‘ANWB.nl meest gebruikte bron private leasezoekers’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Foto: WUA

Voor het onderzoek werd de consumenten – allen in het bezit van een rijbewijs – gevraagd om zich online te oriënteren op een leaseauto (zie kader voor onderzoeksaanpak). Van deze groep koos 22 procent voor ANWB.nl, 9 procent voor Athlon en 8 procent voor Justlease, het dochterbedrijf van leasemaatschappij Terberg. In het online klantervaringonderzoek wordt niet alleen gekeken naar de verdeling van de markt, maar ook naar de inrichting van de website op prijs en aanbod, kleur- en fotogebruik en merk. Ook op deze thema’s is ANWB in de ogen van de consument kampioen. De consument waardeert bijvoorbeeld de “goede ordening van informatie en duidelijke navigatie”. 

Top 5

In lijn met eerder onderzoek, bestaat de top 5 uit ANWB.nl, Athlon.com, Justlease.nl, DirectLeasePrivate.nl en Leaseplan.com. Deze aanbieders worden vaker gevonden en beoordeeld (vindbaarheid) dan andere private leasemaatschappijen. In vergelijking met eerdere metingen wordt dit gat wel kleiner.

Vooral automerken doen steeds meer mee in de private lease markt. Zo weten Peugeot.nl, Opel.nl en Citroen.nl gezamenlijk 23 procent van de consumenten te overtuigen voor hen te kiezen. Door een verschil in vindbaarheid bezet Peugeot.nl de eerste plaats onder de automerken, Opel staat op 2 en Citroën.nl op drie. Suzuki eindigt door de lagere vindbaarheid (7%) op de vierde plaats.

wua digital sales scan

Customer experience 

De respondenten is ook gevraagd om de websites te beoordelen op onderdelen als uiterlijk, merkbeleving en de presentatie van het aanbod. Ook op dit vlak scoort de ANWB als beste. Zo zegt een van de deelnemers aan het onderzoek: “Fijn dat je eerst wat uitleg krijgt en dat er daarna verschillende keuzeblokken komen voor vergelijking en extra’s”. Een andere reactie: “Goede ordening van informatie en duidelijke navigatie. Veel voorkomende vragen over leaseauto’s waren duidelijk getoond en de website werkte prettig en was overzichtelijk”. Daarnaast zegt een respondent: “De website van ANWB weet de consument te overtuigen van de betrouwbaarheid en expertise van ANWB op het gebied van private lease.”

wua digitale sales scan 2

  

Aanpak onderzoek

In het WUA Private Lease onderzoek is 400 respondenten gevraagd om online op zoek te gaan naar een private leaseauto. Hiervan oriënteerde de helft zich via de smartphone en de andere helft via desktop of laptop. Beide groepen kregen dezelfde vraag voorgelegd: “Je wilt een privéauto leasen voor jezelf. Ga je oriënteren op een particuliere lease/private leaseauto. Ga zo ver door op de website als je kunt, maar sluit niet daadwerkelijk het leasecontract af.” Bij het oplossen van deze casus zijn de respondenten vrij om via Google of door rechtstreeks het webadres van een aanbieder in te typen op zoek te gaan naar een private leaseauto.

Doelgroepsamenstelling:
Nederland
Leeftijd: 18-65
Educatie: LO +
In bezit rijbewijs en voornemens tussen nu en drie jaar een auto te leasen of te kopen

Kijk voor meer informatie op www.wuaglobal.com

‘ANWB.nl meest gebruikte bron private leasezoekers’ | Automotive Online

‘ANWB.nl meest gebruikte bron private leasezoekers’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Foto: WUA

Voor het onderzoek werd de consumenten – allen in het bezit van een rijbewijs – gevraagd om zich online te oriënteren op een leaseauto (zie kader voor onderzoeksaanpak). Van deze groep koos 22 procent voor ANWB.nl, 9 procent voor Athlon en 8 procent voor Justlease, het dochterbedrijf van leasemaatschappij Terberg. In het online klantervaringonderzoek wordt niet alleen gekeken naar de verdeling van de markt, maar ook naar de inrichting van de website op prijs en aanbod, kleur- en fotogebruik en merk. Ook op deze thema’s is ANWB in de ogen van de consument kampioen. De consument waardeert bijvoorbeeld de “goede ordening van informatie en duidelijke navigatie”. 

Top 5

In lijn met eerder onderzoek, bestaat de top 5 uit ANWB.nl, Athlon.com, Justlease.nl, DirectLeasePrivate.nl en Leaseplan.com. Deze aanbieders worden vaker gevonden en beoordeeld (vindbaarheid) dan andere private leasemaatschappijen. In vergelijking met eerdere metingen wordt dit gat wel kleiner.

Vooral automerken doen steeds meer mee in de private lease markt. Zo weten Peugeot.nl, Opel.nl en Citroen.nl gezamenlijk 23 procent van de consumenten te overtuigen voor hen te kiezen. Door een verschil in vindbaarheid bezet Peugeot.nl de eerste plaats onder de automerken, Opel staat op 2 en Citroën.nl op drie. Suzuki eindigt door de lagere vindbaarheid (7%) op de vierde plaats.

wua digital sales scan

Customer experience 

De respondenten is ook gevraagd om de websites te beoordelen op onderdelen als uiterlijk, merkbeleving en de presentatie van het aanbod. Ook op dit vlak scoort de ANWB als beste. Zo zegt een van de deelnemers aan het onderzoek: “Fijn dat je eerst wat uitleg krijgt en dat er daarna verschillende keuzeblokken komen voor vergelijking en extra’s”. Een andere reactie: “Goede ordening van informatie en duidelijke navigatie. Veel voorkomende vragen over leaseauto’s waren duidelijk getoond en de website werkte prettig en was overzichtelijk”. Daarnaast zegt een respondent: “De website van ANWB weet de consument te overtuigen van de betrouwbaarheid en expertise van ANWB op het gebied van private lease.”

wua digitale sales scan 2

  

Aanpak onderzoek

In het WUA Private Lease onderzoek is 400 respondenten gevraagd om online op zoek te gaan naar een private leaseauto. Hiervan oriënteerde de helft zich via de smartphone en de andere helft via desktop of laptop. Beide groepen kregen dezelfde vraag voorgelegd: “Je wilt een privéauto leasen voor jezelf. Ga je oriënteren op een particuliere lease/private leaseauto. Ga zo ver door op de website als je kunt, maar sluit niet daadwerkelijk het leasecontract af.” Bij het oplossen van deze casus zijn de respondenten vrij om via Google of door rechtstreeks het webadres van een aanbieder in te typen op zoek te gaan naar een private leaseauto.

Doelgroepsamenstelling:
Nederland
Leeftijd: 18-65
Educatie: LO +
In bezit rijbewijs en voornemens tussen nu en drie jaar een auto te leasen of te kopen

Kijk voor meer informatie op www.wuaglobal.com