WLTP (on)duidelijkheid enorme import stimulans

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Frank Bolsenbroek taxateur en importadviseur.

Jong gebruikt

Bolsenbroek doelt uiteraard op de import van jonge gebruikte auto’s. Merken die de WLTP meting nu al heel stringent toepassen, prijzen zich uit de markt. Of een tijdelijke krampachtige correctie middels “gratis” accessoires dat gaat oplossen, is nog maar de vraag, denkt Bolsenbroek. Nieuwe modellen dienen per september 2017 WLTP gemeten te zijn en vervolgens NEDC gecorrigeerd te worden. Ik zie het echter ook al gebeuren bij modellen die al een typegoedkeuring van voor september 2017 hadden en nЬ toch een hogere NEDC gecorrigeerde WLTP BPM hebben. “Meer BPM, hogere catalogusprijs, grotere prijsverschillen met ons omringende landen. Het aanbod van jong gebruikte auto’s in het buitenland is ruim. En als dat afneemt en de vraag blijkt, zullen wakker buitenlandse dealers er graag op inspelen. Jong gebruikt uit het buitenland, met name in het hogere segment vanaf C wordt een nog aantrekkelijker alternatief voor nieuw Nederlands”, stelt Bolsenbroek. 

Het gaat de overheid meer BPM opleveren!

Budget-neutrale WLTP BPM ziet Bolsenbroek nog niet voor zich. “Bepaalde merken zaten met hun NEDC al heel dicht tegen de WLTP aan. Dat is redelijk budget neutraal door te voeren. Andere merken zitten met hun WLTP meting flink hoger dan de eerdere NEDC meting. Die zie je zichzelf nu al corrigeren met “gratis” opties. Er wordt echter meer BPM afgedragen in die gevallen. Ik weet nog niet van uitzonderingen met minder WLTP dan NEDC en ik denk ook dat dat een utopie is. “Budgetneutraal” zou ook kunnen duiden op het totaal aan BPM inkomsten. Indien de verkoop aantallen afnemen en de BPM opbrengsten per registratie nemen toe, kan het nog steeds als “budgetneutraal” worden gezien. De verschillen tussen NEDC en WLTP tussen merken onderling zijn te groot om een budgetneutrale BPM per merk/type te kunnen beloven. Dat kan gewoon niet.

Verwachting

Bolsenbroek verwacht een toenemende vraag naar en import van onder de NEDC gemeten jong gebruikte voertuigen uit het C en hoger segment. Dit als alternatief voor nieuw. Dit effect zal volgens hem van korte duur zijn; die auto’s drogen qua aanbod immers snel op en als alternatief voor nieuw worden ze snel te oud. De prijsvoordelen op sommige merken/types, zijn echter al transparant veel groter dan voorheen, waardoor de import zal toenemen. Wanneer dit effect is uitgewerkt, resteert het toegenomen prijsverschil met het buitenland als gevolg van de hogere bruto BPM onder de WLTP gemeten auto’s. Een BMW X5 is in Duitsland bijvoorbeeld niet duurder geworden. Daar komt bij dat het diesel rijden m.n. in Duitsland erg onaantrekkelijk is geworden wat ook weer prijseffecten teweegbrengt.

Glorietijden?

Voor Bolsenbroek breken dus weer glorietijden aan? “Eigenlijk is het voor ons bedrijf al sinds 2004 ieder jaar meer glorie. Dit effect zal ons inderdaad geen windeieren leggen. Ik bereid mij nu dan ook al volop voor op nu al merkbaar toenemende vraag naar onze diensten. Wij helpen de mensen graag met onze inmiddels veertienjarige ervaring op dit onderwerp.”

WLTP (on)duidelijkheid enorme import stimulans | Automotive Online

WLTP (on)duidelijkheid enorme import stimulans

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Frank Bolsenbroek taxateur en importadviseur.

Jong gebruikt

Bolsenbroek doelt uiteraard op de import van jonge gebruikte auto’s. Merken die de WLTP meting nu al heel stringent toepassen, prijzen zich uit de markt. Of een tijdelijke krampachtige correctie middels “gratis” accessoires dat gaat oplossen, is nog maar de vraag, denkt Bolsenbroek. Nieuwe modellen dienen per september 2017 WLTP gemeten te zijn en vervolgens NEDC gecorrigeerd te worden. Ik zie het echter ook al gebeuren bij modellen die al een typegoedkeuring van voor september 2017 hadden en nЬ toch een hogere NEDC gecorrigeerde WLTP BPM hebben. “Meer BPM, hogere catalogusprijs, grotere prijsverschillen met ons omringende landen. Het aanbod van jong gebruikte auto’s in het buitenland is ruim. En als dat afneemt en de vraag blijkt, zullen wakker buitenlandse dealers er graag op inspelen. Jong gebruikt uit het buitenland, met name in het hogere segment vanaf C wordt een nog aantrekkelijker alternatief voor nieuw Nederlands”, stelt Bolsenbroek. 

Het gaat de overheid meer BPM opleveren!

Budget-neutrale WLTP BPM ziet Bolsenbroek nog niet voor zich. “Bepaalde merken zaten met hun NEDC al heel dicht tegen de WLTP aan. Dat is redelijk budget neutraal door te voeren. Andere merken zitten met hun WLTP meting flink hoger dan de eerdere NEDC meting. Die zie je zichzelf nu al corrigeren met “gratis” opties. Er wordt echter meer BPM afgedragen in die gevallen. Ik weet nog niet van uitzonderingen met minder WLTP dan NEDC en ik denk ook dat dat een utopie is. “Budgetneutraal” zou ook kunnen duiden op het totaal aan BPM inkomsten. Indien de verkoop aantallen afnemen en de BPM opbrengsten per registratie nemen toe, kan het nog steeds als “budgetneutraal” worden gezien. De verschillen tussen NEDC en WLTP tussen merken onderling zijn te groot om een budgetneutrale BPM per merk/type te kunnen beloven. Dat kan gewoon niet.

Verwachting

Bolsenbroek verwacht een toenemende vraag naar en import van onder de NEDC gemeten jong gebruikte voertuigen uit het C en hoger segment. Dit als alternatief voor nieuw. Dit effect zal volgens hem van korte duur zijn; die auto’s drogen qua aanbod immers snel op en als alternatief voor nieuw worden ze snel te oud. De prijsvoordelen op sommige merken/types, zijn echter al transparant veel groter dan voorheen, waardoor de import zal toenemen. Wanneer dit effect is uitgewerkt, resteert het toegenomen prijsverschil met het buitenland als gevolg van de hogere bruto BPM onder de WLTP gemeten auto’s. Een BMW X5 is in Duitsland bijvoorbeeld niet duurder geworden. Daar komt bij dat het diesel rijden m.n. in Duitsland erg onaantrekkelijk is geworden wat ook weer prijseffecten teweegbrengt.

Glorietijden?

Voor Bolsenbroek breken dus weer glorietijden aan? “Eigenlijk is het voor ons bedrijf al sinds 2004 ieder jaar meer glorie. Dit effect zal ons inderdaad geen windeieren leggen. Ik bereid mij nu dan ook al volop voor op nu al merkbaar toenemende vraag naar onze diensten. Wij helpen de mensen graag met onze inmiddels veertienjarige ervaring op dit onderwerp.”