Europa scherpt toezicht op auto-industrie aan

Floor Vink Floor Vink
Het Europese antwoord op het dieselschandaal. (Foto: Shutterstock)

Dat melden diverse media.

De Europese Commissie (EC) kan onder andere auto’s laten testen om te controleren of nationale toezichthouders hun werk goed doen. Ook kan de EC boetes uitdelen die kunnen oplopen tot 30 duizend euro per voertuig. Vanaf 2020 is er de mogelijkheid om Europese terugroepacties te organiseren, als fabrikanten dit zelf nalaten.

Strenger toezicht

De EC streeft al langer naar mogelijkheden om autofabrikanten te kunnen controleren en beboeten. Zo wil het voorkomen dat deze massafraude zich herhaalt. “Strenger toezicht is broodnodig”, zegt Gerben-Jan Gerbrandy (Europarlementariër van het D66). “Nationale toezichthouders houden al veel te lang in eigen land de auto-industrie de hand boven het hoofd. De Duitse regering weigert boetes aan Volkswagen te geven, de Italianen doen niets tegen Fiat. Ze blijven wegkijken van het gesjoemel, terwijl het vertrouwen in de auto-industrie steeds verder daalt.”

Gerbrandy gaf leiding aan een onderzoek van het Europarlement naar dieselgate. Zijn aanbevelingen werden eerder al overgenomen door het Parlement.

Volgens het EP hadden lidstaten ‘hun’ autofabrikanten veel harder moeten aanpakken wegens het sjoemelen met emissiewaarden van diesels.

Hervorming financieringen

Een ander voorstel van de enquêtecommissie van het EP, om de financiering van het autotoezicht te hervormen, haalde het “helaas niet”, zegt Gerbrandy. Hij blijft kritisch over de regels voor de financiering van het auto-toezicht. “In de aangenomen wet betalen autofabrikanten per goedkeuringscertificaat. Wij willen ervoor waken dat hierdoor een verdienmodel ontstaat waarbij de toezichthouder financieel afhankelijk blijft van de autofabrikant. Het testen van auto’s moet streng en onafhankelijk zijn.” Daarom stelde het originele wetsvoorstel van de Europese Commissie en het onderzoeksrapport van Gerbrandy voor dat de auto-industrie een vaste toelage betaalt voor het testen van auto’s. “Deze financieringsregeling is helaas uit het uiteindelijke wetsvoorstel geschrapt.”

Europa scherpt toezicht op auto-industrie aan | Automotive Online

Europa scherpt toezicht op auto-industrie aan

Floor Vink Floor Vink
Het Europese antwoord op het dieselschandaal. (Foto: Shutterstock)

Dat melden diverse media.

De Europese Commissie (EC) kan onder andere auto’s laten testen om te controleren of nationale toezichthouders hun werk goed doen. Ook kan de EC boetes uitdelen die kunnen oplopen tot 30 duizend euro per voertuig. Vanaf 2020 is er de mogelijkheid om Europese terugroepacties te organiseren, als fabrikanten dit zelf nalaten.

Strenger toezicht

De EC streeft al langer naar mogelijkheden om autofabrikanten te kunnen controleren en beboeten. Zo wil het voorkomen dat deze massafraude zich herhaalt. “Strenger toezicht is broodnodig”, zegt Gerben-Jan Gerbrandy (Europarlementariër van het D66). “Nationale toezichthouders houden al veel te lang in eigen land de auto-industrie de hand boven het hoofd. De Duitse regering weigert boetes aan Volkswagen te geven, de Italianen doen niets tegen Fiat. Ze blijven wegkijken van het gesjoemel, terwijl het vertrouwen in de auto-industrie steeds verder daalt.”

Gerbrandy gaf leiding aan een onderzoek van het Europarlement naar dieselgate. Zijn aanbevelingen werden eerder al overgenomen door het Parlement.

Volgens het EP hadden lidstaten ‘hun’ autofabrikanten veel harder moeten aanpakken wegens het sjoemelen met emissiewaarden van diesels.

Hervorming financieringen

Een ander voorstel van de enquêtecommissie van het EP, om de financiering van het autotoezicht te hervormen, haalde het “helaas niet”, zegt Gerbrandy. Hij blijft kritisch over de regels voor de financiering van het auto-toezicht. “In de aangenomen wet betalen autofabrikanten per goedkeuringscertificaat. Wij willen ervoor waken dat hierdoor een verdienmodel ontstaat waarbij de toezichthouder financieel afhankelijk blijft van de autofabrikant. Het testen van auto’s moet streng en onafhankelijk zijn.” Daarom stelde het originele wetsvoorstel van de Europese Commissie en het onderzoeksrapport van Gerbrandy voor dat de auto-industrie een vaste toelage betaalt voor het testen van auto’s. “Deze financieringsregeling is helaas uit het uiteindelijke wetsvoorstel geschrapt.”