Op bezoek | EV-congres Revolution digital #2 mist vooral tegengas

Op bezoek • Laadpaalleverancier EVBox zag zich vanwege het coronavirus gedwongen om van zijn EV-conferentie dit jaar een hybride variant te maken, waarbij een deel van de bezoekers online en een deel fysiek aanwezig was. Wat opviel was dat de EV-adepten steeds meer in hun eigen bubbel dreigen te komen. Enig tegengeluid bleef uit. 
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een impressie van het hoofdkantoor van EVBox in Amsterdam. (Foto: EVBox)

Het nieuwe hoofdkantoor van EVBox in Amsterdam bood deze week de ruimte voor het hybride evenement Revolution digital #2. Een evenement waarbij het merendeel van de gasten en bezoekers gewoon thuis inlogden van achter de computer. Zo ook presentator Roger Atkins en debatleider Angelika Berger, die vanwege reisbeperkingen niet aanwezig konden zijn in Amsterdam.

Kristof Vereenooghe, ceo EVbox, opende het evenement met een korte, virtuele rondleiding door het nieuwe hoofdkantoor van het bedrijf in Amsterdam-West. Dat riep een surrealistisch beeld op, omdat het merendeel van de medewerkers van de laadpaalleverancier thuiswerkt tot eind september en het gebouw dus grotendeels leeg was. Lees hier meer over het Automotive Leasing Event, waar Kristof Vereenooghe een van de sprekers was.

Uiteindelijk leidt systeemefficiëntie tot klimaatbescherming

In lijn met de titel van het evenement volgde vervolgens een debat met als hoofdonderwerp de toekomst van mobiliteit in de komende jaren. Tijdens dit debat werd pijnlijk duidelijk dat de elektrificering nog vooral een evangelie is – waarbij je niet al te veel tegengeluid wil horen. De panelleden waren alle discipelen van dit evangelie, en dus vooral eensgezind.

“Wordt het een strijd tussen elektrificatie en waterstof?”, vroeg debatleider Angelika Berger vanuit Wenen aan Michael Hajesch, ceo van EV-platform Ionity, Matthieu Bonnet, ceo van laadpaalbedrijf Allego, Michiel Langezaal, ceo van snellaadbedrijf Fastned, en Jorgo Chatzimarkakis, secretaris-generaal van belangenorganisatie Hydrogen Europe. Gretig reageerde Chatzimarkakis door te stellen dat beide technologieën elkaar vooral moeten versterken en dat er zeker geen sprake van een strijd is. “Je moet elektrisch vooral niet tegenover waterstof zetten. Elke techniek heeft een uitvoering voor een bepaalde sector zoals transport, waarin die het best tot zijn recht komt. Wel is er een mismatch tussen het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s en tankstations waar waterstof auto’s terecht kunnen, dus in de efficiency is er voor waterstofauto’s zeker nog een slag te maken.”

Wat Langezaal betreft moet er bij de vraag welke technologie wanneer relevant is, vooral worden gekeken naar het klimatologische aspect. Zo vroeg hij zich af waarom de zonnedakauto, zoals een Lightyear, nog niet echt doorbreekt. Volgens Chatzimarkakis sluit de ene techniek de andere niet uit. “Het is goed om in diverse technieken te investeren. Uiteindelijk leidt systeemefficiëntie tot klimaatbescherming.” De vraag in hoeverre elektrische auto’s bijdragen aan die klimaatbescherming, werd niet gesteld. Jammer, want hoewel ook de auto-industrie in de verbrandingsmotor niet langer de belangrijkste aandrijflijn ziet, wordt er nog wel degelijk veel milieuwinst verwacht in bijvoorbeeld diesel-hybride aandrijflijnen. Een vertegenwoordiger uit de auto-industrie had in het panel dan ook niet misstaan.

Uitdagingen

Dat kritische geluid kwam uiteraard ook niet van Ionity-topman Hajesch, die wel inzag dat er nog veel uitdagingen liggen voor vol elektrisch rijden en de batterijtechnologie. Ook waren de debaters het er over eens dat er nog een flinke investering nodig is in de laadinfrastructuur, die niet in heel Europa even goed is. “Het verbeteren van de infrastructuur is essentieel voor het wegnemen van de laadangst”, aldus Hajesch. Langezaal constateerde dat het aantal elektrische auto’s sneller toeneemt dan de benodigde infrastructuur. Aan wie dat ligt? Aan de overheid, natuurlijk. “Het is aan de politiek om beleid te maken om een betere infrastructuur te realiseren.” Een betere samenwerking tussen de dienstverleners zelf, het wegnemen van de ontransparantie in prijs of de wildgroei aan laadapps en -passen? Het feit dat afgelopen zomer in Frankrijk een deel van het Franse Corri-Door netwerk (tegenwoordig in eigendom van EVBox) plat lag wegens gebrekkig onderhoud? Het bleef allemaal onbesproken.

