RDW waarschuwt voor peperdure kentekenbemiddelaars

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Vraag de vervangende kentekencard altijd rechtsreeks bij de RDW aan (Foto: RDW)

De RDW krijgt veel meldingen van klanten over bemiddelingswebsites, meldt de Rijksdienst. “Er zijn diverse websites die aanbieden om een nieuw kentekenbewijs of nieuwe tenaamstellingscode voor consumenten aan te vragen”, bevestigt woordvoerder Koen Peeters van de RDW aan Automotive. “De kosten zijn dan veel en veel hoger dan bij een directe aanvraag bij ons. Wij willen waarschuwen voor deze malafide en misleidende sites.”

De RDW rekent voor het aanvragen van een nieuwe tenaamstellingscode 1,05 euro. Er zijn diverse sites die bemiddelen bij het verkrijgen van zo’n code. Een site als Bestdealautomotive vraagt 34,95 euro. Op dezelfde site kan voor 79,95 euro een nieuwe kentekencard worden aangevraagd. De RDW vraagt daar 32,60 voor. Zo zijn er diverse sites te vinden die fors boven de RDW tarieven zitten. 

Jeroen Brummelman van Bestdealautomotive ziet zijn tarieven niet als veel te hoog. “We bieden een additionele service voor klanten. Dat is echt service, net als het poetsen van een auto. Er wordt trouwens nooit gebruik van gemaakt.”

De RDW staat machteloos. We kunnen hier niets tegen doen.

Koen Peeters, woordvoerder RDW

De RDW staat machteloos, zegt Peeters. “We kunnen hier niets tegen doen. We bieden de mogelijkheid dat mensen via een tussenpersoon de kentekencard of de code opvragen. Omdat sommige mensen niet digitaal vaardig zijn of een andere reden hebben om het niet zelf te doen. Je ziet dat deze bedrijven daar misbruik van maken. Het enige wat we kunnen doen is de consument waarschuwen: doe rechtstreeks zaken met de RDW. Alleen als intermediairs het logo van de RDW gebruiken kan er worden opgetreden.” 

Klachten

De RDW krijgt veel klachten over te dure, vertraagde of zelfs helemaal niet geleverde codes en kentekencards, legt Peeters uit. “Daar kunnen we dus niets mee. Want mensen hebben het niet bij ons besteld, al denken ze vaak van wel.”

Volgens de RDW komt het ook voor dat andere partijen dan de RDW afspraken voor keuringen op een keuringsstation aanbieden, bijvoorbeeld voor scooters die een rijverbod hebben gekregen omdat ze te hard reden. “Ook deze bemiddelingswebsites zijn géén websites van ons”, stelt de RDW. “Ook niet als ze de indruk wekken dat wel te zijn. Zij zijn geen onderdeel van onze organisatie en wij werken niet met deze bedrijven samen. Daarom blijven we iedereen verwijzen naar onze eigen site.”

In het verleden werden ook nepmails verstuurd uit naam van de RDW. Dat bleken phishingmails te zijn.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Jan van Marwijk

    Ik snap de ophef (o.a. van het RDW) niet. Deze partijen verkopen toch gewoon tijd. Er is iemand mee bezig, die moet betaald worden. Dan is ca. €30,- toch niet overvraagd. In een restaurant betaal je toch ook meer voor een biefstuk dan bij de slager….

RDW waarschuwt voor peperdure kentekenbemiddelaars | Automotive Online

RDW waarschuwt voor peperdure kentekenbemiddelaars

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Vraag de vervangende kentekencard altijd rechtsreeks bij de RDW aan (Foto: RDW)

De RDW krijgt veel meldingen van klanten over bemiddelingswebsites, meldt de Rijksdienst. “Er zijn diverse websites die aanbieden om een nieuw kentekenbewijs of nieuwe tenaamstellingscode voor consumenten aan te vragen”, bevestigt woordvoerder Koen Peeters van de RDW aan Automotive. “De kosten zijn dan veel en veel hoger dan bij een directe aanvraag bij ons. Wij willen waarschuwen voor deze malafide en misleidende sites.”

De RDW rekent voor het aanvragen van een nieuwe tenaamstellingscode 1,05 euro. Er zijn diverse sites die bemiddelen bij het verkrijgen van zo’n code. Een site als Bestdealautomotive vraagt 34,95 euro. Op dezelfde site kan voor 79,95 euro een nieuwe kentekencard worden aangevraagd. De RDW vraagt daar 32,60 voor. Zo zijn er diverse sites te vinden die fors boven de RDW tarieven zitten. 

Jeroen Brummelman van Bestdealautomotive ziet zijn tarieven niet als veel te hoog. “We bieden een additionele service voor klanten. Dat is echt service, net als het poetsen van een auto. Er wordt trouwens nooit gebruik van gemaakt.”

De RDW staat machteloos. We kunnen hier niets tegen doen.

Koen Peeters, woordvoerder RDW

De RDW staat machteloos, zegt Peeters. “We kunnen hier niets tegen doen. We bieden de mogelijkheid dat mensen via een tussenpersoon de kentekencard of de code opvragen. Omdat sommige mensen niet digitaal vaardig zijn of een andere reden hebben om het niet zelf te doen. Je ziet dat deze bedrijven daar misbruik van maken. Het enige wat we kunnen doen is de consument waarschuwen: doe rechtstreeks zaken met de RDW. Alleen als intermediairs het logo van de RDW gebruiken kan er worden opgetreden.” 

Klachten

De RDW krijgt veel klachten over te dure, vertraagde of zelfs helemaal niet geleverde codes en kentekencards, legt Peeters uit. “Daar kunnen we dus niets mee. Want mensen hebben het niet bij ons besteld, al denken ze vaak van wel.”

Volgens de RDW komt het ook voor dat andere partijen dan de RDW afspraken voor keuringen op een keuringsstation aanbieden, bijvoorbeeld voor scooters die een rijverbod hebben gekregen omdat ze te hard reden. “Ook deze bemiddelingswebsites zijn géén websites van ons”, stelt de RDW. “Ook niet als ze de indruk wekken dat wel te zijn. Zij zijn geen onderdeel van onze organisatie en wij werken niet met deze bedrijven samen. Daarom blijven we iedereen verwijzen naar onze eigen site.”

In het verleden werden ook nepmails verstuurd uit naam van de RDW. Dat bleken phishingmails te zijn.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Jan van Marwijk

    Ik snap de ophef (o.a. van het RDW) niet. Deze partijen verkopen toch gewoon tijd. Er is iemand mee bezig, die moet betaald worden. Dan is ca. €30,- toch niet overvraagd. In een restaurant betaal je toch ook meer voor een biefstuk dan bij de slager….