Eurocommissaris Bienkowska: ontwikkeling verbrandingsmotor is doodlopende straat

Floor Vink Floor Vink
Geen tijd te verliezen bij de productie van EU-EV's, aldus Europartlementariër Bienkowska, rechts op de foto. (Foto: Europese Commissie)

Dat zegt Eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (industrie) in een interview met diverse Europese media, waaronder het FD. Lees het rapport van de Europese Commissie over de toekomst van de Europese auto-industrie 2030 in onze Kennisbank.

Verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor is volgens haar een ‘doodlopende straat’ en de dieselauto noemt ze ‘een technologie uit het verleden’. Elektrisch rijden is volgens Bienkowska de aandrijving van de toekomst. Ook het regeerakkoord van Rutte III richt zich op emissieloos rijden in 2030. Volgens berekeningen van ING is 100 procent elektrisch rijden in 2035 haalbaar, maar vormt de transitie naar elektrisch rijden voor de Europese auto-industrie een bedreiging. “Als er niet snel genoeg wordt gehandeld, komen de elektrische auto’s die in 2030 op de weg rijden niet uit Europa”, zegt Bienkowska tegen het FDLees ook het ING-rapport in onze Kennisbank.

Chinees quotum

Vanwege de slechte luchtkwaliteit in Chinese steden heeft de overheid daar besloten een quotum in te stellen voor EV’s: in 2019 moet al 10 procent van de nieuwe auto’s elektriciteit kunnen rijden. Dat mag ook een plug-in of hybride variant zijn. In China wordt daarom volgens Bienkowska druk gewerkt om deze ontwikkeling bij te benen. De verwachting is dat India ook volgt. De Europese Commissie zag onlangs af van verplichte quota, maar wil de auto-industrie belonen als in 2025 minimaal 15 procent van het wagenpark bestaat uit auto’s met een lage uitstoot (van minder dan 50 gram CO2 per kilometer).Door alle investeringen in EV’s zou Nederland zijn koppositie op het gebied van waterstof zijn kwijtgeraakt.

De Poolse EU-commissaris ziet dat de Europese autosector zich ervan bewust is dat er grote belangen op het spel staan. Er wordt volgens haar ook echt veel geld in nieuwe technologieën gestoken, maar de industrie lobbyt tegelijkertijd om strenge regels te voorkomen. Het werkgelegenheidsargument wordt daarbij veelvuldig gebruikt. Een strenge milieueis zou veel banen kunnen kosten. Dat argument wordt door Bienkowska ontkracht. Zij stelt juist dat er geen werkgelegenheid verloren gaat door de overgang naar de productie van EV’s. “Er zijn wel andere vaardigheden nodig. Je ziet dat het allemaal meer richting informatietechnologie gaat. Vorig jaar stonden er in Europa al 1,5 miljoen vacatures open door een gebrek aan vaardigheden. Daar moeten we iets aan gaan doen.”

Eurocommissaris Bienkowska: ontwikkeling verbrandingsmotor is doodlopende straat | Automotive Online

Eurocommissaris Bienkowska: ontwikkeling verbrandingsmotor is doodlopende straat

Floor Vink Floor Vink
Geen tijd te verliezen bij de productie van EU-EV's, aldus Europartlementariër Bienkowska, rechts op de foto. (Foto: Europese Commissie)

Dat zegt Eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (industrie) in een interview met diverse Europese media, waaronder het FD. Lees het rapport van de Europese Commissie over de toekomst van de Europese auto-industrie 2030 in onze Kennisbank.

Verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor is volgens haar een ‘doodlopende straat’ en de dieselauto noemt ze ‘een technologie uit het verleden’. Elektrisch rijden is volgens Bienkowska de aandrijving van de toekomst. Ook het regeerakkoord van Rutte III richt zich op emissieloos rijden in 2030. Volgens berekeningen van ING is 100 procent elektrisch rijden in 2035 haalbaar, maar vormt de transitie naar elektrisch rijden voor de Europese auto-industrie een bedreiging. “Als er niet snel genoeg wordt gehandeld, komen de elektrische auto’s die in 2030 op de weg rijden niet uit Europa”, zegt Bienkowska tegen het FDLees ook het ING-rapport in onze Kennisbank.

Chinees quotum

Vanwege de slechte luchtkwaliteit in Chinese steden heeft de overheid daar besloten een quotum in te stellen voor EV’s: in 2019 moet al 10 procent van de nieuwe auto’s elektriciteit kunnen rijden. Dat mag ook een plug-in of hybride variant zijn. In China wordt daarom volgens Bienkowska druk gewerkt om deze ontwikkeling bij te benen. De verwachting is dat India ook volgt. De Europese Commissie zag onlangs af van verplichte quota, maar wil de auto-industrie belonen als in 2025 minimaal 15 procent van het wagenpark bestaat uit auto’s met een lage uitstoot (van minder dan 50 gram CO2 per kilometer).Door alle investeringen in EV’s zou Nederland zijn koppositie op het gebied van waterstof zijn kwijtgeraakt.

De Poolse EU-commissaris ziet dat de Europese autosector zich ervan bewust is dat er grote belangen op het spel staan. Er wordt volgens haar ook echt veel geld in nieuwe technologieën gestoken, maar de industrie lobbyt tegelijkertijd om strenge regels te voorkomen. Het werkgelegenheidsargument wordt daarbij veelvuldig gebruikt. Een strenge milieueis zou veel banen kunnen kosten. Dat argument wordt door Bienkowska ontkracht. Zij stelt juist dat er geen werkgelegenheid verloren gaat door de overgang naar de productie van EV’s. “Er zijn wel andere vaardigheden nodig. Je ziet dat het allemaal meer richting informatietechnologie gaat. Vorig jaar stonden er in Europa al 1,5 miljoen vacatures open door een gebrek aan vaardigheden. Daar moeten we iets aan gaan doen.”