EVBox wijt sluiting deel Frans laadnetwerk aan gebrekkig onderhoud door exploitant

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Twee incidenten met snelladers van EVBox zorgen voor een permanente sluiting van een deel van het Franse Corri-Door netwerk. (Foto: Shutterstock)

Een deel van het Franse Corri-Door netwerk is permanent afgesloten door netbeheerder Izivia vanwege veiligheidsrisico’s op twee snelladers. Deze actie volgt op een tijdelijke afsluiting van het netwerk in februari. Laadpaalleverancier EVBox, verantwoordelijk voor de snelladers, weerspreekt de claim van Izivia dat het netwerk onveilig is. De snelladers zijn geproduceerd door EVTronic, dat in 2018 is gekocht door EVBox. Dit maakte het in meerdere landen actief zijnde EVBox bekend.

Onderzoek

Volgens EVBox, dat laadpunten levert aan Mercedes, zijn er in 2014 en 2015 in totaal 189 snelladers geproduceerd voor de Franse netwerkbeheerder Izivia. Bij twee van deze laders vond in april en juni 2019 een incident plaats, waarna de laadpaalleverancier onderzoek heeft gedaan naar de oorzaak. “We kunnen met zekerheid zeggen dat deze incidenten een gevolg zijn van de Izivia configuratie voor deze producten”, aldus EVbox in een persbericht. “Er zijn in geen geval veiligheidsrisico’s voor eindgebruikers. We hebben preventieve maatregelen voorgesteld aan Izivia om zulke gevallen in de toekomst te voorkomen”.

EVBox geeft aan dat periodiek en professioneel onderhoud noodzakelijk is om de veiligheid, continue werkzaamheid en financiële prestaties van een laadnetwerk te kunnen waarborgen. “In de afgelopen jaren is dit onderhoud niet altijd gepleegd. We hebben meermaals onze hulp aangeboden om Izivia te helpen zo snel mogelijk het netwerk weer werkende te krijgen, waaronder een gezamenlijk en onafhankelijk onderzoek van het volledige netwerk en het bedenken van een plan van aanpak”.Lees meer over de sluiting van het Corri-Door netwerk op Fleet & Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

EVBox wijt sluiting deel Frans laadnetwerk aan gebrekkig onderhoud door exploitant | Automotive Online

EVBox wijt sluiting deel Frans laadnetwerk aan gebrekkig onderhoud door exploitant

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Twee incidenten met snelladers van EVBox zorgen voor een permanente sluiting van een deel van het Franse Corri-Door netwerk. (Foto: Shutterstock)

Een deel van het Franse Corri-Door netwerk is permanent afgesloten door netbeheerder Izivia vanwege veiligheidsrisico’s op twee snelladers. Deze actie volgt op een tijdelijke afsluiting van het netwerk in februari. Laadpaalleverancier EVBox, verantwoordelijk voor de snelladers, weerspreekt de claim van Izivia dat het netwerk onveilig is. De snelladers zijn geproduceerd door EVTronic, dat in 2018 is gekocht door EVBox. Dit maakte het in meerdere landen actief zijnde EVBox bekend.

Onderzoek

Volgens EVBox, dat laadpunten levert aan Mercedes, zijn er in 2014 en 2015 in totaal 189 snelladers geproduceerd voor de Franse netwerkbeheerder Izivia. Bij twee van deze laders vond in april en juni 2019 een incident plaats, waarna de laadpaalleverancier onderzoek heeft gedaan naar de oorzaak. “We kunnen met zekerheid zeggen dat deze incidenten een gevolg zijn van de Izivia configuratie voor deze producten”, aldus EVbox in een persbericht. “Er zijn in geen geval veiligheidsrisico’s voor eindgebruikers. We hebben preventieve maatregelen voorgesteld aan Izivia om zulke gevallen in de toekomst te voorkomen”.

EVBox geeft aan dat periodiek en professioneel onderhoud noodzakelijk is om de veiligheid, continue werkzaamheid en financiële prestaties van een laadnetwerk te kunnen waarborgen. “In de afgelopen jaren is dit onderhoud niet altijd gepleegd. We hebben meermaals onze hulp aangeboden om Izivia te helpen zo snel mogelijk het netwerk weer werkende te krijgen, waaronder een gezamenlijk en onafhankelijk onderzoek van het volledige netwerk en het bedenken van een plan van aanpak”.Lees meer over de sluiting van het Corri-Door netwerk op Fleet & Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.