Onderzoek: thuislader blijft ondanks hoge kosten trouw aan eigen laadpaal

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Stroomtarieven van publieke laadpunten zijn in veel gevallen lager dan laden thuis. (foto: ministerie I&W)

Ruim een vijfde (21 procent) van de EV-rijders met een eigen laadpaal heeft inmiddels een duurder energiecontract. Toch stapt slechts een kwart van deze rijders over naar een publieke laadpaal, waar de tarieven vaak lager zijn. Dit blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2022.

Meer druk

“Op dit moment zijn stroomtarieven van publieke laadpunten in veel gevallen lager dan laden thuis. Als straks de meeste stroomcontracten thuis (veel) duurder zijn kan dit leiden tot meer druk op de publieke laadpaal,” zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Dit effect zal waarschijnlijk echter van tijdelijke aard zijn, concludeert de VER, want ook de tarieven van publieke laadpunten zullen naar verwachting stijgen.

Opvallend: 79 procent van de EV-rijders in Nederland die thuis hun auto opladen heeft zonnepanelen. Landelijk heeft ongeveer 19 procent van alle huishoudens zonnepanelen geïnstalleerd. Inmiddels verwacht vier op de tien organisaties dat het aantal laadpalen zal toenemen.

Ergernis neemt af

De ergernis over publieke laadpalen wordt minder, zo valt af te leiden uit het onderzoek. In 2020 gaf 71 procent van de respondenten aan dat ‘Laadplek is bezet door een fossiele brandstofauto’ een grote ergernis was. Dit jaar is dat nog 43 procent. ‘Laadplek is defect’ ging van 62 procent naar 42 procent en ‘Er zijn niet voldoende laadpalen in de buurt’ van 72 procent naar 46 procent. Uit een eerdere werkgeversenquête blijkt dat vier op de tien organisaties verwachten dat het aantal laadpalen zal toenemenBekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank

Uit het onderzoek blijkt verder dat 30 procent van de volledig elektrische rijders nooit meer kilometers rijdt op een dag dan de actieradius van hun EV. Dit betekent dat deze groep onderweg nooit extra hoeft te laden. 68 procent geeft aan maximaal twee keer per maand bij te laden. Uit ander onderzoek blijkt dat prijs en actieradius de belangrijkste aanschafcriteria zijn voor een EV

Het Nationaal Laadonderzoek 2022 is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het onderzoek wordt uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Onderzoek: thuislader blijft ondanks hoge kosten trouw aan eigen laadpaal | Automotive Online

Onderzoek: thuislader blijft ondanks hoge kosten trouw aan eigen laadpaal

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Stroomtarieven van publieke laadpunten zijn in veel gevallen lager dan laden thuis. (foto: ministerie I&W)

Ruim een vijfde (21 procent) van de EV-rijders met een eigen laadpaal heeft inmiddels een duurder energiecontract. Toch stapt slechts een kwart van deze rijders over naar een publieke laadpaal, waar de tarieven vaak lager zijn. Dit blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2022.

Meer druk

“Op dit moment zijn stroomtarieven van publieke laadpunten in veel gevallen lager dan laden thuis. Als straks de meeste stroomcontracten thuis (veel) duurder zijn kan dit leiden tot meer druk op de publieke laadpaal,” zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Dit effect zal waarschijnlijk echter van tijdelijke aard zijn, concludeert de VER, want ook de tarieven van publieke laadpunten zullen naar verwachting stijgen.

Opvallend: 79 procent van de EV-rijders in Nederland die thuis hun auto opladen heeft zonnepanelen. Landelijk heeft ongeveer 19 procent van alle huishoudens zonnepanelen geïnstalleerd. Inmiddels verwacht vier op de tien organisaties dat het aantal laadpalen zal toenemen.

Ergernis neemt af

De ergernis over publieke laadpalen wordt minder, zo valt af te leiden uit het onderzoek. In 2020 gaf 71 procent van de respondenten aan dat ‘Laadplek is bezet door een fossiele brandstofauto’ een grote ergernis was. Dit jaar is dat nog 43 procent. ‘Laadplek is defect’ ging van 62 procent naar 42 procent en ‘Er zijn niet voldoende laadpalen in de buurt’ van 72 procent naar 46 procent. Uit een eerdere werkgeversenquête blijkt dat vier op de tien organisaties verwachten dat het aantal laadpalen zal toenemenBekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank

Uit het onderzoek blijkt verder dat 30 procent van de volledig elektrische rijders nooit meer kilometers rijdt op een dag dan de actieradius van hun EV. Dit betekent dat deze groep onderweg nooit extra hoeft te laden. 68 procent geeft aan maximaal twee keer per maand bij te laden. Uit ander onderzoek blijkt dat prijs en actieradius de belangrijkste aanschafcriteria zijn voor een EV

Het Nationaal Laadonderzoek 2022 is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het onderzoek wordt uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.