Vakgarage Bodegraven gelooft in anticyclisch werken

‘Onzekere vooruitzichten? Dan juist nú investeren!’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Dave Vrolijk ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Dave Vrolijk (46) doet zijn naam eer aan. Hij kijkt optimistisch vooruit en durft fors te investeren: “Samen met NXT hebben we een nieuw ‘hybride’ tankstation neergezet met brandstoffen, e-laden en toekomstige voorzieningen voor LNG en waterstof. We hebben onze wasboxen een upgrade gegeven en de werkplaats en het voorterrein ingrijpend vernieuwd. Twee weken zijn we compleet dicht geweest; we hebben met het hele team flink doorgepakt.”

Ondernemer aan de bal

Vrolijk is in de autowereld een bijzondere figuur. “Ik heb alleen een horeca- en middenstandsdiploma. Dus laat mij niet aan je auto sleutelen, want dan kom je nooit meer weg”, lacht hij. “Maar ik kan wel met mensen werken en werkplaatsteams aansturen.” Zijn bedrijf nam hij in 2009 over, vanuit een baan bij grossier Rijsbergen. Hij maakte er meteen een Vakgarage van. “Bosch stuurde mij te hard op Bosch, James en 123 focusten mij te veel op de zakelijke markt. Vakgarage was echt vanuit de garagisten, en bood vooral marketingsupport. Dat wilde ik: zelf als ondernemer aan de bal blijven, maar goede hulp bij de marketing.” 

De formule kost nagenoeg niks, redeneert Vrolijk, maar levert veel op. “Uitstraling, website, krantjes, mailings en draaiboeken voor de heropening straks… Ik hoef er nauwelijks over na te denken en ze rekenen schappelijke bedragen. Bovendien is Vakgarage een merknaam die klanten aantrekt.” Zijn merk draagt hij vol vuur uit. “Ik zeg altijd: je hoeft er nog net geen tatoeage van te hebben. Maar verder moet je het op alle mogelijke manieren uitstralen.” Daarin gaat hij ver: “Ik ben er wel zo één die soms collega’s opbel waarom ze nog met hun oude logo adverteren, of de telefoon opnemen zonder ‘Vakgarage’. Dat kán niet, vind ik. Je bent wel teamsport aan het doen!”

Vertrouwen in straks 

Vanwaar het enorme vertrouwen om zo fors te investeren? Vrolijk: “Ik ben nu 46, ik hoop nog ongeveer 15 jaar te hoeven werken, en daar plan ik op. Economische onzekerheid? Je moet juist nú investeren. De komende vijf jaar is de markt niet zo heel spannend. Vijf jaar daarna wordt het iets spannender; dan gaan ook wij de elektrificatie meer merken, maar daar bereiden we ons, samen met Vakgarage, nu al op voor. De laatste vijf jaar, die zien we wel. Elektrisch wordt echt niet de hele markt – ik denk zo’n 30%. Met het tankstation en de wasboxen erbij hebben we de risico’s gespreid.

Vakgarage Bodegraven

Vakgarage Bodegraven is een bekende naam in de regio Bodegraven en het Groene Hart. 

Het bedrijf is gevestigd in een bedrijfspand van 600 vierkante meter, met 300 meter showroom 300 meter werkplaats. Met tien medewerkers – waarvan 6 monteurs – en 6 bruggen bedient Vakgarage Bodegraven voornamelijk klanten uit de directe omgeving. Het team verzorgt per jaar circa 4.200 werkplaatsdoorgangen en 1.150 APK’s. Daarnaast verkopen Dave Vrolijk en zijn mensen per jaar iets meer dan 400 auto’s, overwegend gebruikt.

www.vakgaragebodegraven.nl

‘Onzekere vooruitzichten? Dan juist nú investeren!’ | Automotive Online
Vakgarage Bodegraven gelooft in anticyclisch werken

‘Onzekere vooruitzichten? Dan juist nú investeren!’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Dave Vrolijk ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Dave Vrolijk (46) doet zijn naam eer aan. Hij kijkt optimistisch vooruit en durft fors te investeren: “Samen met NXT hebben we een nieuw ‘hybride’ tankstation neergezet met brandstoffen, e-laden en toekomstige voorzieningen voor LNG en waterstof. We hebben onze wasboxen een upgrade gegeven en de werkplaats en het voorterrein ingrijpend vernieuwd. Twee weken zijn we compleet dicht geweest; we hebben met het hele team flink doorgepakt.”

Ondernemer aan de bal

Vrolijk is in de autowereld een bijzondere figuur. “Ik heb alleen een horeca- en middenstandsdiploma. Dus laat mij niet aan je auto sleutelen, want dan kom je nooit meer weg”, lacht hij. “Maar ik kan wel met mensen werken en werkplaatsteams aansturen.” Zijn bedrijf nam hij in 2009 over, vanuit een baan bij grossier Rijsbergen. Hij maakte er meteen een Vakgarage van. “Bosch stuurde mij te hard op Bosch, James en 123 focusten mij te veel op de zakelijke markt. Vakgarage was echt vanuit de garagisten, en bood vooral marketingsupport. Dat wilde ik: zelf als ondernemer aan de bal blijven, maar goede hulp bij de marketing.” 

De formule kost nagenoeg niks, redeneert Vrolijk, maar levert veel op. “Uitstraling, website, krantjes, mailings en draaiboeken voor de heropening straks… Ik hoef er nauwelijks over na te denken en ze rekenen schappelijke bedragen. Bovendien is Vakgarage een merknaam die klanten aantrekt.” Zijn merk draagt hij vol vuur uit. “Ik zeg altijd: je hoeft er nog net geen tatoeage van te hebben. Maar verder moet je het op alle mogelijke manieren uitstralen.” Daarin gaat hij ver: “Ik ben er wel zo één die soms collega’s opbel waarom ze nog met hun oude logo adverteren, of de telefoon opnemen zonder ‘Vakgarage’. Dat kán niet, vind ik. Je bent wel teamsport aan het doen!”

Vertrouwen in straks 

Vanwaar het enorme vertrouwen om zo fors te investeren? Vrolijk: “Ik ben nu 46, ik hoop nog ongeveer 15 jaar te hoeven werken, en daar plan ik op. Economische onzekerheid? Je moet juist nú investeren. De komende vijf jaar is de markt niet zo heel spannend. Vijf jaar daarna wordt het iets spannender; dan gaan ook wij de elektrificatie meer merken, maar daar bereiden we ons, samen met Vakgarage, nu al op voor. De laatste vijf jaar, die zien we wel. Elektrisch wordt echt niet de hele markt – ik denk zo’n 30%. Met het tankstation en de wasboxen erbij hebben we de risico’s gespreid.

Vakgarage Bodegraven

Vakgarage Bodegraven is een bekende naam in de regio Bodegraven en het Groene Hart. 

Het bedrijf is gevestigd in een bedrijfspand van 600 vierkante meter, met 300 meter showroom 300 meter werkplaats. Met tien medewerkers – waarvan 6 monteurs – en 6 bruggen bedient Vakgarage Bodegraven voornamelijk klanten uit de directe omgeving. Het team verzorgt per jaar circa 4.200 werkplaatsdoorgangen en 1.150 APK’s. Daarnaast verkopen Dave Vrolijk en zijn mensen per jaar iets meer dan 400 auto’s, overwegend gebruikt.

www.vakgaragebodegraven.nl