Lightyear en DSM sluiten zonnedak-partnership

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Lightyear One beleefde vorig jaar zijn wereldwijde introductie. (Foto: Automotive)

Lightyear, de bouwer van de zonneauto, gaat samenwerken met chemieconcern DSM. Beide bedrijven willen onderzoeken of het karakteristieke zonnedak van de Lightyear-auto’s ook op andere voertuigen kan worden toegepast, zoals op bestelwagens en bussen. Zo maken de bedrijven vandaag bekend.

Beide bedrijven denken dat de samenwerking past bij de verwachte groei van de EV-markt. “Voor ons betekent dit een mooie verbreding”, aldus Martijn Lammers, mede-oprichter van Lightyear. “We zijn inmiddels samen met DSM bezig met de eerste proefprojecten en hopen na de zomer op de eerste resultaten.” Lees hier het verslag van de première vorig jaar van de Lightyear One. De vraag is of het bedrijf niet meer kans heeft als toeleverancier dan als fabrikant.

Het Nederlandse Lightyear lanceerde vorig jaar het eerste prototype: de Lightyear One. De auto wordt aangedreven via het dak met zonnecellen en kan volgens de bouwers 600 tot 800 kilometer rijden op de batterij. Bij normaal gebruik zou tussen de 79 en 90 procent van de energie geleverd moeten worden door het zonnedak. De auto kost 150 duizend euro en is inmiddels in productie genomen, naar verwachting zal volgend jaar de eerste auto worden geleverd. Lightyear kondigde eerder dit jaar aan met een instapmodel te komen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Lightyear en DSM sluiten zonnedak-partnership | Automotive Online

Lightyear en DSM sluiten zonnedak-partnership

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Lightyear One beleefde vorig jaar zijn wereldwijde introductie. (Foto: Automotive)

Lightyear, de bouwer van de zonneauto, gaat samenwerken met chemieconcern DSM. Beide bedrijven willen onderzoeken of het karakteristieke zonnedak van de Lightyear-auto’s ook op andere voertuigen kan worden toegepast, zoals op bestelwagens en bussen. Zo maken de bedrijven vandaag bekend.

Beide bedrijven denken dat de samenwerking past bij de verwachte groei van de EV-markt. “Voor ons betekent dit een mooie verbreding”, aldus Martijn Lammers, mede-oprichter van Lightyear. “We zijn inmiddels samen met DSM bezig met de eerste proefprojecten en hopen na de zomer op de eerste resultaten.” Lees hier het verslag van de première vorig jaar van de Lightyear One. De vraag is of het bedrijf niet meer kans heeft als toeleverancier dan als fabrikant.

Het Nederlandse Lightyear lanceerde vorig jaar het eerste prototype: de Lightyear One. De auto wordt aangedreven via het dak met zonnecellen en kan volgens de bouwers 600 tot 800 kilometer rijden op de batterij. Bij normaal gebruik zou tussen de 79 en 90 procent van de energie geleverd moeten worden door het zonnedak. De auto kost 150 duizend euro en is inmiddels in productie genomen, naar verwachting zal volgend jaar de eerste auto worden geleverd. Lightyear kondigde eerder dit jaar aan met een instapmodel te komen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.