Corona-liveblog #26: Autotelex: Lage biedingen zijn de norm | Bovag roept in tv-reclame op onderhoud en reparatie te doen

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. Duitse autofabrikanten hopen op ondersteuningsmaatregelen van de overheid om de vraag naar auto’s aan te jagen. Volgens Autotelex is de occasionmarkt aan het herstellen. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

12:37 | Bovag in de STER reclame

Laat onderhoud en (schade)reparaties vooral uitvoeren. Met die boodschap gaat Bovag vanaf morgen campagne voeren in reclameblokken van STER. De branchevereniging wil consumenten erop wijzen dat onderhoud, reparatie, bandenwissels en apk bij duizenden ondernemers conform de richtlijnen van het RIVM gewoon doorgang kunnen vinden. Zo meldt Bovag.

Bovag maakt hiermee van het aanbod van STER gebruik aan brancheverenigingen om tijdens de coronacrisis kosteloos te adverteren met een maatschappelijk relevante boodschap. De commercial is in nauwe samenwerking met vele Bovag-ondernemers tot stand gekomen en vanaf morgen (woensdag 22 april) te zien in de STER reclameblokken. Focwa lanceerde vorige week een eigen radio- en tv-commercial met een soortgelijke strekking. 

09:45 | PSA voorziet dikke minnen in verkoop

De Franse fabrikant denkt dat de wereldwijde verkoop fors daalt. Voor dit jaar houdt het rekening met een min van 25 procent in Europa, 10 procent in China, 25 procent in Latijns-Amerika en 20 procent in Rusland. Dat meldt de fabrikant vandaag. In het eerste kwartaal zag de fabrikant zijn omzet met 16 procent dalen tot 15 miljard euro. Het bedrijf doet nog geen uitspraken over het resultaat in het eerste kwartaal.

09:20 | Autotelex: We zijn op de weg terug

Voor de derde week op rij is het aantal biedingen en taxaties toegenomen. Dat meldt Autotelex in zijn nieuwe Coronabarometer. Volgens de restwaardebepaler is de branche op de weg terug. Autotelex constateert wel dat lage biedingen de norm zijn geworden. En dat is volgens Autotelex verontrustend. “Het is ook niet meer zo dat lage biedingen zijn voorbehouden aan de typische ex-lease auto’s, maar zich uitbreiden naar alle segmenten.” Autotelex schreef vorige week dat het de vraag is hoe lang bedrijven de lage biedingen kunnen weerstaan. “Wat opvalt is dat dezelfde auto zowel ruim onder de Autotelex Handelswaarde verkocht wordt, maar ook op of boven de Autotelex Handelswaarde. De opbrengst is dus duidelijk ingegeven door de specifieke situatie waarin een bedrijf, al dan niet noodgedwongen, genoegen neemt met een duidelijk lagere opbrengst.”

In eerdere coronabarometers nam Autotelex een lijst op met auto’s waarvan de prijs onder druk staat. Autotelex gaat die prijzen niet verder verlagen. “De bodem is in zicht. Daarbij bieden grotere bedrijven weer mee en hebben die hun biedstrategie versoepeld”, schrijft het bedrijf. Ook voorziet het, net als Van Mossel-topman Eric Berkhof, op korte termijn schaarste op de occasionmarkt omdat er veel minder nieuwe auto’s verkocht worden. Bekijk de Autotelex coronabarometer in de Automotive Kennisbank.

08:55 |  ‘Autoverzekeringen flexibeler in deze coronatijd’

Of het dalend aantal schades ook gaat doorwerken in de hoogte van de premie van de autoverzekeringen, is volgens Richard Weurding, voorzitter van het Verbond van Verzekeraars, nog te vroeg om nu zeggen. “Dat is iets dat op de lange termijn wordt bekeken en door individuele verzekeraars zelf wordt bepaald”, aldus Weurding gisteravond in de tv-uitzending van Radar. Op de korte termijn is het volgens Weurding vooral belangrijk dat autoverzekeraars maatwerk bieden.

