoeksopzet daarvoor te veel is gewijzigd.

De aftersalesomzet in de autobranche bedroeg in 2021 3,7 miljard euro. Die werd verdeeld over bijna twaalf miljoen onderhoudsmomenten, wat een gemiddeld bedrag per onderhoudsmoment opleverde van 313 euro. Bij EV’s, die gemiddeld genomen een stuk jonger zijn dan de gemiddelde leeftijd van het park, was dat 193 euro.

Eerder berekende Leaseplan al dat de total cost of ownership van een EV in elk segment goedkoper is dan een traditionele verbrandingsmotor.

EV’s vaker in garage

Verreweg de belangrijkste reden (28%) voor garagebezoek is volgens Bovag/RAI de apk inclusief beurt, gevolgd door ‘onderhoudsbeurt’ (19%) en ’tussentijdse reparatie’ (17%). Een auto kwam in 2021 gemiddeld 1,7 keer in de werkplaats. Een elektrische auto bezocht net iets vaker dan gemiddeld een garage: 1,76 keer.

Bovag stelt dat “dit er waarschijnlijk mee te maken heeft dat EV’s relatief jong zijn, veelal zakelijk gereden worden en dus vaker dan gemiddeld naar de garage gaan voor een zomer-winterbandenwissel. Bij auto’s tot 4 jaar oud is de bandenwissel in 10 procent van de gevallen de reden voor garagebezoek. Vanaf 4 jaar halveert dat grofweg.”

De belangrijkste cijfers uit de monitor:

redenen garagebezoek bovag aftersalesmonitor 2022

onderhoudsmomenten per leeftijdsklasse auto bovag aftersalesmonitor 2022

omzet per type brandstof aftersalesmonitor 2022

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.