Acea: Verkeerde diesels getest

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Volgens recent onderzoek door onder meer het ICCT, dat ook het dieselschandaal bij Volkswagen aan het licht bracht, stoten nieuwe diesels nog steeds twee keer zo veel NOX uit dan is toegestaan. Het samenwerkingsverband tussen de non-profit organisaties ICCT, FIA, Global NCAP, Transport & Environment en C40 testte tussen 2011 en 2017 ruim 4.800 dieselauto’s door middel van remote sensing. Volgens deze testmethode registreert naast of boven de weg gemonteerde meetapparatuur de uitstoot, de snelheid en het kenteken van passerende auto’s. Bekijk het hele rapport in de Automotive Kennisbank

De resultaten van deze testmethode worden verwerkt tot het door de zes organisaties ontwikkelde classificeringssysteem True (The Real Urban Emissions). Auto’s kunnen hierin groen (tot 90 milligram per kilometer NOx, geel (90 tot 180 milligram Nox per kilometer) of rood (meer dan 180 milligram NOx per kilometer) scoren. Van alle 4.800 geteste diesels scoort slechts een enkeling beter dan rood, maar geen enkele diesel haalt de Euro 6 norm van 80 milligram NOx per kilometer of de nieuwe in september 2017 ingevoerde Euro 6d norm volgens de nieuwe RDE praktijktest (0,168 milligram NOx per kilometer).Lees hier de analyse van Peter Teffer over de RDE.

Misleidend

De resultaten uit het True-rapport zijn volgens Acea misleidend omdat de nieuwe, sinds september 2017, verkochte Euro 6d diesels die een RDE-test hebben ondergaan veel schoner zijn dan de Euro 6 diesels die voor dit tijd verkocht werden. “De conclusies uit dit onderzoek zijn gebaseerd op ‘remote sensing’ resultaten die verzameld zijn tussen 2011 en 2017. De emissies in de praktijk van de nieuwste diesels die volgens de Euro 6d standaard zijn toegelaten sinds 2017 zijn daarom niet meegenomen in deze test”, aldus Erik Jonnaert, secretaris generaal van Acea.

“Het is dus niet zo verrassend dat de door het True-collectief geteste auto’s niet voldoen aan de nieuwe Euro 6d eisen. Ze kwamen op de markt voordat deze eisen van kracht waren.” Jonnaert betreurt dat het onderzoek niet bevestigt dat de nieuwste diesels die voldoen aan de RDE regels erg schoon zijn, zoals onlangs bleek uit een onderzoek door ADAC.  Naast het soort auto’s dat getest werd, stelt Acea ook vraagtekens bij de testmethode zelf. Volgens de fabrikantenkoepel is remote sensing slechts een momentopname die makkelijk te beïnvloeden is.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.