Zo werd het voorbeeld van een restauranthouder genoemd die in deze crisistijd zijn particuliere auto gebruikt om bestellingen thuis te bezorgen. Dekt de verzekering de schade wel als een particuliere auto wordt ingezet voor zakelijke activiteiten, zo stelde Radar. Volgens Weurding stellen verzekeraars zich daar in deze tijden flexibel in op. “Verzekeraars zullen daarin nu soepelheid betrachten en proberen mee te denken. Nu ondernemers gaan nadenken over andere bedrijfsmodellen, kunnen risico’s veranderen. Bespreek dat vooral met je verzekeraar”, aldus Weurding. Promovendum gaf recentelijk aan klanten een korting te geven in mei en juni.

08:40 | ‘Duitse autobranche wil slooppremies’

Om de vraag van consumenten naar nieuwe auto’s aan te jagen mikt de Duitse autobranche, gesteund door regionale politici, op slooppremies. Topmannen van Duitse autofabrikanten hebben daartoe een verzoek gedaan bij bondskanselier Angela Merkel, dat schrijven Duitse media. Automobilwoche en Handelsblatt spraken meerdere topmannen van fabrikanten. In Duitsland nam in maart het aantal registraties met ruim een derde af. Dealers zijn sinds gisteren wel weer open. BMW-baas Oliver Zipse noemde de aankoopsubsidie een ‘innovatiepremie’, waarmee zowel de economie als ontwikkeling van klimaatvriendelijke technologieën versneld kan worden. De fabrikanten benadrukken dat een verkoopimpuls nodig is om de hele productieketen weer goed te kunnen laten functioneren. 

In Nederland stelden de brancheverenigingen eerder ook al dat de overheid met slimme maatregelen moeten komen om de verkoop te stimuleren. Dat zou onder meer kunnen met een betere bedrijfsfietsenregeling, slooppremie voor oude diesels en een btw-verlaging  Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Corona-liveblog #26: Autotelex: Lage biedingen zijn de norm | Bovag roept in tv-reclame op onderhoud en reparatie te doen | Automotive Online

Corona-liveblog #26: Autotelex: Lage biedingen zijn de norm | Bovag roept in tv-reclame op onderhoud en reparatie te doen

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. Duitse autofabrikanten hopen op ondersteuningsmaatregelen van de overheid om de vraag naar auto’s aan te jagen. Volgens Autotelex is de occasionmarkt aan het herstellen. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

12:37 | Bovag in de STER reclame

Laat onderhoud en (schade)reparaties vooral uitvoeren. Met die boodschap gaat Bovag vanaf morgen campagne voeren in reclameblokken van STER. De branchevereniging wil consumenten erop wijzen dat onderhoud, reparatie, bandenwissels en apk bij duizenden ondernemers conform de richtlijnen van het RIVM gewoon doorgang kunnen vinden. Zo meldt Bovag.

Bovag maakt hiermee van het aanbod van STER gebruik aan brancheverenigingen om tijdens de coronacrisis kosteloos te adverteren met een maatschappelijk relevante boodschap. De commercial is in nauwe samenwerking met vele Bovag-ondernemers tot stand gekomen en vanaf morgen (woensdag 22 april) te zien in de STER reclameblokken. Focwa lanceerde vorige week een eigen radio- en tv-commercial met een soortgelijke strekking. 

09:45 | PSA voorziet dikke minnen in verkoop

De Franse fabrikant denkt dat de wereldwijde verkoop fors daalt. Voor dit jaar houdt het rekening met een min van 25 procent in Europa, 10 procent in China, 25 procent in Latijns-Amerika en 20 procent in Rusland. Dat meldt de fabrikant vandaag. In het eerste kwartaal zag de fabrikant zijn omzet met 16 procent dalen tot 15 miljard euro. Het bedrijf doet nog geen uitspraken over het resultaat in het eerste kwartaal.

