Import-expert Frank Bolsenbroek over taxateurs: ‘Hoog tijd om het kaf van het koren te scheiden’

Met Bolsenbroek namen we de belangrijkste gebeurtenissen van 2020 door. Zo was er tijdens de eerste lockdown veel kritiek op de RDW. “Toen was er wel even paniek. Bij de RDW, maar ook bij ons .Toen zijn er harde woorden gevallen, maar het was buitengewoon onhandig van de RDW”, zegt Bolsenbroek. Samen met de Bovag en RDW is er uiteindelijk een oplossing gevonden. “Gezamenlijk hebben we dat in goede banen kunnen leiden.”
Vaststellingsovereenkomst
Hoe de nieuwe bpm-wetgeving uitpakt, die onlangs is ingediend, en die het aantal procedures bij de import van auto’s met taxatierapport moet tegengaan, durft Bolsenbroek nog niet te zeggen. “Als het bedoeld is om het kaf van het koren te scheiden en waarbij onwerkelijke taxaties terzijde te kunnen schuiven, dan is dat een goed uitgangspunt. Dat is hoog tijd. Waar het gaat om het neerleggen van extra kosten, voor bijvoorbeeld hertaxaties, bij importeurs, dan voorzie ik juist een hausse aan nieuwe procedures.”
Bolsenbroek had ook nieuws. Er is een afspraak gemaakt met de Belastingdienst over hoe om te gaan met de bpm-afdracht bij WLTP-auto’s. Hierdoor zijn auto’s volgens de branche duurder geworden. “Er is een vaststellingsovereenkomst vastgelegd waarin staat dat we bezwaren aanhouden en pas afwikkelingen als er een uitspraak is van de Hoge Raad. “Dat is prima want het scheelt heel veel rechtszaken.” Die uitspraak zal er pas volgend jaar zijn, denkt Bolsenbroek.
Bekijk de livestream op ons Youtube-kanaal, via LinkedIn of hieronder.