Mobiliteitsalliantie: Er is niets geleerd van coronacrisis

Jeroen Vos Jeroen Vos
De filedruk is weer terug op het niveau van 2019 en dus hamert de Mobiliteitsalliantie op een spreiding van reizigersstromen om hierin verandering te brengen. (Foto: Shutterstock)

Met de terugkeer van werknemers naar de werkvloer neemt ook de filedruk op de Nederlandse snelwegen weer toe. In de afgelopen week lag de filedruk weer boven het niveau van dezelfde periode in 2019. De Mobiliteitsalliantie concludeert daaruit dat reizigers in oude patronen vervallen en de wegen weer dichtslibben. Steven van Eijck, voorzitter van de alliantie, beklemtoont dat een verandering hard nodig is. “Het lijkt alsof we niets van de coronacrisis hebben geleerd. Wij hameren al geruime tijd op een spreiding in tijd en vervoersmiddelen”, aldus Van Eijck.

Broodnodig

Naast een spreiding  van de reizigersstromen zijn investeringen in mobiliteit noodzakelijk, vindt de alliantie. Eerder maakte de alliantie al bekend dat een miljardeninvestering voor het onderhoud van infrastructuur en het openbaar vervoer essentieel is. Van Eijck: “Als gevolg van de bevolkingsgroei en woningbouw groeit ondertussen ook de vraag naar het OV. We verwachten dat uiterlijk in 2025 de OV-cijfers weer op het oude niveau zijn. Investeringen in een schaalsprong voor het OV en in onze (fiets)infrastructuur zijn broodnodig om Nederland bereikbaar te houden.”

De 25 deelnemers aan de Mobiliteitsalliantie, waar brancheorganisaties zoals de RAI Vereniging, Bovag en ANWB zich bij hebben aangesloten, presenteerde eerder een 7-puntenplan. Hierin is voor de komende 20 jaar een jaarlijkse extra investering van 3 miljard euro opgenomen voor mobiliteit.  

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Mobiliteitsalliantie: Er is niets geleerd van coronacrisis | Automotive Online

Mobiliteitsalliantie: Er is niets geleerd van coronacrisis

Jeroen Vos Jeroen Vos
De filedruk is weer terug op het niveau van 2019 en dus hamert de Mobiliteitsalliantie op een spreiding van reizigersstromen om hierin verandering te brengen. (Foto: Shutterstock)

Met de terugkeer van werknemers naar de werkvloer neemt ook de filedruk op de Nederlandse snelwegen weer toe. In de afgelopen week lag de filedruk weer boven het niveau van dezelfde periode in 2019. De Mobiliteitsalliantie concludeert daaruit dat reizigers in oude patronen vervallen en de wegen weer dichtslibben. Steven van Eijck, voorzitter van de alliantie, beklemtoont dat een verandering hard nodig is. “Het lijkt alsof we niets van de coronacrisis hebben geleerd. Wij hameren al geruime tijd op een spreiding in tijd en vervoersmiddelen”, aldus Van Eijck.

Broodnodig

Naast een spreiding  van de reizigersstromen zijn investeringen in mobiliteit noodzakelijk, vindt de alliantie. Eerder maakte de alliantie al bekend dat een miljardeninvestering voor het onderhoud van infrastructuur en het openbaar vervoer essentieel is. Van Eijck: “Als gevolg van de bevolkingsgroei en woningbouw groeit ondertussen ook de vraag naar het OV. We verwachten dat uiterlijk in 2025 de OV-cijfers weer op het oude niveau zijn. Investeringen in een schaalsprong voor het OV en in onze (fiets)infrastructuur zijn broodnodig om Nederland bereikbaar te houden.”

De 25 deelnemers aan de Mobiliteitsalliantie, waar brancheorganisaties zoals de RAI Vereniging, Bovag en ANWB zich bij hebben aangesloten, presenteerde eerder een 7-puntenplan. Hierin is voor de komende 20 jaar een jaarlijkse extra investering van 3 miljard euro opgenomen voor mobiliteit.  

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.