Toch zijn het niet alleen de politici degene die veranderingen teweeg kunnen brengen, vindt Bonnet. De consument speelt ook een rol. “Als de klant het wil, dan kunnen wij het laten gebeuren. Die moet een elektrische auto kopen.” Het zou een échte revolution zijn wanneer er tijdens aflevering #3 meer atheïsten in de kerk van de Electrificatie worden uitgenodigd. Wat meer zelfkritiek, en het gaat vast een stuk sneller met de opmars van de Europese laadinfrastructuur.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Revolution ditital #2 / Waar: 8 september, EVBox Amsterdam / Aantal bezoekers: Niet bekend / Doelgroep: autobranche.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Op bezoek | EV-congres Revolution digital #2 mist vooral tegengas | Automotive Online

Op bezoek | EV-congres Revolution digital #2 mist vooral tegengas

Op bezoek • Laadpaalleverancier EVBox zag zich vanwege het coronavirus gedwongen om van zijn EV-conferentie dit jaar een hybride variant te maken, waarbij een deel van de bezoekers online en een deel fysiek aanwezig was. Wat opviel was dat de EV-adepten steeds meer in hun eigen bubbel dreigen te komen. Enig tegengeluid bleef uit. 
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een impressie van het hoofdkantoor van EVBox in Amsterdam. (Foto: EVBox)

Het nieuwe hoofdkantoor van EVBox in Amsterdam bood deze week de ruimte voor het hybride evenement Revolution digital #2. Een evenement waarbij het merendeel van de gasten en bezoekers gewoon thuis inlogden van achter de computer. Zo ook presentator Roger Atkins en debatleider Angelika Berger, die vanwege reisbeperkingen niet aanwezig konden zijn in Amsterdam.

Kristof Vereenooghe, ceo EVbox, opende het evenement met een korte, virtuele rondleiding door het nieuwe hoofdkantoor van het bedrijf in Amsterdam-West. Dat riep een surrealistisch beeld op, omdat het merendeel van de medewerkers van de laadpaalleverancier thuiswerkt tot eind september en het gebouw dus grotendeels leeg was. Lees hier meer over het Automotive Leasing Event, waar Kristof Vereenooghe een van de sprekers was.

Uiteindelijk leidt systeemefficiëntie tot klimaatbescherming

In lijn met de titel van het evenement volgde vervolgens een debat met als hoofdonderwerp de toekomst van mobiliteit in de komende jaren. Tijdens dit debat werd pijnlijk duidelijk dat de elektrificering nog vooral een evangelie is – waarbij je niet al te veel tegengeluid wil horen. De panelleden waren alle discipelen van dit evangelie, en dus vooral eensgezind.

“Wordt het een strijd tussen elektrificatie en waterstof?”, vroeg debatleider Angelika Berger vanuit Wenen aan Michael Hajesch, ceo van EV-platform Ionity, Matthieu Bonnet, ceo van laadpaalbedrijf Allego, Michiel Langezaal, ceo van snellaadbedrijf Fastned, en Jorgo Chatzimarkakis, secretaris-generaal van belangenorganisatie Hydrogen Europe. Gretig reageerde Chatzimarkakis door te stellen dat beide technologieën elkaar vooral moeten versterken en dat er zeker geen sprake van een strijd is. “Je moet elektrisch vooral niet tegenover waterstof zetten. Elke techniek heeft een uitvoering voor een bepaalde sector zoals transport, waarin die het best tot zijn recht komt. Wel is er een mismatch tussen het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s en tankstations waar waterstof auto’s terecht kunnen, dus in de efficiency is er voor waterstofauto’s zeker nog een slag te maken.”

Wat Langezaal betreft moet er bij de vraag welke technologie wanneer relevant is, vooral worden gekeken naar het klimatologische aspect. Zo vroeg hij zich af waarom de zonnedakauto, zoals een Lightyear, nog niet echt doorbreekt. Volgens Chatzimarkakis sluit de ene techniek de andere niet uit. “Het is goed om in diverse technieken te investeren. Uiteindelijk leidt systeemefficiëntie tot klimaatbescherming.” De vraag in hoeverre elektrische auto’s bijdragen aan die klimaatbescherming, werd niet gesteld. Jammer, want hoewel ook de auto-industrie in de verbrandingsmotor niet langer de belangrijkste aandrijflijn ziet, wordt er nog wel degelijk veel milieuwinst verwacht in bijvoorbeeld diesel-hybride aandrijflijnen. Een vertegenwoordiger uit de auto-industrie had in het panel dan ook niet misstaan.

Uitdagingen

Dat kritische geluid kwam uiteraard ook niet van Ionity-topman Hajesch, die wel inzag dat er nog veel uitdagingen liggen voor vol elektrisch rijden en de batterijtechnologie. Ook waren de debaters het er over eens dat er nog een flinke investering nodig is in de laadinfrastructuur, die niet in heel Europa even goed is. “Het verbeteren van de infrastructuur is essentieel voor het wegnemen van de laadangst”, aldus Hajesch. Langezaal constateerde dat het aantal elektrische auto’s sneller toeneemt dan de benodigde infrastructuur. Aan wie dat ligt? Aan de overheid, natuurlijk. “Het is aan de politiek om beleid te maken om een betere infrastructuur te realiseren.” Een betere samenwerking tussen de dienstverleners zelf, het wegnemen van de ontransparantie in prijs of de wildgroei aan laadapps en -passen? Het feit dat afgelopen zomer in Frankrijk een deel van het Franse Corri-Door netwerk (tegenwoordig in eigendom van EVBox) plat lag wegens gebrekkig onderhoud? Het bleef allemaal onbesproken.

Toch zijn het niet alleen de politici degene die veranderingen teweeg kunnen brengen, vindt Bonnet. De consument speelt ook een rol. “Als de klant het wil, dan kunnen wij het laten gebeuren. Die moet een elektrische auto kopen.” Het zou een échte revolution zijn wanneer er tijdens aflevering #3 meer atheïsten in de kerk van de Electrificatie worden uitgenodigd. Wat meer zelfkritiek, en het gaat vast een stuk sneller met de opmars van de Europese laadinfrastructuur.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Revolution ditital #2 / Waar: 8 september, EVBox Amsterdam / Aantal bezoekers: Niet bekend / Doelgroep: autobranche.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.