LKQ-Fource: Partners sterker maken

Oliebollenspecial • “De aftermarket gaat er anders uitzien, maar wordt niet per se kleiner qua assortiment, services en diensten.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Marcel Karlas (l) en Joost Zuurendonk: "We willen verder groeien." (foto: Promedia)

Met veel vertrouwen kijkt marktleider LKQ-Fource naar de ontwikkelingen in het nieuwe jaar. In Berkel en Rodenrijs draait het nieuwe centrale distributiecentrum (55 duizend vierkante meter) inmiddels op 40 procent.

Marcel Karlas (links op de foto) is verantwoordelijk voor de 3-staps grossiers in Nederland, België en Frankrijk. Hij verwacht dat het nog een jaar zal duren voor de distributie volledig vanuit het nieuwe centrum plaatsvindt. “Dat zal een enorm verschil geven in efficiency.” Want dat blijft de ambitie van LKQ-Fource, om de klant zo snel mogelijk te voorzien van parts en tools. 90 vestigingen heeft Fource nu in Nederland die samen met de ruim 60 Full Fource partners een landelijke dekking vormen van grossiers.  Wie denkt dat de opkomst van de elektrische auto tot onrust leidt op de burelen van LKQ-Fource, heeft het mis. Karlas: “Ik zit nu meer dan 20 jaar bij de club en ik kan je vertellen dat we altijd al mee bewegen met de markt.” Net als de kersverse sales manager Joost Zuurendonk gelooft hij niet dat het zo’n vaart zal lopen. “En er zijn nog genoeg duurzame opties die het verdienen om onderzocht te worden.” Net als andere partijen in de automotive geloven zij dat de deadline van 2035 niet gehaald zal worden. Karlas: “De aftermarket gaat er anders uitzien, maar wordt niet per se kleiner qua assortiment, services en diensten.”

Kostenbesparing

Het nieuwe distributiecentrum wordt stap voor stap uitgebreid. Karlas: “Uiteindelijk gaat het erom dat de garagist ’s ochtends om 8 uur aan het werk kan en niet op zijn spullen hoeft te wachten.” Winst verwacht hij vooral in de snelheid en de kostenbesparing. “Nu is een bestelling meestal afkomstig uit verschillende magazijnen. Straks komt alles uit ons CDC in Berkel en Rodenrijs.” De totale markt in Nederland bedraagt ongeveer 2 miljard euro. Daarin heeft LKQ-Fource een marktaandeel waar nog steeds ruimte is voor groei. Nauwlettend worden de ontwikkelingen bij de uiteindelijke gebruikers, de autobedrijven gevolgd. “Het opzeggen van de dealercontracten geeft ons de kans om deze klanten bij te staan.”

Partners

De ambitie is duidelijk. “We willen verder groeien.” Maar niet door het onderscheid op de prijs. Karlas: “Op prijs ga je het uiteindelijk niet winnen, er is ergens in Europa altijd wel een plek te vinden waar het goedkoper is.” Hoe dan wel? Door het onderscheid op ondersteuning van de grossiers en daarmee de garages. “Door onze grote voorraden in Nederland zijn we in staat om snel te leveren. We hebben heel veel technische data die we willen delen. We zijn de grootste speler, maar we willen onze partners ook groter en sterker maken. Kijk ook naar onze opleidingscentra waar de garagist een technische training kan krijgen en zijn diploma’s kan halen. Zodat het bedrijf ook in de toekomst kan blijven bestaan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

LKQ-Fource: Partners sterker maken | Automotive Online

LKQ-Fource: Partners sterker maken

Oliebollenspecial • “De aftermarket gaat er anders uitzien, maar wordt niet per se kleiner qua assortiment, services en diensten.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Marcel Karlas (l) en Joost Zuurendonk: "We willen verder groeien." (foto: Promedia)

Met veel vertrouwen kijkt marktleider LKQ-Fource naar de ontwikkelingen in het nieuwe jaar. In Berkel en Rodenrijs draait het nieuwe centrale distributiecentrum (55 duizend vierkante meter) inmiddels op 40 procent.

Marcel Karlas (links op de foto) is verantwoordelijk voor de 3-staps grossiers in Nederland, België en Frankrijk. Hij verwacht dat het nog een jaar zal duren voor de distributie volledig vanuit het nieuwe centrum plaatsvindt. “Dat zal een enorm verschil geven in efficiency.” Want dat blijft de ambitie van LKQ-Fource, om de klant zo snel mogelijk te voorzien van parts en tools. 90 vestigingen heeft Fource nu in Nederland die samen met de ruim 60 Full Fource partners een landelijke dekking vormen van grossiers.  Wie denkt dat de opkomst van de elektrische auto tot onrust leidt op de burelen van LKQ-Fource, heeft het mis. Karlas: “Ik zit nu meer dan 20 jaar bij de club en ik kan je vertellen dat we altijd al mee bewegen met de markt.” Net als de kersverse sales manager Joost Zuurendonk gelooft hij niet dat het zo’n vaart zal lopen. “En er zijn nog genoeg duurzame opties die het verdienen om onderzocht te worden.” Net als andere partijen in de automotive geloven zij dat de deadline van 2035 niet gehaald zal worden. Karlas: “De aftermarket gaat er anders uitzien, maar wordt niet per se kleiner qua assortiment, services en diensten.”

Kostenbesparing

Het nieuwe distributiecentrum wordt stap voor stap uitgebreid. Karlas: “Uiteindelijk gaat het erom dat de garagist ’s ochtends om 8 uur aan het werk kan en niet op zijn spullen hoeft te wachten.” Winst verwacht hij vooral in de snelheid en de kostenbesparing. “Nu is een bestelling meestal afkomstig uit verschillende magazijnen. Straks komt alles uit ons CDC in Berkel en Rodenrijs.” De totale markt in Nederland bedraagt ongeveer 2 miljard euro. Daarin heeft LKQ-Fource een marktaandeel waar nog steeds ruimte is voor groei. Nauwlettend worden de ontwikkelingen bij de uiteindelijke gebruikers, de autobedrijven gevolgd. “Het opzeggen van de dealercontracten geeft ons de kans om deze klanten bij te staan.”

Partners

De ambitie is duidelijk. “We willen verder groeien.” Maar niet door het onderscheid op de prijs. Karlas: “Op prijs ga je het uiteindelijk niet winnen, er is ergens in Europa altijd wel een plek te vinden waar het goedkoper is.” Hoe dan wel? Door het onderscheid op ondersteuning van de grossiers en daarmee de garages. “Door onze grote voorraden in Nederland zijn we in staat om snel te leveren. We hebben heel veel technische data die we willen delen. We zijn de grootste speler, maar we willen onze partners ook groter en sterker maken. Kijk ook naar onze opleidingscentra waar de garagist een technische training kan krijgen en zijn diploma’s kan halen. Zodat het bedrijf ook in de toekomst kan blijven bestaan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.