‘EU moet inzetten op productie milieuvriendelijke EV-batterij’

Floor Vink Floor Vink
Fabrikanten Peugeot, BMW en Daimler zouden al initiatief hebben getoond. (Foto: BMW)

Dat is te lezen op FD.nl.

Op een industrieconferentie in Brussel presenteert de Slowaakse EU-commissaris vandaag twintig prioriteiten voor de Europese ambitie om ook een grote rol te kunnen spelen in batterijenproductie. Er is namelijk nog veel te winnen op het gebied van milieu bij de fabricage van batterijen.Lees ook het artikel ‘Oost-Europa dreigt positie kwijt te raken door EV-ontwikkeling’

De CO2-uitstoot bij de productie van een batterij is nog fors, stelt het FD op basis van resultaten uit een Zweedse studie. Een van die doelstellingen is dan ook fabricage met een lage CO2-uitstoot. Daarnaast wordt gedacht aan een EU-label, zodat duidelijk wordt dat een EV is uitgerust met een milieuvriendelijke batterij.

Buiten spel

Op dit moment staat Europa redelijk buiten spel in de ontwikkeling en productie van EV’s. De strijd vindt vooral plaats tussen Amerikaanse en Chinese partijen. Sefcovic wil voorkomen dat Europa in de toekomst afhankelijk wordt van technologie uit andere werelddelen. Daarvoor moeten EU-landen en bedrijven de handen ineen slaan. De Europese Commissie benadrukt daarom ook het strategische belang van het initiatief.

Volgens de eurocommissaris moet daarvoor in Europa een waardeketen worden opgezet: van de ontwikkeling van software voor batterijenmanagement tot het recyclen van de batterijen. Meerdere concerns zouden al interesse hebben getoond. Sefcovic noemt onder meer het Duitse industrieconcern Siemens als een belangrijke partner en hij wijst op initiatieven van Peugeot, BMW en Daimler.

Werkgelegenheid

Volgens de krant heeft Sefcovic ook oog voor de werkgelegenheid in de sector. Omdat er veel minder onderdelen nodig zijn voor de fabricage van batterijen dan voor een verbrandingsmotor zal naar verwachting de overgang naar elektrisch rijden leiden tot banenverlies. Er wordt daarom de komende jaren geld vrijgemaakt voor omscholing.

Reacties

  • Wim Ruberg

    Waarom wordt het woord ‘milieuvriendelijk’ steeds gebruikt terwijl ‘minder milieubelastend’ wordt bedoeld?