09:20 | Autotelex: We zijn op de weg terug

Voor de derde week op rij is het aantal biedingen en taxaties toegenomen. Dat meldt Autotelex in zijn nieuwe Coronabarometer. Volgens de restwaardebepaler is de branche op de weg terug. Autotelex constateert wel dat lage biedingen de norm zijn geworden. En dat is volgens Autotelex verontrustend. “Het is ook niet meer zo dat lage biedingen zijn voorbehouden aan de typische ex-lease auto’s, maar zich uitbreiden naar alle segmenten.” Autotelex schreef vorige week dat het de vraag is hoe lang bedrijven de lage biedingen kunnen weerstaan. “Wat opvalt is dat dezelfde auto zowel ruim onder de Autotelex Handelswaarde verkocht wordt, maar ook op of boven de Autotelex Handelswaarde. De opbrengst is dus duidelijk ingegeven door de specifieke situatie waarin een bedrijf, al dan niet noodgedwongen, genoegen neemt met een duidelijk lagere opbrengst.”

In eerdere coronabarometers nam Autotelex een lijst op met auto’s waarvan de prijs onder druk staat. Autotelex gaat die prijzen niet verder verlagen. “De bodem is in zicht. Daarbij bieden grotere bedrijven weer mee en hebben die hun biedstrategie versoepeld”, schrijft het bedrijf. Ook voorziet het, net als Van Mossel-topman Eric Berkhof, op korte termijn schaarste op de occasionmarkt omdat er veel minder nieuwe auto’s verkocht worden. Bekijk de Autotelex coronabarometer in de Automotive Kennisbank.

08:55 |  ‘Autoverzekeringen flexibeler in deze coronatijd’

Of het dalend aantal schades ook gaat doorwerken in de hoogte van de premie van de autoverzekeringen, is volgens Richard Weurding, voorzitter van het Verbond van Verzekeraars, nog te vroeg om nu zeggen. “Dat is iets dat op de lange termijn wordt bekeken en door individuele verzekeraars zelf wordt bepaald”, aldus Weurding gisteravond in de tv-uitzending van Radar. Op de korte termijn is het volgens Weurding vooral belangrijk dat autoverzekeraars maatwerk bieden.

Zo werd het voorbeeld van een restauranthouder genoemd die in deze crisistijd zijn particuliere auto gebruikt om bestellingen thuis te bezorgen. Dekt de verzekering de schade wel als een particuliere auto wordt ingezet voor zakelijke activiteiten, zo stelde Radar. Volgens Weurding stellen verzekeraars zich daar in deze tijden flexibel in op. “Verzekeraars zullen daarin nu soepelheid betrachten en proberen mee te denken. Nu ondernemers gaan nadenken over andere bedrijfsmodellen, kunnen risico’s veranderen. Bespreek dat vooral met je verzekeraar”, aldus Weurding. Promovendum gaf recentelijk aan klanten een korting te geven in mei en juni.

08:40 | ‘Duitse autobranche wil slooppremies’

Om de vraag van consumenten naar nieuwe auto’s aan te jagen mikt de Duitse autobranche, gesteund door regionale politici, op slooppremies. Topmannen van Duitse autofabrikanten hebben daartoe een verzoek gedaan bij bondskanselier Angela Merkel, dat schrijven Duitse media. Automobilwoche en Handelsblatt spraken meerdere topmannen van fabrikanten. In Duitsland nam in maart het aantal registraties met ruim een derde af. Dealers zijn sinds gisteren wel weer open. BMW-baas Oliver Zipse noemde de aankoopsubsidie een ‘innovatiepremie’, waarmee zowel de economie als ontwikkeling van klimaatvriendelijke technologieën versneld kan worden. De fabrikanten benadrukken dat een verkoopimpuls nodig is om de hele productieketen weer goed te kunnen laten functioneren. 

In Nederland stelden de brancheverenigingen eerder ook al dat de overheid met slimme maatregelen moeten komen om de verkoop te stimuleren. Dat zou onder meer kunnen met een betere bedrijfsfietsenregeling, slooppremie voor oude diesels en een btw-verlaging  Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.